Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Grodzisk zadecydował: Pierwsze elektrobusy na darmowej linii 0

infobus
27.05.2022 08:00

Radni Grodziska Mazowieckiego przyjęli uchwałę w sprawie uruchomienia bezpłatnej linii komunikacyjnej "0", którą będą obsługiwały pierwsze w tym mieście dwa elektrobusy.

Linia, w której cena biletu wynosi także "zero" obsługiwana będzie przez autobusy elektryczne Solaris Urbino 9 LE electric, zakupione wspólnie z Żyrardowem i Pruszkowem w ramach projektu "Zielone Płuca Mazowsza".

Od września

Zgodnie z umową, nowe elektrobusy od Solarisa pojawią się w Grodzisku Mazowieckim we wrześniu. Pojazdy obsługiwać będą linię „0”, która będzie bezpłatna dla wszystkich mieszkańców. Uchwałę w tej sprawie przyjęli grodziscy radni na ostatniej sesji.

Linie 0 obejmie swym zasięgiem niemal całe miasto, podróż "elektrobusem" potrwa godzinę, a stacja ładowania pojazdów stanie przy ul. Traugutta.

-„Intencje jasne i czyste: mniej spalin, więcej użytkowników transportu zbiorowego. Autobusy pojawią się na ulicach miasta we wrześniu tego roku – napisał na Facebooku Łukasz Nowacki, radny z Grodziska Maz.

Przypomnijmy, że w maju 2021 r. Grodzisk w partnerstwie z Pruszkowem i Żyrardowem podpisał umowę na dostawę łącznie sześciu fabrycznie nowych autobusów elektrycznych Urbino 9 LE electric (po dwa dla każdej z gmin). Inwestycję o łącznej wartości prawie 13 milionów złotych obejmuje też ładowarki stacjonarne i szkolenia z obsługi pojazdów.

W Grodzisku miejsce postojowe dla autobusu elektrycznego powstanie (jezdnia manewrowa, zatoka autobusowa, oświetlenie plus stacja ładowania) powstanie u zbiegu Towarowej i Traugutta. Całość ma być monitorowana.

GPA wzmacniają tabor

Tymczasem także w regionie Grodziska dzieje się same dobre, komunikacyjne rzeczy. Grodziskie Przewozy Autobusowe cały czas celebrują wejścia na linie nowych pojazdów od swoich operatorów. W maju na linii 28 (Grodzisk Maz. - Czarny Las) swoją pracę rozpoczął kolejny MAN TGE od firmy Mercus, natomiast 17 maja na trasę linii 30 (Grodzisk Maz. - Żabia Wola - Pieńki Słubickie) wyjechał autobus marki IVECO - pierwszy autobus tej marki na liniach GPA. Wydaje nam się, że podobny model widzieliśmy na Transexpo 2021 na stoisku firmy Bus Center.

-„Po jazdach testowych autobus zostanie uzupełniony o logo GPA i numery taborowe. Iveco charakteryzuje się przestronnym, wysokim wnętrzem. Oba pojazdy wykonane są w standardzie GPA. Autobusy są klimatyzowane, mają automatycznie otwierane drzwi, żółto-czerwone barwy, niskopodłogowe wejście i wydzielone miejsce dla osób niepełnosprawnych lub matek z wózkami dziecięcymi – informują Grodziskie Przewozy Autobusowe

fot. GPA

wielkie inwestycje

Te nowinki zmiany i wzmocnienia, to dopiero przedsmak prawdziwych taborowych zakupów, jakie mamy nadzieję czekają Grodziska w przyszłości. W lutym br. Związek Powiatowo-Gminny Grodziskie Przewozy Autobusowe złożył wnioskuje o 110 mln zł dofinansowania na zakup nowych autobusów w ramach II edycji programu Polski Ład prowadzonego przez Bank Gospodarstwa Krajowego.

Wnioski złożone zostały w pięciu kategoriach:

  •   Dofinansowanie do 2 mln zł (98% wartości zamówienia);
  •   Dofinansowanie do 8 mln zł (98% wartości zamówienia);
  •   Dofinansowanie do 5 mln zł (80% wartości zamówienia);
  •   Dofinansowanie do 30 mln zł (80% wartości zamówienia);
  •   Dofinansowanie do 65 mln zł (80% wartości zamówienia.

Łączna suma wnioskowanego dofinansowania wyniosła 110 mln zł. W przypadku pozytywnego rozpatrzenia wniosków do 30 lub do 65 mln nowe autobusy będą mogły obsługiwać szereg obecnych i nowych linii tzw. głównych (promienistych), ale także będą mogły być skierowane na linie lokalne – także ważne w całej sieci, zapewniające spójność oferty przewozowej.

fot. GPA

O Związku

Związek powiatowo-gminny Grodziskie Przewozy Autobusowe jest pierwszą taką jednostką na Mazowszu organizującą linie powiatowo-gminne i jednym z najdynamiczniej rozwijających się organizatorów transportu w kraju.

Przypomnijmy, że obszar Związku „Grodziskie Przewozy Autobusowe” jest rozległy – obejmuje 699 km² (o ponad 180 km² więcej od Warszawy) i jest zamieszkany przez niemal 300 tys. osób. Rozległość obszaru i dynamiczny rozwój zabudowy podwarszawskich miejscowości tworzą przed samorządami nowe wyzwania transportowe. Dlatego priorytetem Związku jest organizowanie połączeń promieniście rozchodzących się od stacji kolejowych, zwiększając zasięg oddziaływania szybkiego i komfortowego transportu kolejowego, a tym samym poprawiając efektywność całej sieci transportowej. Na takie połączenia w pierwszej kolejności będą wysyłane nowe autobusy, które Związek będzie mógł nabyć w przypadku otrzymania dofinansowania.

Równie istotne połączenia, na które Związek planuje nabyć nowe pojazdy z dofinansowaniem, to linie międzygminne, łączące duże osiedla i miejscowości oraz obsługujące duże generatory ruchu – w szczególności strefy przemysłowe, duże zakłady pracy, szkoły, szpitale i centra handlowo-usługowe.