Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Henzago sp. z o.o. na liniach KZK GOP

infobus
23.12.2008 00:04
W niniejszym artykule przyjrzymy się kolejnemu prywatnemu przewoźnikowi na liniach KZK GOP. Co prawda nie jest on największym, ale na pewno jednym z najbardziej barwnych. Mowa tu o Henzago Sp. z o.o. mającym siedzibę w Rudzie Śląskiej.
Firma pana Henryka Zagozdy działa od lipca 1985 roku i jako jedna z nielicznych dała początek zlecaniu zadań eksploatacyjnych do przewoźników zewnętrznych. Początkowo siedziba znajdowała się przy ulicy Lisiej w Rudzie Śląskiej (dzielnica Nowy Bytom), obecnie jest ona zlokalizowana przy ulicy Pawła 8 w dzielnicy Chebzie tegoż miasta. Przez lata przedsiębiorstwo zajmowało się wyłącznie realizowaniem przewozów na Śląsku do czego wystarczała jedna zajezdnia. Po wygraniu przetargu na obsługę komunikacji w Inowrocławiu, również tam utworzono bazę, gdzie oddelegowano część taboru niezbędnego do obsługi linii, a stan ten trwa po dziś dzień. Na zlecenie interesującego nas KZK GOP Henzago obsługuje 9 linii: 73, 86, 144, 147, 215, 230, 255, 286, 860, a dla zabezpieczenia tych potrzeb przewoźnik posiada łącznie 47 pojazdów.
Zeszłoroczny zakup HEULIEZ GX187 z 1992roku ex TAG Grenoble. Linia 230 fot. R.Piech
Pierwszym fabrycznie nowym autobusem był zakupiony w 1997 roku JELCZ 120M, jednak na kolejne nowe nabytki przyszło poczekać do 2001 roku kiedy przewoźnik zakupił dwa autobusy JELCZ 120M/3. Następny zakup nowego pojazdu nastąpił w 2003 roku, był to JELCZ 120M/3, a rok później MAN NL223. Pierwszymi niskopodłogowymi autobusami stały się dwa JELCZ M121M odkupione od Duhabex Chrzanów w 2002 roku. Jednak warto tu wspomnieć że oba wzmiankowane wcześniej pojazdy aktualnie już nie kursują i raczej nie wyjadą na trasy – pomkną co najwyżej na lawecie do huty. Idąc dalej tym tropem JELCZ 120M z 1997 także został skasowany, a JELCZ 120M/3 z 2003 jak i MAN NL223 zostały sprzedane w 2007 roku. Do roku 2004 tabor stanowiły prawie wyłącznie autobusy używane IKARUS oraz JELCZ, kupowane niemal od wszystkich przedsiębiorstw w Polsce, po tym roku kontynuowano proces pozyskiwania taboru używanego ale już  z zagranicy.
Wysłużony HEULIEZ GX107 na emeryturze u Henzago. Linia 255 Fot. R.Piech
Pierwszym autobusem z „nowej”serii zakupów był niskopodłogowy przegubowy NEOPLAN N4020NF z KVB Köln pozyskany w 2005 roku, kolejne dwa dołączyły do niego w 2006 (z Haru Berlin) i w 2007 (z BVG Berlin przez Gryf Kartuzy). Duży zakup autobusów używanych wypadł na rok 2006, kiedy  poza jednym wspomnianym wcześniej marki NEOPLAN dołączyła cała rodzina pojazdów RENAULT (trzy PR100.2, dwa PR180.2 i jeden R312) z TAG Grenoble, jak również dwa NEOPLAN N4021 z Vestische Straßenbahn Herten, jeden MAN SG242 z Westfalia oraz dwie SETRA S300NC z Gryf Kartuzy. Kolejny rok przyniósł następne autobusy z TAG Grenoble (cztery HEULIEZ GX187, pięć RENAULT PR100.2). Oprócz tego dwa MAN NG272 (jeden z MPK Olsztyn i jeden z MVG München), oraz NEOPLAN N4014NF z B.B.Reisen Neustrelitz. Tegoroczne zakupy to trzy HEULIEZ GX107 z S.Q.Y.Bus Montigny-le-Bretonneux, dwa MAN NG272 z PKM Tychy, dwa MERCEDES po jednym O405G (z Planetobus Kowale) i O405N (Z BVG Berlin). Zakupy zostały poszerzone o jeden JELCZ M11 z MZK Żywiec jak również dwa VOLVO B10L-60/Säffle 5000 (z Connex/Veolia Linköping).
MERCEDES O405N obsługuje linię 286 fot. R.Piech
Wiele autobusów przechodzi kurację odmładzającą podczas naprawy głównej. Polega to na zarejestrowaniu tego pojazdu jako SAM z rocznikiem odpowiadającym remontowi. Warto tu powiedzieć co to jest SAM: SAM inaczej Samoróbka polega na stworzeniu nowego pojazdu z wykorzystaniem ramy bądź nadwozia z innego. Takie zabiegi przechodził IKARUS 280.03 który jest zarejestrowany jako SAM 2006, IKARUS 280.26 jako SAM 2004, MAN NG272 jako SAM 2007 oraz dwa RENAULT PR180.2 jako SAM 2007 i SAM 2008. Dzięki temu zabiegowi autobusy bez problemu można wystawiać na przetargi w KZK GOP, co z kolei nie przeszkadza zamawiającemu. Pasażerów o zdanie nikt nie pytał, bo i po co… .
Również z TAG Grenoble RENAULT PR100.2 fot. P.Piech
Henzago eksploatuje 47 autobusów w tym 26 solo, reszta to przegubowe. Średnia wieku taboru to około 18 lat, jednak jeżeli uwzględnić wiek pojazdów SAM wartość ta maleje do 16 lat. Udział niskiej podłogi wynosi 32 %. Zarówno średni wiek taboru jak i udział niskiej podłogi są mocno poniżej przeciętej tak w całym KZK GOP, jak i tym bardziej w stosunku do reszty kraju.
Lp.
Marka i Model                     
Rocznik     
Ilość
Niskapodłoga
Uwagi
1
HEULIEZ GX107
1988-1994
3
NIE
Z S.Q.Y.Bus Montigny-le-Bretonneux w 2008
2
HEULIEZ GX187
1992
4
NIE
Z TAG Grenoble w 2007
3
IKARUS 263.01
1990
1
NIE
Z LVB Leipzig w 2002
4
IIKARUS 280.03
1989
2
NIE
Autobus z numerem 01 zarejestrowany jako SAM 2006
5
IKARUS 280.26
1985-1991
2
NIE
Numer 5 zarejestrowany jako SAM 2004
6
JELCZ 120M/3
2001
2
NIE
7
JELCZ M11
1986-1989
4
NIE
Jeden z MZK Żywiec w 2008
8
JELCZ PR110M
1985
1
NIE
Z MPK Radomsko w 1998
9
MAN NG272
1991-1993
4
TAK
1 z MPK Olsztyn i 1 z MVG München w 2007, 2 z PKM Tychy w 2008. Numer 77 zarejestrowany jako SAM 2007
10
MAN SG242
1988
1
NIE
Z Westfalia w 2006
11
MERCEDES O405G
1988
1
NIE
Z Planetobus Kowale w 2008
12
MERCEDES O405N
1992
1
TAK
Z BVG Berlin w 2008
13
NEOPLAN N4014NF
1994
1
TAK
Z B.B.Reisen Neustrelitz w 2007
14
NEOPLAN N4021
1992
2
TAK
Z Vestische Straßenbahn Herten w 2006
15
NEOPLAN N4021NF
1992-1993
3
TAK
1 z KVB Köln w 2005 i 1 z Haru Berlin w 2006 1 z Gryf Kartuzy, BVG Berlin w 2007
16
RENAULT PR100.2
1984-1987
8
NIE
Z TAG Grenoble w 2006 i 2007
17
RENAULT PR180.2
1983
2
NIE
Z TAG Grenoble w 2006. Numer 4 zarejestrowany jako SAM 2007 a numer 10 jako SAM 2008
18
RENAULT R312
1993
1
NIE
Z TAG Grenoble w 2006
19
SETRA S300NC
1991-1997
2
TAK
Z Gryf Kartuzy w 2006
20
VOLVO B10L-60/Säffle 5000
1996
2
TAK
Z Connex/Veolia Linköping w 2008
 
Tegoroczna nowość HEULIEZ GX107 rocznik 1991. Linia 215 fot. P.Piech

Przewoźnik ten jest bez wątpienia bardzo barwnym, a próby opisania tego stanu w obiektywny sposób są bardzo ciężkie. Eksploatowany tabor ciężko nazwać wzorcowym, a wiekowa eksploatacja jest już bardzo mocno widoczna na pojazdach. Wbrew wymaganiom KZK GOP odnośnie jednolitego dla przewoźnika malowania wszystkich autobusów liniowych na trasach można spotkać wszystkie barwy tęczy jawnie wskazujące poprzedniego użytkownika. Obecnie KZK GOP wymaga również elektronicznych wyświetlaczy, które znaczna część autobusów Henzago ma. Problem w tym, że są nieprzeprogramowane i w wielu przypadkach po prostu zaklejone folią samoprzylepną… . Sama zajezdnia jest tematem tabu i w zasadzie przypomina prężnie działający skup złomu. Pełno autobusów w różnym stanie rozkładu, znajdują się tam nie tylko stare wysłużone IKARUS czy JELCZ M11 ale również sprowadzone pojazdy które nigdy nie zostały włączone do eksploatacji, a służą jako „bazar”części zamiennych do innych jeszcze sprawnych. Chciałoby się wręcz powiedzieć że przewoźnik działa według zasady: kupić, zajeździć, złomować. Sprzedaż nowych pojazdów oraz zaniedbanie wobec innych w które wystarczyłoby włożyć trochę energii mogą budzić kontrowersje. Jeszcze większe zastrzeżenia można mieć wobec sprowadzania dawno wyeksploatowanych pojazdów jak RENAULT PR180.2, które jak za ujęciem magicznej różdżki wymłodniały z 1983 do 2008 roku… .