GZM z planem na niskoemisyjny próg: Co trzeci pojazd będzie „zielony”
Policzyliśmy, ile GZM i lokalni operatorzy zamówili w ostatnim czasie e-busów. To imponująca liczba 72 autobusów elektrycznych, które dołączą do 14 elektrobusów aktualnie eksploatowanych na metropolitalnych liniach. W tle mamy jeszcze projekt na zakup 20 wodorowców z ZTP i kontrakt na 15 hybryd dla Gliwic.
Gdy wszystkie te plany i inwestycje zostaną zrealizowane nawet co piąty autobus, jeżdżący pod szyldem Zarządu Transportu Metropolitalnego, który organizuje komunikację miejską w GZM, będzie spełniał kryteria niskoemisyjności. A uwzględniając również tramwaje (300) i trolejbusy (25), co trzeci pojazd komunikacji miejskiej na drogach GZM będzie zasilany paliwem alternatywnym.
Własny tabor
Na początek przypomnijmy, że w tym roku GZM - organizacja skupiająca 41 samorządów - otrzymała z programu Gepard II i z RPO po 40 mln zł dotacji na zakup pierwszych metropolitalnych e-busów. Tym samym do oszacowanej na 120 mln zł inwestycji, Metropolia pozyskała dofinasowania na poziomie 80 mln zł.
Według informacji GZM, nowe elektryczne autobusy z Geparda II dołączą do floty obecnie kursujących na zlecenie Zarządu Transportu Metropolitalnego ponad 200 pojazdów zasilanych paliwami alternatywnymi, w tym:
- 149 z napędem na sprężonym gazem ziemnym (149) – w kluczowej części Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Tychach,
- 41 z napędem hybrydowym,
- 13 z napędem elektrycznym.
O przetargu na metropolitalne e-busy pisaliśmy w InfoBusie TUTAJ. Teraz tylko przypomnijmy, że Metropolia - przy budżecie zamówienia 120,3 mln zł brutto – otrzymała 7 czerwca dwie oferty. Tańszą, za 107,8 mln zł brutto, złożył Solaris; droższą, za 120,3 mln zł brutto, przedłożyło Volvo.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Pierwszych zamawianych pojazdów Metropolia spodziewa się w połowie 2022 r., a wszystkich - najpóźniej do końca marca 2023 r. Pojazdy, po 8, mają zostać rozdzielone między samorządowych przewoźników z terenu GZM: trafią do Przedsiębiorstw Komunikacji Miejskiej w Katowicach, Gliwicach, Sosnowcu i Świerklańcu.
W projekcie zostanie kupionych też 16 mobilnych ładowarek, z których będą mogły korzystać jednocześnie po dwa autobusy. W sześciu miastach zostanie ponadto zbudowanych dziewięć stacjonarnych ładowarek – po jednej w Katowicach, Tarnowskich Górach, Mikołowie, Będzinie, Sosnowcu oraz cztery w Gliwicach.
inwestycje operatorów
Dofinansowanie otrzymały również Tyskie Linie Trolejbusowe, należące do będących częścią Metropolii Tychów, które w programie zamówią 6 pojazdów będących połączeniem autobusu elektrycznego z trolejbusem (dotacja łącznie 19,8 mln zł z RPO i NFOŚiGW do projektu TLT za 23,3 mln zł).
Na dostawy łącznie 24 autobusów elektrycznych, które zostały kupione dzięki dotacji z Centrum Unijnych Projektów Transportowych, czekają również PKM Sosnowiec (14) i PKM Gliwice (10). 10 nowych elektryków dołączy też do floty PKM Katowice, a gliwicka spółka podpisała też umowę na 15 autobusów hybrydowych.
Metropolia ubiega się również o dofinansowanie zakupu 20 pojazdów na ogniwa paliwowe zasilane wodorem. W maju br. GZM podała, że jej wniosek złożony do programu Zielony Transport Publiczny został pozytywnie oceniony przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Projekt ten ma być pilotażem upowszechniania transportu wodorowego na obszarze GZM. Wszystko to wygląda bardzo "zielono".