Greyhound wkracza na brytyjski rynek
infobus
02.09.2009 08:19
Greyhound wkracza na brytyjski rynek
Amerykańska ikona transportu autobusowego –Greyhound pojawi się od 15 września na angielskich liniach z Londynu do Portsmouth i Southampton. Tak zadecydował właściciel przewoźnika –koncern First Group, który przejął amerykańską firmę pod koniec 2007 r. –„Greyhound odniósł ogromny sukces w USA, a szczególnie w jego północno-wschodnich stanach. Jest synonimem sukcesu i komfortu, dlatego postanowiliśmy przenieść tą markę także do Anglii, gdzie podobnych usług do tej pory brakowało –powiedział dla CNBC Moir Lockhead, prezes First Group. Głównym autem Greyhound UK ma być komfort i oczywiście amerykańska legenda. Podobnie jak w USA autobusy Scani-Irizar PB będą m.in. wyposażone w skórzane fotele, bezpłatny dostęp do sieci internetowej (WiFi), gniazdek z prądem, a na pasażera czekać będzie zestaw najpopularniejszych gazet. Jak w samolocie, a nawet lepiej. Taka oferta ma skłonić do podróżowania „legendarnymi liniami”przede wszystkim osoby zajmujące się biznesem, które dojeżdżają codziennie do pracy. Na pokładzie autobusu Greyhound`a mogą się poczuć prawie jak w biurze.
Głównym konkurentem na trasach z Londynu do Portsmouth i Southampton będzie National Express, który od lat operuje na tych liniach. Dlatego dodatkową zachętą do skorzystania z Greyhound`a będzie odpowiednio atrakcyjna cena. –Zamawiając z odpowiednim wyprzedzeniem możemy zarezerwować bilet już od poziomu 1 funta plus 50 pensów za rezerwację internetową. Spóźnialscy mogą zapłacić aż 12 funtów za bilet, ale średnia opłata powinna oscylować na poziomie ok. 7 funtów. To nie jest najniższa kwota wśród oferowanych na rynku, ale biorąc pod uwagę komfort w naszych autobusach powinna być ona atrakcyjna dla wielu pasażerów –zapewnia Lockhead. Szef First Group ma również nadzieję, że autobusy będą staną się także ekologiczną alternatywą dla kierowców samochodów osobowych, którzy przesiądą się (choć w minimalnej części) do wygodnych i legendarnych autobusów. Jeżeli ten eksperyment się powiedzieć –od 2010 r. Greyhound UK przejmie kolejne trasy.
Sieć połączeń autobusowych Greyhound działała do tej pory tylko w USA i Kanadzie. Nazwa ta stała się znana na całym świecie w ciągu ostatniego stulecia, a nawet pojawiła się w różnych filmach i piosenkach. Warto podkreślić, że Greyhound UK zachowa tradycję nazywania autobusów imionami kobiet znanych z popularnych amerykańskich piosnek, takich jak „Sweet Caroline”, „Barbara Ann”, „Jolene”czy „Peggy Sue”.
Wracając do historii, Greyhound Lines zostały założone w 1914 r. Od tamtej pory firma stała się największym na świecie przewoźnikiem międzymiastowym, który aktualnie wykonuje ok. 13 000 kursów dziennie na ponad 2300 trasach w całych Stanach. To razem daje imponujący wynik 25 milionów pasażerów rocznie. To także powoduje, że Greyhound –i jego logo w postaci biegnącego psa –jest jedną z najlepiej rozpoznawalnych marek w Stanach Zjednoczonych. Na bazie tego sukcesu powstały kolejne trzy spółki przewozowe: Valley Transit Company, obsługująca linie wzdłuż meksykańskiej granicy, Crucero USA oferująca połączenia z Kalifornii do Meksyku oraz Americanos USA obsługująca trasę z Teksasu do New Mexico. Tutaj też działa firma Greyhound de Mexico, która sprzedaje tutaj zarówno bilety na autobusy Greyhound, jak i ma w ofercie kilkunastu meksykańskich operatorów, jak np. Estrella Blanca, którego rozkład jazdy w pobliżu amerykańsko-meksykańskiej granicy jest skomunikowany z Greyhound.
Po drugiej stronie Stanów, w Kanadzie działa prężnie firma Greyhound Canada, która przewozi miliony pasżerów rocznie przez całe terytorium tego kraju. Na bazie komunikacji autobusowej Greyhound otworzył także inne działalności bazujące na transporcie –m.in. Greyhound PackageXpress (przesyłki kurierskie w USA), Greyhound Courier Express przesyłki kurierskie w Kanadzie) czy Greyhound Travel Services (biuro podróży). Teraz biegnący pies będzie także działał na europejskim kontynencie. Czy stanie się symbolem zmian w autokarowych przewozach? Zobaczymy.