Hispano na targach FIAA Madryt

infobus
19.11.2008 13:01
Autobus Hispano Habit na stoisku firmy Habit podczas targów FIAA Madryt 2008. Fot. Hispano Carrocera
Podczas tegorocznych targów FIAA 2008 w Madrycie, firma Hispano zaprezentowała dwa modele ze swojej rodziny autobusów miejskich: autobus Habit na podwoziu IVECO CityClass, napędzany CNG oraz przegubowy Habit na podwoziu IVECO Citelis –jeden z pierwszych autobusów w Hiszpanii zbudowany na tym podwoziu. Habit w odmianie CNG został po raz pierwszy zaprezentowany w 2006 r. Wersja, która zadebiutowała w tym roku posiada m.in. przeprojektowane wnętrze, w którym znalazło się m.in. siedzenie dla dziecka, wyposażone w pasy bezpieczeństwa (egzemplarz dla MTC Madryt).
Fotel dla dziecka w autobusie Hispano Habit dla Madrytu. Fot. Hispano Carrocera
Autobusy wyposażono także w nowe, wandaloodporne stanowisko kierowcy, opracowane w odpowiedzi na sugestie ze strony hiszpańskich przewoźników komunikacyjnych. Dzięki wykorzystaniu nowych materiałów, obudowa kabiny kierowcy jest teraz o 60% mocniejsza. Nowa kabina kierowcy charakteryzuje się większą o 20% przestrzenią dla kierowcy oraz o 25% bardziej skutecznym systemem odparowywania przedniej szyby. Wśród pozostałych zalet nowej kabiny kierowcy w modelu Habit można wymienić więcej przestrzeni na automat biletowy, a także wandaloodporny ekran, który można w dowolnym momencie zdemontować, w zależności od aktualnych potrzeb przewoźnika. Przegubowy Habit został wyposażony w multipleksową instalację elektryczną. Ponadto, nie tylko oświetlenie zewnętrzne, ale także po raz pierwszy całe oświetlenie przestrzeni pasażerskiej wykonane jest w technologii LED. Umożliwia to np. płynną zmianę intensywności oświetlenia przez kierowców, a także ograniczenie zużycia energii. Wzmocnione zostały ponadto konstrukcja przedniej i tylnej ściany autobusu, aby zmniejszyć zużycie nadwozia podczas codziennej eksploatacji. Elementy nadwozia w modelu Habit zbudowanym na podwoziu Citelisa są teraz o 20% lepiej dostępne, co zwiększa podatność obsługową autobusu. Jednocześnie, umożliwiło to zwiększenie powierzchni dostępnej pod reklamy.
Oprócz własnych konstrukcji, Hispano zaprezentował także pojazdy z napędem elektrycznym firmy Tecnobus, z którą od niedawna współpracuje. Fot. Hispano Carrocera
W segmencie autokarów turystycznych, Hispano reprezentowały dwie odmiany modelu Divo GT3,5: 15-metrowa, oparta na podwoziu Mercedes-Benz oraz 12-metrowa, zbudowana na podwoziu IVECO. Pierwsza z nich poszerzyła ofertę 15-metrowych autokarów Hispano Divo o wersję zbudowaną na platformie Mercedesa (dotąd był on budowany jedynie na podwoziach IVECO). Ponadto, w ramach nawiązanej niedawno współpracy z włoską firmą Tecnobus, Hispano zaprezentował w Madrycie małe autobusy Gulliver z napędem elektrycznym. Współpraca między obiema firmami obecnie obejmuje sprzedaż autobusów Tecnobus w Hiszpanii, ale analizowane są także inne możliwości kooperacji. Dzięki współpracy z głównym akcjonariuszem, indyjskim koncernem Tata, oraz brazylijską firmą Marcopolo, w zakładach Hispano w Maroku uruchomiono produkcję autokarów Tata-Marcopolo na lokalny rynek. Z kolei we współpracy z ACGL India, w Maroku powstaje także ekonomiczny model autokaru, nazwany Globus.