Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

GZM przetestuje zoptymalizowany rozkład jazdy na Zagłębiu

infobus
25.04.2019 08:00

Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia (GZM) rozpoczyna prace nadnową siecią połączeń komunikacji miejskiej; zaproponowała też wstępnietegoroczne składki na finansowanie tego zadania – przekazał 26 kwietnia przewodniczącyzarządu Metropolii Kazimierz Karolczak.

-„Pierwszepropozycje dla tej siatki powstaną dla regionu zagłębiowskiego. Jeżeli te pracezostaną zrealizowane pozytywnie – w uzgodnieniu z gminami i mieszkańcami –będziemy je kontynuować (w innych regionach GZM – PAP)” – wyjaśniłprzewodniczący zarządu GZM.

Składki zmienne

Wskazał, że prace te rozpoczną się od badania tzw. napełnień pojazdówkomunikacji miejskiej, czyli ilu wożą pasażerów, wyniki będą jedną z podstaw doobliczenia składek zmiennych. Zastrzegł, że przez pierwsze cztery miesiąceorganizacji transportu przez Metropolię nie miała jeszcze możliwości dużychzmian. Zapewnił, że GZM będzie pracowała, aby wszelkie dane na temat podstawwyliczania składek były wyczerpujące.

Przypomnijmy – Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia powstała 1 lipca 2017 r.,a zaczęła działać od 1 stycznia 2018 r. Organizacja – mocą ustawy przygotowanejprzez rząd specjalnie dla regionu – skupia 41 miast i gmin centralnej częściwoj. śląskiego, zamieszkanych przez blisko 2,3 mln osób. Jednym z jejustawowych zadań jest transport publiczny. Od początku br. GZM przejęłaorganizację komunikacji miejskiej na swoim terenie, co wytworzyło liczneoczekiwania miast i gmin członkowskich.

Przedstawiciele GZM przyznawali w ostatnich miesiącach, że jednym z pilnychzadań jest skalkulowanie bieżącego zaangażowania finansowego samorządów wdotowanie komunikacji. W 2019 r. Metropolia weszła bowiem bez doszacowanychskładek gmin w tym zakresie (w efekcie nieprzyjęcia 30 listopada 2018 r. przezzgromadzenie GZM uchwały ws. ustalenia wysokości składki zmiennej na 2019 r.).

Renegocjacja przewozowych umów?

Podczas środowego spotkania Karolczak mówił o niedawnym spotkaniu z szefamisamorządowych przewoźników obsługujących komunikację na terenie GZM. Jakrelacjonował, spółki te mają problemy m.in. z rekrutacją pracowników; oczekującdyskusji np. o realizacji zamówionych już usług komunikacyjnych.

Ocenił, że spółki te szukają rozwiązań, jednak „być może musiałoby toskutkować zwiększeniem kosztów, (…) co niejako miałoby odbicie w umowach – jużzawartych czy przyszłych” – wskazał przewodniczący zarządu GZM. Zasygnalizowałmożliwe prośby o spotkania w mniejszych grupach samorządowców, dla którychpracują poszczególni przewoźnicy i dalszą dyskusję. „Na razie konkretneoczekiwania (przewoźników – PAP) nie zostały przedstawione” – zaznaczyłKarolczak.

Strategiczne zmiany

Uczestniczący w spotkaniu z przewoźnikami przewodniczący zgromadzenia GZMprezydent Tychów Andrzej Dziuba uznał, że „sytuacja jest bardzo poważna,grożąca wręcz paraliżem komunikacyjnym w Metropolii”. Ocenił, że to problembieżący, który trzeba rozwiązać, jednak uświadamia on, „jak ważne jestzreorganizowanie całego transportu publicznego w GZM”.

„Jak najszybciej musimy zakończyć prace związane z siatką połączeń, bo niemoże być zgody na ciągłe zwiększanie finansowania transportu publicznego bezjego reorganizacji. Opory były już wcześniej; teraz jest dobry moment –przejęliśmy jako Metropolia transport – aby zrewolucjonizować połączenia, abyten transport był bardziej efektywny” – zaakcentował Dziuba.

Podczas środowych obrad zgromadzenie GZM zapewniło m.in. finansowaniepojedynczych dodatkowych kursów pociągów na głównych liniach w obrębieMetropolii. Jej przedstawiciele przekonywali, że to wstęp do realizacji założeńtzw. kolei metropolitalnej, której utworzenie jest jednym z kluczowych założeńbudowy nowej sieci komunikacyjnej.

W środę zgromadzenie GZM zmieniło też wieloletnią prognozę finansową Metropolii,zapewniając m.in. środki na dotację do projektu „Harmony” – w ramach programuHoryzont 2020. Ma on dostarczyć całościowych narzędzi do planowaniaprzestrzennego i planowania transportu.(PAP)