GZM będzie miała osiem metrolinii. Dojdą M22 i M101
Od soboty, 3 lipca organizator komunikacji miejskiej na terenie Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii uruchomi dwie kolejne szybkie linie autobusowe, tzw. metrolinie.
Dołączą one do działających od 8 maja br. pierwszych sześciu takich tras, łączących główne ośrodki GZM.
Będzie ich 31
Docelowo do końca br. linii metropolitalnych - oznaczonych literą M oraz liczbą - ma być 31. Ich uruchamianie podzielono na etapy, wraz z nimi reorganizowana ma być każdorazowo większa liczba połączeń.
Jak podała w poniedziałek rzeczniczka GZM Kamila Rożnowska, zupełnie nowa linia M22 zapewni skomunikowanie z Katowicami (przystanek Sądowa) Bojszów (od wsi Międzyrzecze), Bierunia, Lędzin, Imielina i Kosztów (dzielnica Mysłowic). Linia M101 powstanie z przekształcenia linii 77 i 77N, zapewniając połączenie Katowic (przystanek Korfantego) z centrum Mysłowic oraz mysłowickimi dzielnicami Brzezinka i Wesoła.
Według Rożnowskiej w związku z uruchomieniem dwóch kolejnych metrolinii zostaną wprowadzone zmiany na trasach przejazdu innych linii, kursujących przez centrum przesiadkowe Zawodzie w Katowicach. Linie 76, 149 i 162 zostaną skrócone z Korfantego do Zawodzia, zmienione zostaną też rozkłady linii 44, 66, 76 N i 223.
W przypadku uruchomienia w maju br. pierwszych sześciu metrolinii (M1, M2, M3, M4, M18 oraz M24) zmiany objęły funkcjonowanie dotychczasowych linii o numerach: 6, 7, 7N, 19, 33, 41, 75, 82, 197, 268, 623N, 801, 808, 811, 815, 820, 830, 830N, 840, 831, 870, 908N oraz E-2.
skrócenie czasu
Uruchomienie metrolinii wiąże się m.in. ze zwiększeniem liczby połączeń i skróceniem czasu przejazdów. Projekt zakłada wdrożenie ponad 30 metrolinii, które w sumie będą pokonywać prawie 20 mln km rocznie. W ciągu roku w dni robocze ma zostać zrealizowanych ponad 500 tys. połączeń, a w soboty oraz w niedziele i święta po ok. 80 tys. kursów.
Organizacja transportu publicznego to zadanie własne miast i gmin, w obrębie GZM przekazane przez samorządy członkowskie zrzeszającej je Metropolii. Utrzymywane jest ze składki zmiennej opłacanej co roku przez gminy oraz z biletów. Finansowane bezpośrednio przez GZM linie metropolitalne mają być jedną z pierwszych zmian układu komunikacji publicznej w Metropolii.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
W kontekście systemu linii metropolitalnych przedstawiciele GZM i ZTM przypominają, że głównym ich celem jest utworzenie Kolei Metropolitalnej, która ma stanowić trzon transportu publicznego w regionie. Dlatego metrolinie traktowane są nie jako konkurencja, ale jako dopełnienie połączeń kolejowych - do czasu osiągnięcia w połączeniach kolejowych równych i częstych taktów.
Trzy fazy
Przewidziano uruchamianie metrolinii w trzech fazach. Pierwsze z nich mają obsługiwać duże miasta, a co za tym idzie duże potoki pasażerskie. To uruchomione już linie M1 (Katowice, Chorzów, Świętochłowice, Ruda Śląska, Zabrze, Gliwice), M2 (Katowice, Sosnowiec, Dąbrowa Górnicza), M4 (Sosnowiec, Katowice), M18 (Gliwice, Gierałtowice, Mikołów, Tychy), M24 (Katowice, Chorzów, Świętochłowice, Ruda Śląska, Zabrze) i zmodyfikowana linia lotniskowa AP (Katowice, Ożarowice - Port Lotniczy).
W kolejnym etapie na ulice mają wyjeżdżać autobusy linii, których główną rolą będzie integracja obszarów Metropolii. Na końcu uruchamiane mają być linie, których celem będzie zwiększenie dostępności komunikacyjnej na obszarze GZM. Metrolinie mają kursować niemal przez całą dobą z regularną, a w godzinach szczytu porannego i popołudniowego zwiększoną częstotliwością.
Zdecydowano, że koszt przejazdu jest standardowy, jak dla pozostałych połączeń, zgodnie z taryfą. Wszystkie metrolinie obsługiwane mają być pojazdami o wysokim standardzie i niskiej emisji spalin. Ich funkcjonowanie ma być badane pod kątem potrzeb i liczby pasażerów (według Rożnowskiej pierwsze takie badania rozpoczną się w lipcu br.). Na tej podstawie wprowadzane mają być ew. modyfikacje.
Prace nad metroliniami trwają od lipca 2019 r. Obecnie zakładane jest uruchomienie 22 linii o charakterze metropolitalnym–szybkim i dziewięciu linii dowozowo-odwozowych. Oznacza to dołączenie do systemu transportu publicznego ok. 2,1 tys. kursów dziennie w dni robocze, pracy przewozowej na poziomie 18,5 mln wozokilometrów, a także nakłady szacowane na 136 mln zł.
Zarząd Transportu Metropolitalnego jest jednym z największych organizatorów transportu publicznego w Polsce. Na ulice 41 miast i gmin GZM oraz 16 gmin z nią sąsiadujących wysyła blisko 1,5 tys. autobusów, tramwajów i trolejbusów. Wszystkie pojazdy, należące do ok. 40 operatorów, obsługują 460 linii i zatrzymują się na prawie 7000 przystanków. W 2019 r. pokonały ponad 100 mln km, obsługując ok. 250 mln przejazdów.(PAP)