Grudziądz wybiera pierwsze autobusy elektryczne. Od Solarisa
Akcja-akceptacja w Grudziądzu. 15 marca Miejski Zakład Komunikacji wybrał jedyną ofertę złożoną w przetargu na zakup 17 szt. autobusów elektrycznych.
Spółka zdobyła środki na tę inwestycję w ramach programu „Zielony Transport Publiczny 1.0”, który prowadzony jest przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Część pieniędzy z funduszu będzie dotacją, a reszta preferencyjną pożyczką.
PUNKTACJA PRODUCENTÓW
Przypomnijmy, że MZK Grudziądz wybierał najkorzystniejszą ofertę na podstawie oceny następujących kryteriów: ceny (60%), oceny rozwiązań technicznych (30%), oceny warunków gwarancji (10%).
Wśród kryteriów typowo technicznych, zamawiający preferuje:
- materiał oraz sposób zabezpieczenia antykorozyjnego elementów konstrukcyjnych karoserii: szkieletu nadwozia i szkieletu (kratownicy/ ramy) podwozia - profile ze stali odpornej na korozję (zgodnie z PN-EN 10088 lub równoważną), aluminium – 30 pkt,
- silnik centralny – 40 pkt,
- eksploatacyjne zużycie energii do 0,8 kWh/km – 30 pkt.
Przy takich wymaganiach w prze targu wpłynęła tylko jedna oferta, którą złożyła firma Solaris Bus & Coach z ofertą brutto na kwotę 48.511.200,00 zł, w tym na za dostawę 17 autobusów 38.516.220,00 zł brutto (koszt 1 szt. Urbino 12 electric to 2.265.660 zł brutto / 1.842.000 PLN netto).
Pozostała infrastruktura ładowania - 9.994.980,00 zł brutto, w tym 1 stacja ładowania wolnego (podwójna) 377.675,19 zł brutto, 1 stacja ładowania wolnego pojedyncza 177.514,83 zł brutto, 1 stacja ładowania szybkiego 1.359.212,73 zł brutto.
Co ważne, zaproponowana kwota była niższa od zakładanej tj. 60.854.250,00 PLN brutto i producent z Bolechowa z dużym zapasem zmieścił się w szacunkach MZK. Teraz przed nami już tylko podpisanie umowy na pierwsze elektryki w Grudziądzu.
Tym samym wszystko wskazuje na to, że grudziądzki elektryki z Bolechowa pojawią flotę MZK już w przyszłym roku: mają zostać dostarczone w dwóch turach, do 31 marca 2023 roku. Nowe autobusy, zgodnie z założeniami projektu, mają kursować na liniach nr 12, 19, 21 oraz 22.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Grudziądzkie elektryki
17 autobusów solowych ma mieć długość od 11,8 do 12,3 m, a wysokość max. 3,4 m. Zamawiający dopuszcza rozwiązania napędu poprzez zastosowanie jednego lub wielu silników elektrycznych z zastrzeżeniem, że moc uzyskana zagwarantuje pełne funkcjonowanie pojazdu wraz z osprzętem i wyposażeniem w skrajnie niekorzystnych warunkach w ruchu miejskim. Minimalna moc znamionowa silnika/silników ma wynosić 200 kW. Układ napędowy musi posiadać funkcję odzyskiwania energii kinetycznej podczas hamowania i wykorzystywania jej do doładowania zastosowanego systemu magazynowania energii. Magazyn energii ma mieć możliwość ładowania systemem pantografowym za pomocą tzw. odwróconego pantografu oraz poprzez złącze plug-in w ścianie czołowej lub z prawej strony w przedniej części pojazdu.
Przechodzimy do przedziału pasażerskiego, gdzie znajdą się fotele pasażerskie o budowie modułowej, profilowane. Stelaże i poręcze foteli będą wykonane ze stali nierdzewnej – kwasoodpornej. Do dyspozycji pasażerów będą ładowarki USB dedykowane dla pojazdów komunikacji zbiorowej.
Z kolei kabina kierowcy ma być wydzielona, zabudowana typu „zamkniętego” z oszklonymi, odpornymi na uderzenia drzwiami. Drzwi kabiny kierowcy mają być wyposażone w zamek patentowy i zamykane okienko.
Autobusy będą wyposażone w tablice kierunkowe LED wykonane w oparciu o diody SMD w kolorze białym. Wewnątrz znajdzie się tablica informacji pasażerskiej – dwurzędowa.