Hamburg kupi 530 elektrycznych autobusów do 2025 r.
Spółka Hamburg Hochbahn przygotowała specyfikację technicznądla nowej generacji bezemisyjnych autobusów, które chce nabyć w nadchodzącychlatach. To dobra lektura m.in. dla urzędników z NCBiR.
Przygotowany przez niemieckiego przewoźnika dokument określaspecyfikację techniczną, która stanowi podstawę największej, jak dotąd ofertyna zakup autobusów elektrycznych w Niemczech. Hamburg Hochbahn planuje zakup do530 szt. pojazdów w okresie od 2021 do 2025 r. Firma za moment ogłosi ogólnoeuropejskiezaproszenie do składania ofert w ramach wieloletniej umowy ramowej.
100 elektryków na początek
Plany Hamburg Hochbahn są bardzo ambitne. Tylko w latach2021 i 2022 ma zostać zakupionych ponad 100 szt. autobusów elektrycznych, w tympo raz pierwszy w historii Hamburga ok. 50 szt. przegubowych elektrobusów odługości 18 metrów. Tym samym do końca 2022 r. cała hamburska e-flota będzieobejmować ponad 160 pojazdów.
Przypomnijmy, że aktualnie po ulicach tego niemieckiego miastajeżdżą już 32 elektrobusy: 20 szt. Mercedes-Benz eCitaro, 10 szt. Solaris Urbino 12electric i 2 szt. Solaris Urbino 12 electric.
Aby zrealizować swój elektryczny cel – począwszy od 2020 r. – Hochbahn będzie zamawiać wyłącznie pojazdynapędzane bezemisyjnie. Przebudowa całej floty, która obecnie obejmuje ok. 1000pojazdów, powinna nastąpić – zgodnie z planem – do końca dekady. Przejście nazielone autobusy pociąga za sobą dodatkowe koszty finansowe, co przewoźnikzamierza częściowo zrekompensować poprzez dofinansowanie ze strony rządufederalnego.
Hamburskie wymagania
Najważniejszym kryterium dla elektrobusów pozostaje zasięg:obecnie używane, 12-metrowe autobusy gwarantują zasięg bez ładowania do 150kilometrów. W ramach obecnego przetargu producenci muszą zapewnić zasięg już napoziomie 200 km w przypadku autobusów klasy MAXI, natomiast w przypadku autobusówprzegubowych będzie to nadal 150 km.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
W przetargu standardowo przewidziano ładowanie w zajezdni, natomiastprzewoźnik zamierza dodatkowo docenić pojazdy z możliwością doładowywania natrasie. Firma Hochbahn ma doświadczenie w zakresie obu tych metod i naswojej innowacji linii 109 eksploatuje również pojazdy, które są szybko ładowaneza pomocą pantografów.
Ponadto firma dopuszcza też zaoferowanie „range extenderów”czyli zastosowania ogniw paliwowych w celu zwiększenia zasięgu. Obecnie HamburgHochbahn ma dwa takie pojazdy – marki Solaris. Zresztą niemiecka firma chce równolegleruszyć z osobnym zamówieniem na zakup autobusów na ogniwa paliwowe. Szeroko.
Nie tylko ekologia
Zrównoważony rozwój autobusów elektrycznych ma szczególneznaczenie dla Hamburg Hochbahn. Wykorzystanie zielonej energii elektrycznejjest jednak tylko jednym – choć strategicznym – krokiem. Ważne jest też, abywziąć pod uwagę całą ocenę cyklu życia. Dlatego po raz pierwszy Hochbahn AG uwzględniw swoim przetargu standardy zrównoważonego rozwoju dla zamówień w swoich umowach z dostawcami ipartnerami biznesowymi. W dziedzinie akumulatorów spółka wymaga od partnerówbiznesowych transparentności i wysokich standardów zarządzania zrównoważonymrozwojem, co w skrócie daje dodatkowe szanse europejskim producentom.
„