GZM weźmie autobusy wodorowe w opcji, jak otrzyma dobre ceny na paliwo
8 lutego - podczas sesji zgromadzenia GZM - przewodniczący Kazimierz Karolczak poinformował o szczegółach trwającego przetargu na zakup 20 autobusów napędzanych wodorem + 10 kolejnych takich pojazdów w prawie opcji.
Zamówienie o wartości ponad 110 mln zł ma dofinansowanie z NFOŚiGW w ramach I edycji programu "Zielony Transport Publiczny". Termin dostarczenia 20 pojazdów to połowa 2024 r; pierwsze z nich powinny zostać dostarczone w lutym 2024 r. Obecny termin składania ofert przypada 15 lutego br.
Opcjonalna opcja
Kazimierz Karolczak ocenił, że spadająca na rynku cena takich pojazdów być może umożliwi realizację uwzględnionej w przetargu opcji, czyli plus 10 wodorowych autobusów klasy MAXI,
-„Ale chcemy pozyskać oferty na zakup paliwa – i wtedy ostatecznie zdecydować o realizacji projektu wodorowego w Metropolii" - zastrzegł Karolczak. "Wkrótce będzie ogłoszone postępowanie na zakup wodoru” – zasygnalizował przewodniczący zarządu GZM.
Według wcześniejszych informacji Metropolii przetarg na zakup paliwa wodorowego na potrzeby eksploatacji autobusów wodorowych przewidziano jako wspólny zakup samorządowych Przedsiębiorstw Komunikacji Miejskiej w Katowicach, Tychach i Świerklańcu, do których trafią zamawiane pojazdy.
Trwające postępowanie GZM dot. autobusów wodorowych obejmuje zakup pojazdów o długości ok. 12 metrów wraz z systemem ładowania i obsługą gwarancyjną. Pojazdy mają pomieścić co najmniej 85 pasażerów, z czego 25 - na miejscach siedzących.
Pojazdy mają zostać użyczone Przedsiębiorstwom Komunikacji Miejskiej w Katowicach i Tychach, których udziałowcem jest Metropolia (po 5 pojazdów) oraz w Świerklańcu, które w całości należy do GZM (10 pojazdów).
Na jakie trasy?
Według GZM autobusy mają być wykorzystywane do obsługi linii AP (trasa Katowice – Katowice Pyrzowice Lotnisko), M10 (trasa Katowice – Tychy) oraz M3 (trasa Katowice – Chorzów – Bytom – Tarnowskie Góry).
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Termin zakończenia realizacji zamówienia przypada 30 czerwca 2024 r. Pierwsze wozy powinny trafić do GZM w lutym 2024 r. Uwzględnione w przetargu prawo opcji zakłada możliwość zamówienia do 10 kolejnych napędzanych wodorem autobusów.
Zakup jest realizowany w ramach umowy z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, przy całkowitym koszcie przedsięwzięcia 110,7 mln zł i dotacji 81 mln zł.
Do zakupu 20 autobusów miejskich zasilanych wodorem Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia otrzymała dotację z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w pierwszym naborze konkursu „Zielony transport publiczny”.
Jak sygnalizowano w informacji o przyznaniu dotacji, chodzi o pojazdy, które miałyby obsługiwać pasażerów linii metropolitalnych (finansowanych bezpośrednio przez GZM; poza składkami miast i gmin członkowskich).
Co ze stacją?
Kontekst tankowania śląskich autobusów wodorowych przez GZM i Rybnik był poruszany z końcem stycznia ub. roku podczas uroczystości powołania Śląsko-Małopolskiej Doliny Wodorowej. Jej uczestnikiem jest spółka Orlen Południe i rafineria w Trzebini, gdzie ma być produkowany wodór pod kątem zasilania pojazdów wodorowych.
Sygnalizowano, że powstała już mobilna stacja wodorowa w Krakowie. Kolejna, konwencjonalna stacja ma powstać w Katowicach, a następna - w Rybniku.