Hanower odbiera pierwsze eCitaro G. I zamawia hybrydy [FILM]
Niemiecka firma Üstra Hannoversche Verkehrsbetriebe Aktiengesellschaft realizuje swój ambitny plan wprowadzenia do operacji w ścisłym centrum tylko autobusów bezemisyjnych, natomiast równolegle miasto chce zawrzeć umowę ramową na pojazdy hybrydowe, które miałyby obsługiwać linie wybiegowe i lokalne.
Jak informuje spółka, w ciągu najbliższych kilku lat (od 2021 do 2023) Üstra planuje zakupić seryjne niskopodłogowe autobusy solo i przegubowe z napędami hybrydowymi do użytku w sieci miejskiej i podmiejskiej.
Pierwsze eCitaro G
Tym czasem w lutym do floty przewoźnika zawitały kolejne autobusy elektryczne marki Mercedes-Benz. To dwa pierwsze elektryczne autobusy przegubowe w Hanowerze . Są one obecnie intensywnie testowane, a kierowcy i personel warsztatu szkoleni są przed wejściem ich na trasę nr 121.
Przypomnimy, że kontrakt EvoBus dla Üstra opiewa na dostawę 48 szt. eCitaro, w tym
- 30 szt. autobusów solo
- 18 przegubowych.
Pierwsze cztery zamówione eCitaro zostały dostarczone jeszcze w 2020 roku. Reszla ma dotrzeć w 2021 r. Dodajmy, że wcześniej Üstra w ramach pilotażu eksploatowała trzy elektrobusy marki Solaris – Urbino 12 electric.
Zobaczcie film o pierwszych elektrykach:
Wszystkie modele eCitaro wyposażone są w pantografy do ładowania pośredniego plus baterie o pojemności 243 kWh. Z dodatkowych opcji mamy wspomaganie hamowania Preventive Brake Assist oraz asystenta skrętu Sideguard Assist, który ostrzega kierowcę o obecności pieszych lub rowerzystów w tzw. martwym polu. Pasażerowie skorzystają z rampy najazdowej, gniazd USB do ładowania ich urządzeń mobilnych oraz systemu informacyjnego z wyświetlaczami TFT.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Elektryczne pojazdy najpierw wchodzą w skład linii 100/200, a potem pojawią się na trasach 121, 128, 134 i 120.
nie tylko elektryki
Do 2023 roku ÜSTRA chce wprowadzić autobusy elektryczne na wszystkich liniach śródmiejskich i w strefie ekologicznej Hanoweru. W tym celu pętle wewnętrznych tras muszą być wyposażone w infrastrukturę do ich szybkiego ładowania, a zajezdnie obsługiwać procesy nocnego ładowania i serwisu. Koszt tego kursu na elektromobilność to wydatek rzędu 50 milionów euro. Ten duży projekt jest możliwy do finansowego udźwignięcia tylko przy dużym dofinansowaniu ze strony federalnego rządu BMU.
Dodajmy, że w tym zadaniu niemiecką firmę wspiera zielonogórska Ekoenergtyka, dosadzając m.in. szybkie ładowarki, które moa ładować elektrobusy bezpośrednio z trakcji tramwajowej.
A to nie koniec zielonych zmian. Üstra już pracuje razem z lokalnym, przewoźnikiem regiobusem nad kolejną technologią napędową: wodorem. W zeszłym roku firma przeprowadziła premierowe testy Solaris Urbino 12 hydrogen, a pierwszy plan ich wdrożenie dla obu firm transportowych - przy wsparciu regionu Hanoweru - ma zostać przygotowany do połowy 2021 roku. Zdaniem firmy, ta technologia ma teraz zostać poddana testom jako alternatywna opcja, tak aby od 2023 r. autobusy wodorowe mogły być również wykorzystywane jako dodatek do autobusów elektrycznych. Wejście pierwsze wodorowca na hanowerskie linie przewidziano na rok 2025.
Hanowerska Üstra obsługuje codziennie 331 metra, 141 autobusów i cztery promy z napędem elektrycznym do celów transportu publicznego w tętniącym życiem sercu Dolnej Saksonii, czyli Hanowerze. Autobusy obsługują 38 linii i łącznie 672 przystanki, co daje roczny przebieg około dwunastu milionów kilometrów.