GUS o regionalnych autobusach w Polsce w 2017 r.
Mamy statyczne potwierdzenie, że źle się dzieje w regionalnej komunikacji autobusowej. Mimo, że flota staje się coraz bardziej ekologiczna to przewozi coraz mniej pasażerów.
Na początku liczby ogólne. W końcu 2017 r. zarejestrowanychbyło w Polsce 116,1 tys. autobusów (o 2,6% więcej niż w 2016 r.), w tym autobusy o pojemności powyżej 45 miejscstanowiły 59,0% ogólnego stanu tych pojazdów. W porównaniu do 2016 r. zmniejszył się udział autobusów wwieku do 5 lat (z 8,9% w 2016 r. do 8,7% w 2017 r.) oraz w przedziale wiekowym16 – 30 lat (z 44,7% do 44,0%).
Udział zarejestrowanych autobusów w wiekupowyżej 30 lat wyniósł 22,9% (w 2016 r. – 21,1%).
Autobusowe podziały
W końcu 2017 r. zarejestrowanych było w Polsce 116,1 tys. autobusów(czyli pojazdów przystosowanych do przewozu więcej niż 9 osób). To o 2,6% więcej niż w 2016 r. W tej sumie potrafimy wyróżnić dwie grupy pojazdów:
- autobusy miejskie z liczbą 12 119 rejestracji (+149 szt. / +1,2% do 2016r.), o których osobno piszemy TUTAJ
-
autobusy wykorzystywanych w regularnej komunikacji krajowej i zagranicznej z liczbą 15 211 rejestracji (- 782 szt. / -4,8%).
O tej drugiej grupie wiemy dodatkowo, że:
– 1824 szt. (!) ma pojemność do 23 miejsc, czyli to minibusy
– 7 268 szt. ma normę Euro 3 i wyżej, co daje udział 47,8%ogólnej liczby tych pojazdów (w 2016 r. – 41,8%).
– ich łączna pojemność była mniejsza o 4,5% niż w 2016 r..
I teraz uwaga metodologiczna – to są liczby autobusóweksploatowanych przez jednostki transportu samochodowego o zatrudnieniu powyżej9 osób, co w oczywisty sposób zamazuje stan autobusowej komunikacji wregionach. Odonowi się także do informacji o liniach poniżej. Innych danych niemamy.
Mniej pasażerów
W 2017 r. transportem autobusowym przewieziono 378,6 mlnpasażerów, tj. o 3,0% mniej niż przed rokiem przy spadku pracy przewozowej wpasażerokilometrach o 1,2%.
W 2017 r. zmniejszyły się przewozy pasażerów w komunikacji:
-
regularnej – 312148 tys. pasażerów (-2,2%),
-
regularnej specjalnej – 49976 tys. pasażerów (-7,1%)
-
oraz przewozy pozostałe – 16486 tys. pasażerów (-4,8%).
W ramach komunikacji regularnej o 7,7% wzrosły przewozy zbiletami jednorazowymi, a o 8,6% spadły przewozy z biletami miesięcznymi(zmniejszyły się zarówno przewozy z biletami pracowniczymi, jak i szkolnymi –odpowiednio o 5,9% i 9,1%). W 2017 r. najwięcej pasażerów podróżowało autobusami w następujących województwach:
Pasażerowie w tys. |
2016=100% |
|
Kujawsko-pomorskie ……………….. |
58 714 |
126,8 |
Mazowieckie …………………………. |
50 240 |
87,0 |
Podkarpackie ………………………… |
33 703 |
97,1 |
Dolnośląskie ………………………….. |
30 077 |
95,7 |
Śląskie ………………………………… |
27 858 |
100,0 |
Pomorskie …………………………….. |
27 570 |
103,7 |
Wielkopolskie ………………………… |
26 168 |
91,9 |
Lubelskie ……………………………… |
23 558 |
114,6 |
Łódzkie ………………………………… |
20 571 |
88,1 |
Zachodniopomorskie ……………….. |
19 031 |
97,2 |
Małopolskie …………………………… |
15 217 |
100,8 |
Lubuskie ………………………………. |
14 529 |
93,7 |
Opolskie ………………………………. |
11 189 |
101,5 |
Warmińsko-mazurskie ……………… |
10 513 |
78,6 |
Świętokrzyskie ………………………. |
6 291 |
96,7 |
Podlaskie ……………………………… |
3 381 |
27,5 |
Największe wzrosty liczby autobusowych pasażerów odnotowaliśmyw 2017 r. w:
-
Kujawsko-pomorskim +26,8%do 2016 r. (do poziomu 58714 tys pas.)
-
Lubelskim +14,6% (23558 tys. pas)
-
Pomorskim +3,7% (27570 tys. pas)
Największe spadki liczby autobusowych pasażerów odnotowaliśmyw 2017 r. w:
-
Podlaskim -27,5% do 2016 r. (do poziomu 3381 tys. pas)
-
Warmińsko-mazurskim -21,4,6% (10513 tys. pas)
-
Mazowieckim -13% (50240tys.pas)
-
Łódzkim -11,9% (20571 tys. pas)
-
Wielkopolskim -8,1% / 26168 tys. pas.)
Mniej połączeń
Regularna komunikacja autobusowa prowadzona była na 13,0 tys.linii krajowych o ogólnej długości 627,5 tys. km (w 2016 r. – 710,4 tys. km)oraz na 0,1 tys. linii międzynarodowych o długości 106,8 tys. km (w 2016 r. –118,3 tys. km).
W ogólnej liczbie 13025 autobusowych linii krajowych odługości 627523 km mamy:
-
357 linii dalekobieżnych, czyli o 122 szt. mniej niż w 2016r. (-25%) z udziałem na poziomie 2,7%;
-
1 877 liniiregionalnych , czyli o 410 szt. mniej niż w 2016 r. (17%) z udziałem napoziomie 14,4%;
-
10 643 liniipodmiejskich, czyli o 613 szt. mniej niż w 2016 r. (-5%) z udziałem na poziomie81,8%;
-
148 linii miejskich, czyli o 35 szt. mniej niż w 2016 r.(-19%) z udziałem na poziomie 1,1%;
Liczba linii regularnej komunikacji autobusowej w 2017 r. – ogółem- bez KM i obsługiwanych przez firmy powyżej 9 zatrudnionych:
Ogółem |
||
liczba |
długość w km |
|
Mazowieckie…………………… |
2 104 |
122 768 |
Kujawsko-pomorskie ……….. |
1 587 |
84 311 |
Lubelskie ……………………… |
1 043 |
56 225 |
Wielkopolskie ………………… |
1 007 |
39 492 |
Dolnośląskie ………………….. |
1 003 |
43 889 |
Podkarpackie ………………… |
868 |
38 944 |
Łódzkie ………………………… |
841 |
39 596 |
Zachodniopomorskie ……….. |
817 |
44 105 |
Lubuskie ………………………. |
792 |
25 521 |
Pomorskie …………………….. |
735 |
32 647 |
Warmińsko-mazurskie ……… |
624 |
31 815 |
Śląskie ………………………… |
599 |
26 004 |
Opolskie ………………………. |
444 |
12 845 |
Świętokrzyskie ………………. |
321 |
14 902 |
Małopolskie …………………… |
194 |
7 396 |
Podlaskie ……………………… |
46 |
7 063 |
Liczba dalekobieżnych linii regularnej komunikacjiautobusowej w 2017 r. – bez KM i obsługiwanych przez firmy powyżej 9zatrudnionych:
Ogółem |
||
liczba |
długość w km |
|
Mazowieckie…………………… |
85 |
33 052 |
Kujawsko-pomorskie ……….. |
40 |
13 544 |
Podkarpackie ………………… |
35 |
12 268 |
Lubelskie ……………………… |
33 |
11 473 |
Dolnośląskie ………………….. |
27 |
10 702 |
Warmińsko-mazurskie ……… |
27 |
7 822 |
Łódzkie ………………………… |
25 |
8 014 |
Zachodniopomorskie ……….. |
18 |
10 012 |
Świętokrzyskie ………………. |
17 |
5 789 |
Śląskie ………………………… |
12 |
5 279 |
Pomorskie …………………….. |
11 |
5 400 |
Podlaskie ……………………… |
10 |
5 414 |
Lubuskie ………………………. |
9 |
3 216 |
Wielkopolskie ………………… |
7 |
1 849 |
Małopolskie …………………… |
1 |
275 |
Liczba regionalnych linii regularnej komunikacji autobusowejw 2017 r. – bez KM i obsługiwanych przez firmy powyżej 9 zatrudnionych:
Ogółem |
||
liczba |
długość w km |
|
Mazowieckie…………………… |
2 104 |
122 768 |
Kujawsko-pomorskie ……….. |
1 587 |
84 311 |
Lubelskie ……………………… |
1 043 |
56 225 |
Wielkopolskie ………………… |
1 007 |
39 492 |
Dolnośląskie ………………….. |
1 003 |
43 889 |
Podkarpackie ………………… |
868 |
38 944 |
Łódzkie ………………………… |
841 |
39 596 |
Zachodniopomorskie ……….. |
817 |
44 105 |
Lubuskie ………………………. |
792 |
25 521 |
Pomorskie …………………….. |
735 |
32 647 |
Warmińsko-mazurskie ……… |
624 |
31 815 |
Śląskie ………………………… |
599 |
26 004 |
Opolskie ………………………. |
444 |
12 845 |
Świętokrzyskie ………………. |
321 |
14 902 |
Małopolskie …………………… |
194 |
7 396 |
Podlaskie ……………………… |
46 |
7 063 |
Liczba linii podmiejskich komunikacji autobusowej w 2017 r. -bez KM i obsługiwanych przez firmy powyżej 9 zatrudnionych:
Ogółem |
||
liczba |
długość w km |
|
Mazowieckie…………………… |
1 740 |
64 688 |
Kujawsko-pomorskie ……….. |
1 307 |
54 659 |
Wielkopolskie ………………… |
871 |
27 809 |
Dolnośląskie ………………….. |
829 |
24 520 |
Podkarpackie ………………… |
745 |
20 425 |
Lubelskie ……………………… |
714 |
25 948 |
Łódzkie ………………………… |
704 |
22 068 |
Lubuskie ………………………. |
702 |
17 219 |
Zachodniopomorskie ……….. |
618 |
20 668 |
Pomorskie …………………….. |
566 |
17 284 |
Śląskie ………………………… |
523 |
16 422 |
Warmińsko-mazurskie ……… |
428 |
14 689 |
Opolskie ………………………. |
419 |
11 469 |
Świętokrzyskie ………………. |
270 |
6 371 |
Małopolskie …………………… |
177 |
5 660 |
Podlaskie ……………………… |
30 |
1 105 |
Liczba miejskich linii regularnej komunikacji autobusowej w2017 r. – bez KM i obsługiwanych przez firmy powyżej 9 zatrudnionych:
Ogółem |
||
liczba |
długość w km |
|
Lubuskie ………………………. |
49 |
302 |
Warmińsko-mazurskie ……… |
19 |
297 |
Lubelskie ……………………… |
17 |
160 |
Zachodniopomorskie ……….. |
14 |
110 |
Kujawsko-pomorskie ……….. |
11 |
168 |
Wielkopolskie ………………… |
11 |
151 |
Świętokrzyskie ………………. |
10 |
70 |
Dolnośląskie ………………….. |
6 |
51 |
Podkarpackie ………………… |
5 |
52 |
Mazowieckie…………………… |
2 |
20 |
Śląskie ………………………… |
2 |
28 |
Małopolskie …………………… |
2 |
19 |
„