Grudziądzki pojedynek na listy: Związkowcy MZK vs. Arriva
Związki Zawodowe działające w MZK Grudziądz wystosowały list otwarty do prezydenta miasta ws. trudnej sytuacji komunikacyjnej po wypowiedzeniu liniowej umowy przez Gminę Grudziądz i uruchomianiu przez nią własnej komunikacji w oparciu o firmę Arriva.
O tych zmianach pisaliśmy już w InfoBusie. Przypomnijmy też, że w połowie lipca ub. roku Arriva zniknęła z komunikacyjnej sieci Grudziądza , natomiast 1 stycznia pojawiła się ponownie - na gminnych liniach. Jak do tego doszło - o tym można przeczytać min TUTAJ
Zdaniem związków
Reprezentacja związków zawodowych działających w Miejskim Zakładzie Komunikacji w Grudziądzu napisała list otwarty na temat poparcia działań prezydenta i radnych o rezygnacji z świadczenia usług przewozowych w mieście przez Arriva Bus Transport. Pod pismem podpisały się: Związek Zawodowy Inżynierów i Techników, Ogólnopolski Związek Zawodowy Kierowców i Motorniczych, Związek Zawodowy Pracowników Komunikacji Miejskiej w RP oraz NSZZ „SOLIDARNOŚĆ” Komisja Zakładowa.
Ich zdaniem jakość świadczonych usług przez niemiecką spółkę nie była ich zdaniem na wysokim poziomie. Mimo, że przewoźnik otrzymał wyższą stawkę za wozokilometr niż MZK.
Związki negatywnie oceniają również decyzję Wójta Gminy Grudziądz Andrzeja Rodziewicza o wypowiedzeniu porozumienia międzygminnego i powierzenia obsługi komunikacji zbiorowej spółce zewnętrznej Arriva bez przetargu. Grudziądzka spółka została z postępowania wykluczona, a warunki, które zostały przedstawione, wykluczały także innych przewoźników lokalnych. Związkowcy piszą w liście m.in. "W trudnych czasach pandemii każda złotówka wydana z publicznej kasy powinna trafić do polskich przedsiębiorców gwarantując ochronę miejsc pracy polskich pracowników zamiast być transferowana poza granice naszego kraju".
Jak wskazują Związki Zawodowe MZK z ich doświadczeń wynika, że komercyjni przewoźnicy wykonują kursy na najbardziej obłożonych liniach z największymi przychodami ze sprzedaży biletów, a co za tym idzie uszczuplają kasę MZK, a w ślad za tym miejski budżet. -"Tym samym popieramy decyzję Rady Miejskie Grudziądza o ograniczeniu liczby przystanków dla obcych przewoźników w naszym mieście".
Związki zawodowe MZK także podnoszą, że Arriva choć nie ma formalnie zezwolenia na zatrzymywanie się na miejskich przystankach, to autobusy tego przewoźnika zatrzymują się na miejskich przystankach. Władze MZK podkreślają, że mają dziesiątki takich zgłoszeń. "To kolejne naruszenie prawa przez niemieckiego przewoźnika" - podsumowują związki zawodowe MZK.
Odpowiedź Arrivy
-„Zarówno treść listu, jak i jego publikacja na oficjalnym koncie Prezydenta Grudziądza na portalu społecznościowym Facebook, wzbudziło nasze zdziwienie i zdecydowany sprzeciw.
Biorąc pod uwagę 10-letni okres współpracy z miastem Grudziądz, nasze zaangażowanie na rzecz lokalnej społeczności oraz wysoką ocenę jakości naszej pracy przez mieszkańców, obecnie prezentowane informacje to dla nas zdecydowanie negatywne zaskoczenie noszące znamiona działania nieuczciwej konkurencji.
Obsługę kontraktu miejskiego rozpoczęliśmy w roku 2009 na podstawie wygranego przetargu, w którym zaoferowaliśmy niższą stawkę niż MZK Grudziądz, a do realizacji przewozów wykorzystywaliśmy zakupione z własnych środków, nowe autobusy.
Wbrew temu, co nieuczciwie zarzuca nam konkurencja, miasto poniosło znacząco niższe koszty przewozów komunikacji miejskiej realizowanych przez Arriva w stosunku do wynagrodzenia przewoźnika miejskiego, o czym wspominaliśmy w naszym oświadczeniu z marca 2019 r., kiedy to miała miejsce pierwsza kampania nieprawdziwych informacji pod naszym adresem.
Wówczas, prawdopodobnie m.in. w jej wyniku, zrezygnowano z transparentnego, otwartego dla wszystkich postępowania przetargowego, decydując się na wsparcie publiczne przewoźnika komunalnego. Niestety, takie decyzje nie zawsze idą w parze z jakością obsługi pasażerów, o czym mogą świadczyć opinie o jakości obecnej oferty przewozowej.
Biorąc pod uwagę tło związane z konkurencyjnym względem nas charakterem nadawców listu, należy zauważyć, że opinie przedstawicieli związków zawodowych zawierają gotową tezę i służą ściśle określonym celom.
Stojące w sprzeczności z faktami zarzuty mają charakter pomówień, wobec których nie możemy pozostać obojętni, dlatego prowadzimy niezbędne do stosownej reakcji analizy i rozważamy podjęcie konkretnych kroków prawnych. Negatywną kampanię opartą na dezinformacji, jaką rozpoczęto po decyzji Gminy Grudziądz, zarówno w stosunku do władz Gminy jak i naszej spółki, odczytujemy jako próbę wymuszenia zmiany decyzji.
Gmina Grudziądz, uruchamiając własną komunikację skorzystała ze wsparcia Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych. Dzięki temu miała możliwość rozszerzenia oferty przewozowej i walki z wykluczeniem transportowym mieszkańców, przy równoczesnym racjonalnym wydatkowaniu środków publicznych.
Funkcjonowanie przewozów w ramach porozumienia między gminą, a miastem, jak to miało miejsce dotychczas, uniemożliwiałoby skorzystanie z środków Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych, a więc uzyskanie znacznych oszczędności dla Gminy. W takim modelu nie byłoby możliwe skorzystanie z ulg ustawowych przez pasażerów, co w konsekwencji oznaczałoby wyższe koszty dla mieszkańców. W wyniku nowej umowy, mieszkańcy otrzymali więcej połączeń, elastyczny rozkład jazdy, a wszystko to jednocześnie przy niższej cenie biletów.
Arriva dopełniła wszystkich formalności, związanych z kwestią dostępu do przystanków. Odpowiedni wniosek został złożony w obowiązującym terminie (1 grudnia 2020), a zablokowanie możliwości korzystania z przystanków przez pasażerów gminy (dokonane już po naszym wniosku o ich udostępnienie) oraz przedłużanie procesu rozpatrzenia wniosku jest w naszej opinii trudne do racjonalnego uzasadnienia. Podkreślamy, że do dziś wniosek ten nie został rozpatrzony.
Arriva jako operator komunikacji w Gminie, jak w przypadku każdej realizowanej umowy, dokłada wszelkich starań, by utrzymywać wysoką jakość świadczonych usług oraz jak najlepiej odpowiadać na potrzeby organizatora i pasażerów. Mając na uwadze powyższe okoliczności, apelujemy o niewydawanie krzywdzących nas opinii bez weryfikacji otrzymywanych informacji. Chętnie odpowiemy na każde pytanie czy wątpliwość w duchu wzajemnego szacunku i zrozumienia. Apelujemy również o umożliwienie nam realizacji usług przewozowych zgodnie z umową z Organizatorem, ale przede wszystkim zgodnie z potrzebami mieszkańców Gminy Grudziądz. Działajmy wspólnie w ich interesie.”