Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

GUS: Coraz mniej pasażerów korzysta z autobusów

infobus
09.05.2019 08:00

Mamy najnowsze dane statystyczne dt. polskiego transportu autobusów.Nie jest dobrze. W 2017 r. wszystkimi rodzajami środków zbiorowego transportu publicznegoprzewieziono 696,2 mln pasażerów, tj. o 1,1% mniej niż przed rokiem. Spadek przewozówzanotowano zarówno w komunikacji miejskiej, jak i międzymiastowej.

Największy udział w tych przewozach miał transportsamochodowy (54,4%), którym w 2017 r. przewieziono 378,6 mln osób, tj. o 3,0%mniej niż w 2016 r.

W 2017 w ramach komunikacji miejskiej i zamiejskiej przewieziono4 156 665 tys. pasażerów, podczasgdy rok wcześniej – 4 117 974 wtys. pasażerów, w tym

  • Komunikacja miejska – 3 766 256 tys. pasażerów / rok wcześniej3 739 364

  • Komunikacja międzymiastowa 386 535 tys. pasażerów / rok wcześniej374 445

  • Komunikacja międzynarodowa 3 874 tys. pasażerów / rok wcześniej4 165

Takie są najważniejsze wnioski z publikacji GUS”Transport drogowy w Polsce w latach 2016 i 2017″. I uwaga – te dane te dotyczą przedsiębiorstw o liczbie pracującychpowyżej 9 osób prowadzących regularną komunikację w ruchu krajowym imiędzynarodowym oraz przedsiębiorstw i zakładów komunikacji miejskiej.

W mieście

Zdaniem GUS, w 2017 r. transportem drogowym (komunikacją miejską izamiejską)przewieziono łącznie 4118,0 mln pasażerów, tj. o 0,9% mniej niż przedrokiem.

W 2017 r. komunikacja miejska realizowana była na liniach komunikacyjnycho długości 57,8 tys. km, tj. o 2,2% większej niż w roku poprzednim. Długośćlinii autobusowych w porównaniu z 2016 r. zwiększyła się o 2,3%, tramwajowych –o 0,4%, a trolejbusowych – o 0,2%. Wielkość taboru komunikacji miejskiejkształtowała się na podobnym poziomie, jak przed rokiem; liczba autobusówwyniosła 12,1 tys. (o łącznej liczbie miejsc – 1273,6 tys.), tramwajów – 3,2tys. (469,4 tys. miejsc), a trolejbusów – 219 (19,5 tys. miejsc).

W 2017 r. taborem komunikacji miejskiej przewieziono łącznie3739,4 mln pasażerów (o 0,7% mniej niż w 2016 r.). W skali roku zwiększyła sięliczba miejsc przystosowanych do przewozu osób niepełnosprawnych w taborzekomunikacji miejskiej: w autobusach – o 1,8% i w tramwajach – o 3,9%.

Poza miastem

Regularna komunikacja autobusowa międzymiastowa prowadzonabyła na 13,0 tys. liniach krajowych o długości 627,5 tys. km. W ogólnej liczbielinii krajowych dominowały linie podmiejskie, które stanowiły 81,7%. Liczba autobusóweksploatowanych przez jednostki transportu samochodowego w komunikacji krajowejwyniosła 13,5 tys. (o łącznej liczbie miejsc – 722,5 tys.) i była o 4,2%mniejsza niż w 2016 r.

W komunikacji autobusowej przedsiębiorstwa należące dosektora publicznego przewiozły 29,9% ogółu pasażerów (w 2016 r. – 31,8%), anależące do sektora prywatnego – 70,1% (w 2016 r. – 67,9%).

W 2017 r. komunikacją międzymiastową przewieziono 374,4 mln pasażerów,tj. o 3,1% mniej niż przed rokiem. W porównaniu z 2016 r. liczba pasażerówprzewiezionych w komunikacji regularnej spadła o 2,3%, w komunikacji regularnejspecjalnej – o 7,1%, a w pozostałych przewozach – o 5,4%.

W 2017 r. dominujący udział w przewozach pasażerów komunikacjąkrajową miały przewozy komunikacją regularną (95,9% przewozów ogółem).

W stosunku do roku poprzedniego w komunikacji regularnejodnotowano spadek przewozów z biletami miesięcznymi pracowniczymi (o 5,9%) i zbiletami miesięcznymi szkolnymi (o 9,1%), natomiast wzrost przewozów z biletamijednorazowymi (o 7,7%). W komunikacji regularnej specjalnej nastąpił spadek wprzewozach szkolnych i pracowniczych (odpowiednio o 5,6% i 8,5%)

Mniej linii – mniej pasażerów

W 2017 r. w regularnej komunikacji autobusowej funkcjonowało79 linii międzynarodowych (o 10 mniej niż przed rokiem) o łącznej długości106,8 tys. km (krótszej o 11,5 tys. km).

Liczba autobusów eksploatowanych przez jednostki transportu samochodowegow komunikacji międzynarodowej wyniosła 1663 (o łącznej liczbie miejsc – 86,8tys.) i była o 10,0% mniejsza niż w 2016 r.

Przewozy pasażerów kształtowały się na poziomie 4,2 mln izwiększyły się w skali roku o 7,5%. Przewozy w ramach komunikacji regularnej iregularnej specjalnej (stanowiące 75,2% ogółu przewozów pasażerów w komunikacjimiędzynarodowej) wzrosły o 8,4%, a pozostałe przewozy – o 4,8%.

Za granicę

Największą liczbę pasażerów przewiezionych w ramachkomunikacji międzynarodowej odnotowano w województwie mazowieckim – 2010,0 tys.(48,3% ogółu przewozów), a najmniejszą – w województwie świętokrzyskim – 8,6tys. (0,2%).

W 2017 r. przewozy pasażerów w komunikacji międzynarodowej najczęściejodbywały się w relacji z Niemcami (45,6% wszystkich przewozówmiędzynarodowych), Czechami (15,8%), Austrią (9,4%), Węgrami (7,1%), Włochami(4,3%) oraz Francją (3,1%). Spośród wymienionych krajów największy wzrostprzewozów pasażerów w porównaniu z 2016 r. wystąpił w relacji z Czechami (o30,8%), Austrią (o 27,9%) i Węgrami (o 19,0%).

Na koniec GUS przyjrzał się także polskim drogom. Wedługstanu na koniec 2017 roku sieć dróg publicznych w Polsce wyniosła 422,3 tys.km. Drogi o nawierzchni twardej mierzyły 299,6 tys. km (71,0% długości drógpublicznych), z czego 92,5 proc. tych dróg miało nawierzchnię ulepszoną.

GUS twierdzi, że pomimo iż długość dróg szybkiego ruchu systematycznierośnie, to Polska wciąż należy do krajów o najsłabiej rozwiniętej sieci drógekspresowych i autostrad w Europie. W 2017 r. przybyło 234,1 km drógekspresowych. Ich udział w ogólnej długości dróg o nawierzchni twardej w krajuwyniósł 0,6 proc., a autostrad – 0,5 proc.

Import aut

Z danych Ministerstwa Finansów i Polskiego Związku PrzemysłuMotoryzacyjnego wynika, że w 2017 r. do Polski sprowadzono 869,4 tys. używanychaut z krajów UE, tj. o 8,7% mniej w porównaniu z 2016 r.

Samochody osobowe wwieku do 4 lat stanowiły 9,8% importu używanych aut, 5-10 lat – 36,9%, apowyżej 11 lat – 53,3% (w 2016 r. odpowiednio 8,9%, 37,2% i 53,9%).