GZM jest otwarta na wszystkich dostawców wodoru i autobusów
Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia (GZM) poszukujepartnerstw ws. dostarczania paliwa wodorowego dla autobusów miejskichzasilanych tym paliwem, a także samych pojazdów z ogniwami wodorowymi.Akcentuje, że stacje i autobusy powinny pojawić się w podobnym czasie.
GZM w konała kolejny krok na tej drodze. 9 października – podczasimprezy Impact mobility rEVolution'19 – podpisano list intencyjny „dotyczącyrozwoju zeroemisyjnego transportu publicznego opartego o napędy zasilanewodorem”. Swoje podpisy na dokumencie złożyli członek zarządu Orlenu ds.operacyjnych Józef Węgrecki i przewodniczący zarządu GZM Kazimierz Karolczak.
Co z JSW?
Kilkanaście miesięcy wcześniej wolę współpracy z GZM przytechnologiach wodorowych pod kątem m.in. zasilania pojazdów komunikacjimiejskiej deklarowała Jastrzębska Spółka Węglowa (JSW). Pytany o to w środęprzez PAP przewodniczący GZM ocenił, że prace JSW nad technologią wodorową”być może nieco zwolniły”, ale z płynących ze spółki sygnałów wynika,że jest ona nadal nią zainteresowana.
-„Każdy, kto deklaruje możliwość dostarczenia wodoru jest partnerem,z którym chcielibyśmy nawiązać współpracę. Stąd m.in. dzisiejsze podpisanielistu intencyjnego z Orlenem, ale jak się okaże, że JSW ma takie możliwości,chętnie będziemy z nich korzystać” – zapewnił Karolczak.
-„My traktujemy naszych partnerów, jako dostawców. Dla nasnie ma większego znaczenia, na jakiej stacji będziemy tankowali” – zaznaczyłprzewodniczący GZM.
Jak dodał, w zakresie pozyskania pojazdów Metropolia wciążliczy na projekt NCBR Bezemisyjny Transport Publiczny, w którym zadeklarowała wolęzakupu do 300 autobusów elektrycznych.
-„Ale to nie jest jedyna droga. Równie dobrze możemy kupićgotowe rozwiązania na rynku” – zasygnalizował. „Musimy doprowadzić, że mniejwięcej w jednym czasie pojawią się stacje paliwowe i autobusy” – zastrzegł.
Wodór przyszłością Orlenu
Również w rozmowie z dziennikarzami wiceprezes Węgreckiwyjaśniał, że Orlenowi zależy na rozwoju produktu wodorowego i jego sprzedaży.”Chcemy, żeby to był nasz core business” – zadeklarował. Uściślił, żeporozumienie z GZM zakłada zaangażowanie Orlenu w postaci ew. budowy stacjipaliwa wodorowego.
-„Nie są to jakieś bardzo skomplikowane rzeczy. Obecny rozwójpowinien zmierzać do potanienia tych pojazdów. Bo jedna sprawa to ogniwowodorowe, które dziś sporo kosztuje, a druga sprawa to wolumen” – wskazał Węgreckiprzypominając, że Orlen jest jednym z głównych producentów wodoru w Polsce.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
-„Oczywiście zdajemy sobie sprawę, że są równieżsamochody elektryczne i budujemy również punkty ładowania samochodówelektrycznych. Jesteśmy wytwórcą i dostarczycielem mediów do pojazdów” -powtórzył wiceprezes. Zaznaczył też, że wodór produkowany pod kątem zasilaniaogniw wodorowych wymaga bardzo dokładnego oczyszczenia.
Jak zadeklarował w czasie uroczystości Węgrecki, koncernwidzi w wodorze paliwo przyszłości. „My, jako Orlen, musimy wpisać się w tenprodukt, ponieważ sprzedajemy paliwo do samochodów. Więc, jakie by ono nie byłouważamy, że jest to nasz obowiązek, żeby takie paliwo zapewnić” – zaznaczyłprzypominając, że w Polsce nie ma jeszcze stacji wodorowych.
-„My będziemy pierwsi. Mamy w tej chwili dwie takie stacje wNiemczech, jesteśmy na etapie realizacji trzech stacji w Czechach. W Polscemusi być taka stacja w każdym mieście” – ocenił wiceprezes Orlenu ds.operacyjnych.
GZM pierwsza, Gdynia druga
Przewodniczący zarządu GZM uznał podczas uroczystości, że wkontekście rozwoju elektromobilności trzeba pamiętać nie tylko o technologiachbateryjnych, ale też ogniwach paliwowych wykorzystujących wodór – icheksploatacja jest bowiem podobna do klasycznych pojazdów spalinowych.
Karolczak przypominał, że Metropolia jako pierwsza w Polscezaczęła pracować na rzecz wdrożenia tego typu napędów, druga była Gdynia. WEuropie są już natomiast producenci autobusów na ogniwa paliwowe, w Polsce jestnim chociażby Solaris.
PKN Orlen jest obecnie jednym z największych producentówwodoru w Polsce – obok Grupy Azoty oraz Grupa Lotos. Zrzeszająca 41 miast igmin centralnej części woj. śląskiego GZM z mocy tworzącej ją ustawy zajmujesię m.in. transportem publicznym; obecnie jest m.in. organizatorem komunikacjimiejskiej w regionie.
W październiku ub. roku Polska podpisała deklarację z Tokio,zakładającą współpracę międzynarodowa w zakresie rozwoju technologiimagazynowania energii opartych na wodorze, wymianę informacji i promocjęinnowacji w tym obszarze.(PAP)
„