Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

GZM ponawia liniowy przetarg na 8 lat. Więcej zadań

infobus
06.05.2022 19:00

5 maja Zarząd Transportu Metropolitalnego w Katowicach ogłosił przetarg liniowy, z podziałem na trzy części. To powtórka pierwszego postępowania, który z powodu wysokich cen oferentów zostało unieważnione.

Do obsługi w sumie będzie ponad 60 mln wzkm przez 96 miesięcy. Start usług z nowymi przewoźnikami planowany jest na 1 października.

Trzy segmenty

ZTM podzielił przetarg na 3 części, które nazwał też segmentami:

  • część I: Segment „Centrum D” – obejmuje: Bytom, Chorzów, Czeladź, Katowice, Mikołów, Piekary Śląskie, Ruda Śląska, Siemianowice Śląskie, Sosnowiec, Świętochłowice, Tychy,
  • część II: Segment „Zachód C” – obejmuje: Chorzów, Gierałtowice, Gliwice, Katowice, Knurów, Mikołów, Pilchowice, Ruda Śląska, Zabrze,
  • część III: Segment „Wschód C, Południe B” – obejmuje: Będzin, Bieruń, Bobrowniki, Bojszowy, Chełm Śląski, Dąbrowa Górnicza, Imielin, Lędziny, Miedźna, Mierzęcice, Mikołów, Mysłowice, Psary, Siewierz, Sławków, Tarnowskie Góry, Tychy.

Planowana praca eksploatacyjna w okresie: 1 października 2022 r. do 30 września 2030 r. przedstawia się następująco:

  • część 1 - 22 073 966 wzkm (plus ewentualnie opcja - do 9,3% przedmiotu zamówienia),
  • część 2 - 9 717 366 wzkm (plus ewentualnie opcja - do 7% przedmiotu zamówienia),
  • część 3 - 32 236 402 wzkm (możliwość opcji - do 8,5% przedmiotu zamówienia).

Za pierwszym razem

Przypomnimy, że w I podejściu ZTM też oferował 60 mln wzkm, ale w podziale na dwa zadania:

  • Cześć I - „Zachód C, Centrum D” obejmujący takie lokalizacje jak: Chorzów, Czeladź, Czerwionka-Leszczyny, Gierałtowice, Gliwice, Katowice, Knurów, Mikołów, Pilchowice, Pyskowice, Ruda Śląska, Rybnik, Siemianowice Śląskie, Świętochłowice, Toszek, Wielowieś, Zabrze. Zakres podstawowy wynosi w okresie: 01.07.2022 r. - 30.06.2030 r. wynosi: MN - 7 230 048 wozokm; BN - 19 159 008 wozokm; CN - 755 808 wozokm. Razem 27 144 864 wozokm. Plus opcja do 15,3% przedmiotu zamówienia. Do tego zadania należy posiadać przynajmniej 10 pojazdów typu MN, 30 pojazdów typu BN oraz 2 pojazdy typu CN (klasa MN do 8000 mm, BN 11500 -15000 mm, CN 17500-18750 mm). Każdy autobus wyprodukowany nie wcześniej niż w 2010 roku, spełniający normę emisji spalin nie niższą niż Euro 4, a ich średnia wieku nie przekracza 8 lat.
  • Część II - „Wschód C, Południe B” obejmujący takie lokalizacje jak: Będzin, Bieruń, Bobrowniki, Bojszowy, Bytom, Chełm Śląski, Czeladź, Dąbrowa Górnicza, Imielin, Katowice, Lędziny, Miedźna, Mierzęcice, Mikołów, Mysłowice. Zakres podstawowy w okresie: 01.07.2022 r. - 30.06.2030 r. wynosi: MN - 13.346.084 wozokm; BN - 24.344.007 wozokm; Razem 37.690.091 wozokm. Plus opcja do 20% przedmiotu zamówienia. Do tego zadaia należy posiadać 16 pojazdów typu MN oraz 19 pojazdów typu BN. Każdy autobus wyprodukowany nie wcześniej niż w 2010 roku, spełniający normę emisji spalin nie niższą niż Euro 4, a ich średnia wieku nie przekracza 8 lat.

Taka zmiana powinna przenieść więcej ofert od mniejszych operatorów.

wymagane pojazdy

ZTM wyróżnił trzy typy pojazdów jakie będą wykorzystywane do obsługi linii:

  • MN – o długości do 8 m,
  • BN – o długości 11,5-15 m,
  • CN – o długości 17,5-18,75 m.

W części I przetargu ZTM wymaga na starcie, aby wykonawca posiadał autobusy wyprodukowane nie wcześniej niż w 2010 roku, spełniające normę emisji spalin nie niższą niż Euro 4, a ich średnia wieku nie może przekraczać 8 lat. Mają to być 22 pojazdy typu BN.

W przypadku części II – tu również każdy pojazd będzie wyprodukowany nie wcześniej niż w 2010 roku, ma spełniać normę emisji spalin nie niższą niż Euro 4, a  średnia wieku nie może przekroczyć 8 lat. Przewoźnik musi posiadać cztery pojazdy typu MN, pięć pojazdów typu BN oraz dwa pojazdy typu CN.

I wreszcie w części III – tak samo jak powyżej - każdy pojazd ma być wyprodukowany nie wcześniej niż w 2010 roku, ma spełniać normę emisji spalin nie niższą niż Euro 4, a  średnia wieku nie przekracza 8 lat. Do obsługi tego zamówienia będzie potrzebnych sześć pojazdów typu MN oraz 12 pojazdów typu BN.

Zapotrzebowanie taborowe określone powyżej będzie rosło. Podczas obowiązywania umowy ZTM będzie wymagał większej liczby autobusów o różnej pojemności w każdej części zamówienia.

Kryteria oceny ofert

ZTM przy wyborze oferty w każdej części zamówienia będzie kierował się pięcioma kryteriami oceny ofert: ceną (60%), wiekiem pojazdów (15%), klimatyzacją przestrzeni pasażerskiej (10%), monitoringiem (10%), terminem rozpoczęcia realizacji usług (5%).

W przypadku wieku pojazdów najwięcej punktów (15 pkt) zdobędzie wykonawca, który spełni łącznie trzy warunki:

  • obsługa linii od 1 października 2022 r. pojazdami nie starszymi niż 10 lat, których średni wiek nie przekracza 6 lat,
  • obsługa linii od 1 stycznia 2024 r. pojazdami nie starszymi niż 8 lat.

ZTM czeka na oferty od przewoźników do dnia 7 czerwca.