GZM planuje zakup do 300 autobusów elektrycznych
20 grudnia Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia (GZM) ma podpisaćz NCBR porozumienie, na mocy którego – w razie uzyskania dofinansowania napoziomie 85 proc. lub więcej – może zakupić 300 autobusów elektrycznych.
Jak poinformował we wtorek przewodniczący GZM KazimierzKarolczak, zapis taki znajdzie się w porozumieniu z Narodowym Centrum Badań iRozwoju, na mocy którego metropolia przejmie od Komunikacyjnego ZwiązkuKomunalnego Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego rolę partnera NCBR w programie”Bezemisyjny Transport Publiczny”.
We wtorek zgromadzenie metropolii przyjęło m.in. wieloletniąprognozę finansową z uwzględniającą przystąpienie do programu NCBR poprawką.Wkład własny metropolii w to planowane do 2023 r. przedsięwzięcie na poziomie15 proc. miałby kosztować łącznie 116,4 mln zł.
Jak wyjaśniał podczas budżetowej sesjizgromadzenia Karolczak, to efekt rozmów z NCBR nt. przejęcia roli regionalnegopartnera w programie „Bezemisyjny Transport Publiczny” od KZK GOP. KZK GOP wswojej umowie z Centrum zgodził się na obowiązek kupna wypracowanych wprogramie 68 pojazdów – pod szeregiem warunków, w tym uzyskania dotacji dozakupu na poziomie 60 proc.
Według Karolczaka w nowym porozumieniu z NCBR, którezostanie podpisane w środę w Warszawie, GZM zobowiąże się do zakupu jednego powstałegow programie autobusu elektrycznego w razie braku dotacji, zakupu 60 pojazdów wrazie dofinansowania na poziomie 60 proc. lub zakupu 300 pojazdów – w razieuzyskania dotacji na poziomie 85 proc. lub więcej.
-„W pewnym momencie staniemy przed koniecznością posiadania wtaborze odpowiedniego wskaźnika pojazdów niskoemisyjnych i jeżeli w sytuacji,kiedy mamy być może i gwarancję pokrycia 100 proc., a przynajmniej w 85 proc.zakupu tych pojazdów, chyba warto skorzystać z tej szansy i nie martwić się, cow przyszłości robić, jeżeli te możliwe dofinansowania pogorszą się” – mówiłpodczas wtorkowej sesji zgromadzenia GZM szef jej zarządu.
„Myślę, że wpisujemy się (w ten sposób – PAP) w całądyskusję o funkcjonowaniu metropolii, o wsparciu niskoemisyjnego transportu, owalce ze smogiem i o wsparciu innowacyjnej polskiej gospodarki” – dodałKarolczak.
Nabór na partnera publicznego do współpracy przy realizacjiprogramu badawczego „Bezemisyjny Transport Publiczny” NCBR ogłosiło w grudniu2016 r. Udział udział w programie zadeklarowało wiele polskich miast;współpracujące samorządy centralnej części woj. śląskiego reprezentowałpoczątkowo KZK GOP.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Zgodnie z założeniami programu NCBR jego wynikiem ma byćprodukcja innowacyjnego, niedostępnego obecnie na rynku, dostępnego kosztowobezemisyjnego pojazdu zbiorowego transportu miejskiego, który zostaniedostosowany do potrzeb jego użytkowników. Działania podzielono na dwie kluczowefazy.
Finansowane ze środków NCBR prace badawcze, w następstwiektórych powstać mają: projekt nowego pojazdu, jego prototyp oraz – pozaakceptowaniu przez NCBR – seria pojazdów testowych, przewidziano do końca2019 r. Na kolejne dwa lata zaplanowano etap wdrożenia pojazdu na rynek -poprzez dostarczenie partnerom publicznym pojazdów do użytkowania.
Program NCBR „Bezemisyjny transport publiczny”jest jednym z elementów działań w ramach rządowej Strategii na rzeczOdpowiedzialnego Rozwoju w zakresie pojazdów zero – i niskoemisyjnych. NCBRstosuje w nim formułę partnerstwa innowacyjnego, w której chce „zamawiać”określone, nieistniejące jeszcze produkty.
Drugim wdrażanym przedsięwzięciem jest program „Bloki 200+”,którego celem ma być wypracowanie innowacyjnych rozwiązań i technologii,pozwalających dostosować znaczną część polskich bloków energetycznych dozmieniających się warunków eksploatacji i wyzwań związanych z pracą krajowegosystemu elektroenergetycznego.(PAP)
„