Gowin: Rusza „Bezemisyjny transport publiczny
-„Jestem przekonany, że jeszcze w tejkadencji autobusy elektryczne mogą zacząć kursować regularnie wpolskich miastach – powiedział wicepremier Jarosław Gowin komentująnowy program wsparcia NCBR, dzięki któremu ma w Polsce powstaćbezemisyjny autobus elektryczny.
25 stycznia Narodowe Centrum Badań iRozwoju (NCBR) oraz resorty nauki i szkolnictwa wyższego orazrozwoju zapowiedziały nowy program – „Bezemisyjny transportpubliczny”. Jego celem jest powstanie bezemisyjnegoelektrycznego autobusu. Program będzie realizowany w ramach tzw.partnerstwa innowacyjnego. To nowy, niestosowany dotychczas tryb wustawie o zamówieniach publicznych, w którym państwo występuje wroli „inteligentnego zamawiającego”, kreującego nowyrynek dla nowatorskich produktów w oparciu o potrzeby zgłaszaneprzez polskie miasta. Deklarację wstępnego udziału w programiezłożyło już 21 miast oraz Górnośląski Okręg Przemysłowyzrzeszający 29 gmin.
Wicepremier, minister nauki iszkolnictwa wyższego Jarosław Gowin powiedział PAP, że program maza zadnie z jednej strony wspierać polską gospodarkę, a z drugiejstrony chodzi o ważny cel społeczny – troskę o zdrowe powietrze izdrowie Polaków. „Jestem przekonany, że jeszcze w tejkadencji, czyli za naszych rządów, pierwsze autobusy elektryczne wpolskich miastach mogą zacząć kursować regularnie. Nie nazasadzie prototypu, ale jako stałe linie autobusowe” -powiedział.
-„Nauka dobrze współpracuje zgospodarką, a gospodarka nabiera charakteru innowacyjnego dopierowtedy, gdy jest rynek zbytu na produkty innowacyjne. Tutaj mamy dużypotencjał naukowy, mamy dobre, polskie firmy, które produkująautobusy (…) i mamy ogromny rynek” – powiedział. Dodał, żejest przekonany, że samorządowcy rozumieją potrzebę korzystania zosiągnieć polskiej nauki i równocześnie rozumieją potrzebędobrze pojętego patriotyzmu gospodarczego. „Do dzisiaj nie mogąpogodzić się z tym, że po torach pomiędzy polskimi miastamiprzemieszcza się włoski pociąg, podczas gdy mamy równie dobrejjakości polskie pociągi” – powiedział.
Gowin dodał, że niedawno rządprzyjął systemowy program walki ze smogiem. „Tak naprawdęwalki o zdrowie Polaków, o czystość powietrza, którym oddychamy.Jednym z ważnych elementów tego planu było to, co inicjujemydzisiaj, czyli stworzenie w jak największej liczbie polskich miastsystemu komunikacji bezemisyjnej czy niskoemisyjnej. Tutaj mamy doczynienia z sytuacją win-win. Wszyscy wygrywają – firmy, naukowcy,samorządy i co najważniejsze płuca każdego z nas, bo będąwchłaniać mniej zanieczyszczeń” – powiedział.
Dyrektor NCBR prof. Maciej Chorowskipodkreślił, że elektromobilność staje się flagowym projektemplanu wicepremiera Mateusza Morawieckiego i było to wystarczającymuzasadnieniem, żeby uruchomić specjalny program. Jak dodał, NCBRchce, żeby powstał produkt, który nie tylko będzie funkcjonalny,ale również będzie miał taką cenę, która pozwoli na zakup”istotnych ilości” tego pojazdu.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Chorowski powiedział, że budżetprogramu będzie dopasowany do potrzeb jednostek, które zajmą siębadaniami. „Zaczniemy finansować mam nadzieję wiele podmiotów,które – mam nadzieje – zgłoszą się od nas z chęcią opracowaniatakiego ukradzenia, jakim jest bezemisyjny autobus elektryczny.Spodziewamy się, że będzie to rodzaj wyścigu i do finału dojdąjedna, dwie, może trzy firmy. (…) Spodziewam się, że budżetprogramu to będzie rząd ok. 100 mln zł” – dodał.
Rezultatem programu badawczego – jakpodsumował – będzie wyjazd poza bramy fabryki jednego lubi kilkuprototypów autobusów nowej generacji. „To będzie mogłostanowić podstawę do złożenia konkretnych zamówień, a potemprodukcji. (…)Za dwa lata te autobusy powinny się pojawić” -powiedział. (PAP)
„