Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

GZM odwraca się od autobusów wodorowych, podczas gdy Poznań je odbiera. Dlaczego?

infobus
22.09.2023 18:02

21 września przewodniczący zarządu GZM, Kazimierz Karolczak zapowiedział, że Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia wycofuje się z projektów dotyczących autobusów wodorowych

O unieważnieniu przetargu na dostawę wodoru do autobusów PKM Świerklaniec, PKM Katowice i PKM Tychy pisaliśmy już w InfoBusie. W tej sytuacji wcześniejsze zamówienie na zakup taboru – z wyborem najkorzystniejszej oferty od Solarisa  - wisi na włosku. Spodziewamy się, że GZM go nieważni, ale jeszcze tego nie zrobiło. Czy to jakaś gra?

Bez wodoru od Orlenu

Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia unieważniła przetarg na zakup paliwa wodorowego, które miało być wykorzystywane w autobusowym transporcie publicznym.

Przypomnijmy - przetarg GZM na paliwo wodorowe ruszył w marcu br. Zamówienie obejmowało dostawę do 1435 ton paliwa i miało być realizowane przez pięć lat od odbioru pierwszych autobusów wodorowych (zamawianych w innym postępowaniu). W prawie opcji założono zwiększenie ilości wodoru do 880 ton.

GZM czekała na oferty w tym przetargu do 10 sierpnia br. Wpłynęła jedna oferta - od Orlenu. Przy budżecie zamówienia 133,1 mln zł brutto płocki koncern zaproponował cenę o 24,6 mln zł wyższą. Decyzję o unieważnieniu tego postępowania zamieszczono w ostatnich dniach na platformie zamówień Metropolii.

„Obecna sytuacja finansowa samorządów powoduje, iż chęć ryzyka związanego z bycia pionierem nowych technologii zdecydowanie maleje. Rząd wspiera zakup autobusów wysoką dotacją, niestety zostają o 100 proc. wyższe koszty eksploatacji związane z wysoką ceną paliwa” – powiedział w czwartek PAP przewodniczący zarządu GZM Kazimierz Karolczak.

„Tutaj żadnego wsparcia nie ma, a wydatki takie to zwiększone koszty bieżące, które coraz bardziej przytłaczają samorządy. Mam nadzieje, że do wodoru w przyszłości wrócimy” – zapowiedział Karolczak.

Metropolia wycofuje się z projektów dotyczących autobusów wodorowych

Bez autobusów od Solarisa?

Przewodniczący zarządu GZM potwierdził, że unieważnienie wyboru dostawcy wodoru oznacza także unieważnienie (dotąd nieogłoszone) przetargu na autobusy wodorowe.

Tu zamówienie podstawowe obejmowało 20 pojazdów, a prawo opcji – 10 kolejnych. Chodziło o autobusy 12-metrowe z systemem ładowania i obsługą gwarancyjną. Wozy miały zostać użyczone Przedsiębiorstwom Komunikacji Miejskiej w Katowicach i Tychach, których udziałowcem jest Metropolia (po 5 pojazdów) oraz w Świerklańcu, które w całości należy do GZM (10 pojazdów).

Na koniec link do przetargu na autobusy H2: https://miniportal.uzp.gov.pl/Postepowania/4b091df9-0dc4-458d-9e8c-db65c667d17d