GZM odwraca się od autobusów wodorowych, podczas gdy Poznań je odbiera. Dlaczego?
21 września przewodniczący zarządu GZM, Kazimierz Karolczak zapowiedział, że Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia wycofuje się z projektów dotyczących autobusów wodorowych
O unieważnieniu przetargu na dostawę wodoru do autobusów PKM Świerklaniec, PKM Katowice i PKM Tychy pisaliśmy już w InfoBusie. W tej sytuacji wcześniejsze zamówienie na zakup taboru – z wyborem najkorzystniejszej oferty od Solarisa - wisi na włosku. Spodziewamy się, że GZM go nieważni, ale jeszcze tego nie zrobiło. Czy to jakaś gra?
Bez wodoru od Orlenu
Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia unieważniła przetarg na zakup paliwa wodorowego, które miało być wykorzystywane w autobusowym transporcie publicznym.
Przypomnijmy - przetarg GZM na paliwo wodorowe ruszył w marcu br. Zamówienie obejmowało dostawę do 1435 ton paliwa i miało być realizowane przez pięć lat od odbioru pierwszych autobusów wodorowych (zamawianych w innym postępowaniu). W prawie opcji założono zwiększenie ilości wodoru do 880 ton.
GZM czekała na oferty w tym przetargu do 10 sierpnia br. Wpłynęła jedna oferta - od Orlenu. Przy budżecie zamówienia 133,1 mln zł brutto płocki koncern zaproponował cenę o 24,6 mln zł wyższą. Decyzję o unieważnieniu tego postępowania zamieszczono w ostatnich dniach na platformie zamówień Metropolii.
„Obecna sytuacja finansowa samorządów powoduje, iż chęć ryzyka związanego z bycia pionierem nowych technologii zdecydowanie maleje. Rząd wspiera zakup autobusów wysoką dotacją, niestety zostają o 100 proc. wyższe koszty eksploatacji związane z wysoką ceną paliwa” – powiedział w czwartek PAP przewodniczący zarządu GZM Kazimierz Karolczak.
„Tutaj żadnego wsparcia nie ma, a wydatki takie to zwiększone koszty bieżące, które coraz bardziej przytłaczają samorządy. Mam nadzieje, że do wodoru w przyszłości wrócimy” – zapowiedział Karolczak.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Bez autobusów od Solarisa?
Przewodniczący zarządu GZM potwierdził, że unieważnienie wyboru dostawcy wodoru oznacza także unieważnienie (dotąd nieogłoszone) przetargu na autobusy wodorowe.
Tu zamówienie podstawowe obejmowało 20 pojazdów, a prawo opcji – 10 kolejnych. Chodziło o autobusy 12-metrowe z systemem ładowania i obsługą gwarancyjną. Wozy miały zostać użyczone Przedsiębiorstwom Komunikacji Miejskiej w Katowicach i Tychach, których udziałowcem jest Metropolia (po 5 pojazdów) oraz w Świerklańcu, które w całości należy do GZM (10 pojazdów).
Na koniec link do przetargu na autobusy H2: https://miniportal.uzp.gov.pl/Postepowania/4b091df9-0dc4-458d-9e8c-db65c667d17d