Historie nieznane – Webasto w autobusach

infobus
05.02.2008 10:09
Wilhelm Baier
Historia firm motoryzacyjnych to nie tylko finalny wyrób samochody, to wiele firm kooperujących, produkujących podzespoły, akcesoria i wszelakie udogodnienia dla kierowców i pasażerów. Webasto AG –światowy lider w produkcji okien dachowych tzw. szyberdachów oraz agregatów do ogrzewania niezależnego (ogrzewanie postojowe) i klimatyzacji ma ciekawą historię. Nazwa firmy powstała od inicjałów nazwiska założyciela firmy (W)ilhelm (Ba)ier (Sto)ckdorf i miasta siedziby zakładów.
1952 System niezależnego ogrzewania autobusówWebasto –historyczny partner Daimler-BenzFolding roof 1937
Tak więc przedsiębiorczy Wilhelm Baier założył swoją firmę w 1901 r. w miejscowości Esslingen w Niemczech, zaczynał od branży metalowej produkując …drut i części rowerowe, a także artykuły gospodarstwa domowego. Motoryzacja w tamtych latach raczkowała tak więc pomysł uruchomienia składanych dachów pojawił się znacznie później. Ważnym etapem dla firmy było w roku 1908 przeniesienie zakładu do miejscowości Stockdorf k. Monachium (do dzisiaj jest tam siedziba firmy). Tam wybudowano i adoptowano nowe hale i tam pojawił się pomysł pierwszych opracowań ogrzewania i przesuwnych dachów. Firmy motoryzacyjne wypuszczały coraz to więcej nadwozi blaszanych, szczelne blaszanki trzeba było jakoś zimą ogrzać, a latem wentylować, było to w czasach gdy zima była zimą, a lato latem! Pójście w tym kierunku było przysłowiowym strzałem w dziesiątkę! W roku 1932 ruszyła produkcja składanych dachów, a w roku 1935 opracowano i wdrożono pierwsze ogrzewanie wodne zależne od silnika. Webasto rozwijało się proponując różnym firmom samochodowym także autobusom wycieczkowym rozsuwane i składane dachy w różnych systemach, własne opracowania opatentowano, równolegle rozwijał się dział ogrzewań kabinowych dostosowanych do różnego typu pojazdów, także ciężarówki, łodzie, samoloty itp., oraz pierwsze rozwiązania klimatyzacji wnętrz pojazdów. Od samego początku Webasto współpracuje z firmą Daimler-Benz, czego przykładem był pierwszy rozsuwany dach w autobusie z roku 1937 (patrz foto). W firmie powstają coraz to nowe systemy ogrzewań które są instalowane w autobusach Mercedes-Benz.
Ogrzewanie 1952Ogrzewanie model z 1965 r.Ogrzewanie model z 1935 r.
W roku 1952 Webasto opracowuje system niezależnego ogrzewania autobusów. Współpraca w segmencie autobusów nawiązana jest także z firmami Setra i Neoplan oraz innymi. W roku 1965 firma wprowadza system klimatyzacji do autobusów. W ofercie są ogrzewania gazowe i wodne. W roku 1992 wprowadza się nowe luki dachowe opatentowane przez Webasto, wszystkie te nowości technologiczne są wprowadzane na bieżąco w autobusach Mercedes-Benz. W tej firmie opracowano wszystkie typy dachów składanych, rozsuwanych, dachów panoramicznych, dachów zasilanych bateriami słonecznymi oraz platform bagażnikowych, a także owiewek i spojlerów. Do ciekawych działów w firmie należy linia badań i testów wytrzymałościowych rozwiązań Webasto, mordercze próby i niespotykany reżim technologiczny to wynik niezawodności wyrobów. Pierwsze szyberdachy wdrożono w 1970 r., zastosowano je także w busach i midi autobusach. Webasto przedstawiło światu swoje dwa całkowicie wykonane w firmie osobowe samochody koncepcyjne były to modele „Welcome 1”(2001 r.) i „Welcome 2”(2003 r.), w których zastosowano najnowsze, pionierskie technologie „jutra”. W firmie skonstruowano szyberdachy typu: sidle-tilt, solar, panorama, lamella, szyberdachy składane, dach z bateriami słonecznymi. Firma produkuje również spojlery i wszelkie osłony dla potrzeb motoryzacji.
Ogrzewanie model z 1963 r.Steel metal workshop circa 1932
W 1999 r. Webasto zdobywa światowe wyróżnienie „Produkt Innovations”za ogrzewanie postojowe. Ogromna liczba zamówień, własne opracowania, praktycznie brak konkurencji spowodowały iż firma stała się światowym liderem w branży. Tradycyjna niemiecka niezawodność, precyzja, jakość wykonania i współpraca z największymi producentami umocniła Webasto na światowym rynku. Pojawiła się kooperacja z biurami konstrukcyjnymi firm samochodowych i nadwoziowych. Ciekawostką jest współpraca z włoską firmą Pininfarina owocuje powstaniem w roku 2002 samochodów studyjnych OASYS. Webasto sprostało każdym zamówieniom. Tak było wczoraj, dzisiaj Webasto jest światowym liderem w produkcji składanych dachów i ogrzewań. Dzisiaj rodzinna firma Webasto zatrudnia w swych trzech zakładach w Niemczech i kilkudziesięciu na świecie (Anglia, Holandia, Włochy, Turcja, Japonia, Korea, Chiny, Indie, Brazylia, Nowa Zelandia, Australia, RPA i USA ) ok. 4200 pracowników (dane z 2002 r.) osiągając zysk w 2002 r. ponad 1,1 mld Euro. Webasto ma swoje przedstawicielstwa w ponad 40 krajach na całym świecie i współpracuje z ok. 5000 partnerami zajmującymi się montażem i serwisem urządzeń. Oferuje zapewnienie maksymalnego komfortu w autobusach poprzez rozwój i wytwarzanie produktów znajdujących zastosowania w systemach: wentylacyjnych, grzewczych i klimatyzacyjnych. W Polsce generalnym przedstawicielem jest firma Webasto-Petemar w Łomiankach, którą wraz z grupą dziennikarzy miałem okazję wizytować.
Foto z archiwum Webasto AG.