GZM chce kupić 235 hybryd i autobusów CNG. Z Nowego Ładu
Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia złożyła wnioski o środki w ramach Programu Inwestycji Strategicznych.
Dotyczą zakupu 235 autobusów hybrydowych i gazowych, budowy ok. 400 wiat przystankowych i utworzenia portalu dla inwestora w ramach platformy otwartych danych.
235 autobusów
W obecnej edycji programu, w której nabór trwał do 15 sierpnia br., można było złożyć trzy wnioski: bez limitu finansowego, z limitem 30 mln zł i z limitem finansowym 5 mln zł.
O złożeniu przez Metropolię projektów w ramach Rządowego Funduszu Polski Ład w Programie Inwestycji Strategicznych poinformował przewodniczący jej zarządu Kazimierz Karolczak w sprawozdaniu z ostatnich prac zarządu w trakcie czwartkowych obrad zgromadzenia GZM.
„Największy z projektów dotyczy zakupu taboru autobusowego o napędzie hybrydowym i gazowym do obsługi publicznego transportu zbiorowego na wartość 570 mln zł: 484,5 mln zł dofinansowania, 235 autobusów” – powiedział przewodniczący zarządu Metropolii.
Z dosłanych PAP przez służby prasowe GZM informacji wynika, że chodzi o zakup 165 autobusów o napędzie hybrydowym oraz 70 zasilanych gazem CNG, które obsługiwałyby obszar 56 gmin, na terenie których funkcję organizatora pełni GZM. Tabor zostałby przekazany do użytkowania poszczególnym samorządowym przedsiębiorstwom komunikacji miejskiej z terenu Metropolii.
Plus 400 wiat
-„Drugi projekt o wartości do 30 mln zł dotyczy budowy ok. 400 nowoczesnych wiat przystankowych z systemem zarządzania infrastrukturą przystankową i z informacją przystankową. Natomiast trzeci projekt o wartości do 5 mln zł dotyczy aplikacji Otwarte dane – chodzi o budowanie portalu inwestora w ramach aplikacji dla mieszkańców w ramach platformy otwartych danych GZM” – mówił w czwartek Karolczak.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Rządowy Fundusz Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych ma na celu zwiększenie skali inwestycji publicznych przez bezzwrotne dofinansowanie inwestycji realizowanych przez JST. Wysokość bezzwrotnego dofinansowania jest zależna od obszaru priorytetowego, w którym mieści się planowana inwestycja. Program realizowany jest poprzez promesy inwestycyjne udzielane przez Bank Gospodarstwa Krajowego.
pierwszy zakup
Pod kątem potrzeb taborowych samorządowych przewoźników, o których objęciu udziałów przez GZM zdecydowały jej gminy członkowskie, Metropolia m.in. obecnie prowadzi przetarg na dostawy 32 autobusów elektrycznych, dofinansowanych w programie Gepard II, a także ubiega się o dofinansowanie zakupu 20 pojazdów na ogniwa paliwowe zasilane wodorem w programie Zielony Transport Publiczny.
W listopadzie ub. roku zgromadzenie GZM zdecydowało też o zmianie statutu ZTM w zakresie rozszerzenia jego zadań o utrzymanie wiat przystankowych. W związku z tym pod koniec ub. roku GZM przyjęła „Wytyczne dotyczące infrastruktury transportu zbiorowego”, zakładające wprowadzenie jednolitych standardów infrastruktury przystankowej.
Na początku ub. roku GZM informowała o przejęciu utrzymania przystanków od pierwszych gmin, a w kwietniu br. ZTM przyjął projekt jednolitego wzoru informacji przystankowej.