Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Gratka dla wielbicieli zabytkowych autobusów

infobus
21.02.2014 22:34
Retro Classics Show 2014 odbędzie się w dniach 13-16 marca w Stuttgarcie. Te wyjątkowe organizowane corocznie targi pojazdów zabytkowych cieszą się coraz większą popularnością, zarówno wśród zwiedzających, jak i kolekcjonerów. W zeszłym roku targi odwiedziło 76 tysięcy gości, o 20% więcej niż w 2012 roku, a liczba wystawców wyniosła niemal 1300. Na targach można zobaczyć zabytkowe pojazdy z różnych epok, detale wyposażenia, modele pojazdów, zabawki, profesjonaliści mogą wymienić doświadczenia i zdobyć kontakty z firmami zajmującymi się restauracją starych samochodów i dystrybucją unikalnych części zamiennych.
 
W pełni przygotowana do targów Retro Classics Show jest już Setra. Zwiedzającym zaprezentuje cztery pieczołowicie odrestaurowane zabytkowe autobusy, z których aż trzy będą należały do rodziny S8. To właśnie od tej nowatorskiej, zaprezentowanej w 1950 roku tylnosilnikowej samonośnej konstrukcji pochodzi nazwa marki Setra (Selbst Tragend, samonośny). Setra S8 na początku lat 50. zadziwiała nie tylko przełomowymi rozwiązaniami konstrukcyjnymi, ale także wyjątkowym komfortem. W latach 1951-1958 wyprodukowano łącznie 468 sztuk modelu S8.
 
 Setra S8 z 1951 rokuSetra S8 z 1954 rokuSetra S8 z 1953 roku
 
Pierwsza z wystawianych Setr S8 została wyprodukowana w 1951 roku i ma numer podwozia 50001. Sprzedano ją przewoźnikowi turystycznemu Kroiss z Rosenheim. Po 14 latach powróciła do fabryki w Ulm, przyłączając się do przyfabrycznej kolekcji zabytkowych autobusów. Druga Setra S8 również pochodzi z tej kolekcji. Wyprodukowano ją w 1954 roku i służyła firmie Cebu z Hanoweru. Wyremontowano ją w latach 80. Trzecia Setra S8 została wypożyczona od bawarskiego przewoźnika Berr z Rosenheim. Wyprodukowano ją w 1953 roku, jest wyposażona w 35 wygodnych skórzanych czerwonych foteli. Nosi nazwę „Walser”, nawiązującą do alemańskiego ludu Walserów, który osiadł w średniowieczu wzdłuż Alp na terenie dzisiejszych Włoch, Szwajcarii i Niemiec.
Mercedes-Benz O3500 / Kässbohrer z 1951 roku
 
Czwartym eksponatem, uzupełniającym kolekcję wyjątkowych Setr S8, będzie zabudowany przez Kässbohrer autobus Mercedes-Benz O3500 z częściowo przeszklonym dachem. Wyprodukowany w 1951 roku miał być punktem zwrotnym w historii Setry –podobno to właśnie ten model przekonał Otto Kässbohrera do rozwinięcia seryjnej produkcji własnych integralnych autobusów. Miało to umożliwić fabryce z Ulm uniezależnienie od dostawców podwozi. Rok 1951 uznaje się za narodziny marki Setra.
 

Tab. 1 Dane techniczne wystawionych autobusów

 
Setra S8
Setra S8
Setra S8 „Walser”
Mercedes-Benz O3500
Kolekcja
Setra
Setra
Berr Rosenheim
Setra
Numer podwozia
50001
50544
 
00439/51
Rok produkcji
1951
1954
1953
1951
Liczba miejsc
29+2
29+1
35
29
Silnik
Rzędowy, 6-cylindrowy Henschel 512 DJ
Rzędowy, 6-cylindrowy Henschel 512 DJ
 
Rzędowy, 6-cylindrowy Daimler-Benz OM 321
Wysokość
3050 mm
2700 mm
2790 mm
2860 mm
Długość
9300 mm
9300 mm
9390 mm
8630 mm
Szerokość
2400 mm
2400 mm
2437 mm
2420 mm
 
 
Półtora miesiąca później, w dniach 24-27 kwietnia 2014 w Muzeum Samochodów i Techniki w Sinsheim odbędzie się 4. Europejski Zlot Zabytkowych Autobusów. Pomysł organizowania takich zlotów pochodzi od Reinera Mörcha z Sinsheim oraz doktora Konrada Auwärtera, dawnego szefa Neoplan, kolekcjonera starych autobusów. Organizowany co trzy lata zlot w muzeum w Sinsheim ma przybliżać publiczności historię tej branży motoryzacyjnej, a kolekcjonerom i wielbicielom oferuje platformę do spotkań, współpracy i wymiany doświadczeń. Na zlot ma przybyć aż 120 historycznych autobusów wszystkich głównych europejskich marek i rozmaitych typów – małych mikrobusów, dużych piętrusów, autobusów z przyczepami i przegubowców, błyszczących chromowanych autokarów z przeszklonymi dachami, a także największego autobusu na świecie. Pojazdy pochodzić będą głównie z Niemiec, Szwajcarii, Austrii, Holandii, Belgii i Szwecji, ale kolekcję uzupełnią też z pewnością dobrze znane w NRD węgierskie Ikarusy. Na poszczególne dni zlotu zaplanowano mnóstwo atrakcji, nie tylko w obrębie Muzeum Samochodów i Techniki w Sinsheim, ale także w położonym w pobliskim Speyer Muzeum Techniki, gdzie oczywiście dojechać będzie można jednym z zabytkowych autobusów.