GZM z dotacją na 35 autobusów elektrycznych. Z ZTP 2.0
5 września Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia podpisała z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej umowę ws. dotacji na zakup 35 elektrobusów.
W ramach projektu zostaną również zakupione mobilne lub stacjonarne ładowarki wolnego ładowania (21 szt.). Ponadto, w ramach niniejszego projektu zaplanowano przeprowadzenie szkolenia dla co najmniej 430 osób – kierowców oraz mechaników. O tym wydarzeniu - w kontekście województwa śląskiego - pisaliśmy w InfoBusie już wcześniej.
Zielona flota
Najnowszy zakup zostanie zrealizowany dzięki dofinansowaniu z II edycji programu NFOŚiGW – Zielony Transport Publiczny. Wartość grantu to 90 mln zł. W ramach projektu zakupionych zostanie 35 autobusów elektryucznych, w tym:
- 24 pojazdy klasy MAXI o długości 12 metrów
- 11 autobusów klasy MEGA o długości 18 metrów.
Dodajmy, że to kolejny taki „taborowy zastrzyk”. Od 2022 roku GZM otrzymała prawie 250 mln zł dotacji na zakup 87 ekologicznych i niskoemisyjnych autobusów. Aktualnie Metropolia czeka na dostawę 32 autobusów elektrycznych marki Solaris, które zostały zamówione w lutym tego roku dzięki dotacji z programu Geppard II. Udzielona w ramach tego programu dotacja finansowana jest ze środków krajowych i europejskich.
W tym roku zostanie ogłoszony również przetarg na zakup 20 autobusów wodorowych, na które GZM również otrzymała dofinansowanie z I edycji programu „Zielony Transport Publiczny” .
Aktualnie Zarząd Transportu Metropolitalnego ma do dyspozycji około 250 autobusów na paliwa alternatywne. Liczba pojazdów nisko i zeroemisyjnych sukcesywnie się powiększa. PKM w Gliwicach i w Sosnowcu czekają na dostawę kolejnych zamówień autobusów hybrydowych – łącznie to dodatkowych 26 pojazdów.
ZIELONY TRANSPORT PUBLICZNY 2.0
Celem II edycji programu „Zielony Transport Publiczny” jest dalsze obniżenie wykorzystania energii i paliw emisyjnych w publicznym transporcie zbiorowym i rozwój w Polsce „zielonej” mobilności – z mocnym akcentem na mniejsze miejscowości.
-„Elektromobilność jest aktualnie najważniejszym trendem w przemyśle motoryzacyjnym. Staramy się na nią patrzeć dość szeroko, bo to nie tylko same pojazdy o napędzie elektrycznym, ale także działania na rzecz ich produkcji, infrastruktury ładowania czy recyclingu baterii – powiedział Artur Michalski, wiceprezes Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej – Wspieramy Polaków nie tylko w zakresie dofinansowania zakupów, ale również staramy się poprzez edukację promować rozwiązania nieemisyjnych pojazdów jako ekologicznych, a w dłuższym czasie również zdecydowanie bardziej ekonomicznych - stwierdził wiceszef NFOŚiGW.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Łącznie w drugim naborze NFOŚiGW otrzymał 101 wniosków od organizatorów transportu publicznego z całej Polski, w tym 69 wniosków o dotację. Zgodnie z założeniami - wśród wnioskodawców dominują przedstawiciele samorządów średnich i małych miast. Wartość projektów wstępnie zakwalifikowanych do kolejnego kroku, czyli negocjacji warunków dofinansowania, została oszacowana na kwotę ponad 1,26 mld zł, z czego blisko 1,1 mld zł stanowią koszty kwalifikowane.
Środki NFOŚiGW sfinansują zakup autobusów w podziale: 780,3 mln zł w formie bezzwrotnej dotacji ponad 136 mln zł jako niskooprocentowaną pożyczkę. W ramach złożonych wniosków planowane inwestycje (tzw. efekt rzeczowy) w ramach II edycji ZTP to:
- Planowana liczba autobusów elektrycznych – 340 szt.
- Planowana liczba autobusów wodorowych - 48 szt.
- Planowana liczba punktów ładowania – 277 szt.
- Planowana liczba stacji tankowania wodoru – 2 szt.
Wśród samorządów, które przeszły do fazy negocjacji warunków dofinansowania w drugiej odsłonie programu „Zielony transport publiczny” znalazło się 6 gmin uzdrowiskowych: Duszniki-Zdrój, Jedlina-Zdrój, Muszyna, Rabka-Zdrój, Świeradów-Zdrój, Augustów. Do tego spośród 67 gmin zakwalifikowanych do fazy negocjacyjnej drugiej edycji programu, cztery gminy: Andrychów, Rybnik Świdnik i Wałbrzych zadeklarowały chęć zakupu w sumie 48 autobusów wodorowych. W połączeniu z wodorowymi” zakupami zakontraktowanymi w pierwszym naborze (71 szt.) daje to już potencjalnie liczbę ponad 100 tego typu autobusów, które w ciągu najbliższych lat pojawią się na polskich ulicach.
Ireneusz Zyska, wiceminister klimatu i środowiska przypomniał, że w pierwszym naborze „Zielonego transportu publicznego” budżet opiewający na ponad 1,1 mld zł został wyczerpany w 14 dni. Dlatego przygotowano drugą edycję tego programu z budżetem 1,2 mld zł. Łącznie w obu edycjach zgłoszono chęć zakupów 502 autobusów elektrycznych i 117 o napędzie wodorowym.