Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

GZM unieważnia przetarg na ponad 40 autobusowych linii

infobus
01.05.2022 11:00

W kwietniu Zarząd Transportu Metropolitalnego podjął decyzje o unieważnieniu przetargu na obsługę 43 linii, który zastał podzielony na dwa zadania: „Zachód C, Centrum D” i „Wschód C, Południe".

Złożone oferty okazały się być za drogie i będziemy mieli liniową powtórkę. Czy dzięki temu ZTM uzyska niższe ceny? Zobaczymy. O szczegółach tego kontraktu pisaliśmy w InfoBusie wcześniej.

60 milionów wozokilometrów

Lutowe zamówienie obejmowało ponad 60 milionów wozokilometrów, a autobusy miały kursować w kilkunastu gminach.  ZTM chciał w ten sposób – przy braku „mocy przerobowych” w komunalnych PKM-ach - rozszerzyć siatkę połączeń i uruchomić kolejne linie metropolitalne, i to już od lipca. Taki był plan…

-„Zapraszamy do współpracy przewoźników, których pojazdy, spełniające nasze wymagania, w ciągu ośmiu lat wykonają łącznie 62,5 milionów wozokilometrów. Przedsiębiorstwa, które przedstawią najlepsze oferty w dwóch proponowanych częściach przetargu, zajmą się obsługą linii dobrze znanych naszym pasażerom oraz całkiem nowych, w tym metrolinii – powiedziała w lutym Małgorzata Gutowska, dyrektor Zarządu Transportu Metropolitalnego w Katowicach. 

Przewoźnicy, którzy zaoferowaliby najlepsze warunki, przy wykorzystaniu ponad 100 autobusów mieli współpracować z ZTM przez osiem lat. Współpraca miała obejmować określoną liczbę wozokilometrów, a nie konkretne linie, co daje organizatorowi komunikacji większą elastyczność, m.in. w planowaniu siatki połączeń i bieżącego zarządzania ruchem.

Standardem w autobusach miał być m.in. monitoring, WiFi, klimatyzacja, ogrzewanie, odpowiednie oświetlenie oraz urządzenia przytrzymujące rowery, hulajnogi oraz wózki inwalidzkie.

dwa zadania

Zamówienie ZTM zostało podzielona na dwa zadania:

Cześć I to segment „Zachód C, Centrum D” obejmujący takie lokalizacje jak: Chorzów, Czeladź, Czerwionka-Leszczyny, Gierałtowice, Gliwice, Katowice, Knurów, Mikołów, Pilchowice, Pyskowice, Ruda Śląska, Rybnik, Siemianowice Śląskie, Świętochłowice, Toszek, Wielowieś, Zabrze. Zakres podstawowy wynosi w okresie: 01.07.2022 r. - 30.06.2030 r. wynosi: MN - 7 230 048 wozokm; BN - 19 159 008 wozokm; CN - 755 808 wozokm. Razem 27 144 864 wozokm. Plus opcja do 15,3% przedmiotu zamówienia. Do tego zadania należy posiadać przynajmniej 10 pojazdów typu MN, 30 pojazdów typu BN oraz 2 pojazdy typu CN (klasa MN do 8000 mm, BN 11500 -15000 mm, CN 17500-18750 mm). Każdy autobus wyprodukowany nie wcześniej niż w 2010 roku, spełniający normę emisji spalin nie niższą niż Euro 4, a ich średnia wieku nie przekracza 8 lat.

Część II to segment „Wschód C, Południe B” obejmujący takie lokalizacje jak: Będzin, Bieruń, Bobrowniki, Bojszowy, Bytom, Chełm Śląski, Czeladź, Dąbrowa Górnicza, Imielin, Katowice, Lędziny, Miedźna, Mierzęcice, Mikołów, Mysłowice. Zakres podstawowy w okresie: 01.07.2022 r. - 30.06.2030 r. wynosi: MN - 13.346.084 wozokm; BN - 24.344.007 wozokm; Razem 37.690.091 wozokm. Plus opcja do 20% przedmiotu zamówienia. Do tego zadaia należy posiadać 16 pojazdów typu MN oraz 19 pojazdów typu BN. Każdy autobus wyprodukowany nie wcześniej niż w 2010 roku, spełniający normę emisji spalin nie niższą niż Euro 4, a ich średnia wieku nie przekracza 8 lat.

Za drogo

ZTM chciało wybrać najkorzystniejszą ofertę w każdym zadaniu korzystając z pięciu kryteriów: Kryterium jakości - Nazwa: wiek pojazdów / Waga: 15 Kryterium jakości - Nazwa: klimatyzacja przestrzeni pasażerskiej / Waga: 10 Kryterium jakości - Nazwa: monitoring / Waga: 10 Kryterium jakości - Nazwa: termin rozpoczęcia realizacji Usług / Waga: 5 Cena - Waga: 60

Niestety – nie doszło do wyboru najkorzystniejszych ofert, gdyż złożone propozycje okazały się być zbyt drogie dla ZTM.

Zarząd otrzymał po jednej ofercie w każdym z dwóch zadań. W pierwszym pakiecie propozycję złożyło konsorcjum Usługi Transportowe Krzysztof Pawelec z siedzibą w Pacanowie, KŁOSOK sp. z o.o. sp. k. z siedzibą w Żorach oraz Nowak Transport Benedykt Nowak z siedzibą w Świerklańcu zaproponowało 334 090 483,89 zł. Tymczasem budżet ZTM wynosił 216 580 000 zł. Oznacza to, że wykonawcy chcieli o 117 510 483,89 zł więcej…

Za drugi pakiet wozokilometrów konsorcjum firm IREX Ireneusz Kozieł z siedzibą w Świętochłowicach, METEOR sp. z o.o. z siedzibą w Świętochłowicach, TRANSGÓR S.A. z siedzibą w Mysłowicach oraz PKS Południe sp. z o.o. z siedzibą w Świerklańcu zaproponowało 369 271 566,50 zł. ZTM wycenił go natomiast na 252 320 000 zł, co oznacza, że złożona oferta jest wyższa o … 116 951 566,50 zł.

Przekroczenia gigantyczne, także decyzja ZTM nie dziwi. Jak powiedział lokalnej prasie Grzegorz Kwitek, członek zarządu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii:

-„ Wiemy, że wszystko drożeje, jednak zaproponowane przez wykonawców kwoty są zdecydowanie za wysokie. Zostanie ogłoszony drugi przetarg.”