Gościnne występy SOR-a w Warszawie
infobus
29.07.2009 22:07
Gościnne występy SOR-a w Warszawie
W ubiegłym tygodniu Miejskie Zakłady Autobusowe rozpoczęły testy kolejnego autobusu przed rozpoczęciem tegorocznego przetargu na zakup pojazdów. Tym razem do kilkutygodniowej dyspozycji przewoźnika oddany został SOR NB 12 City – pojazd produkcji czeskiej. Jest to pojazd ciekawy przede wszystkim ze względu na zwiększoną liczbę drzwi zarówno w wersji 12-metrowej, jak i w przypadku autobusu przegubowego. Cztery pary drzwi w autobusie pojedynczym sprawiają, że zwiększa się liczba miejsc stojących, sprzyjają one także szybszej wymianie pasażerów na przystanku. W przypadku warszawskiej komunikacji, gdzie spotykamy się z dużymi potokami pasażerskimi, tego typu atrybuty mogą mieć istotne znaczenie dla wygody pasażerów. Chcemy sprawdzić jak w warszawskich warunkach sprawdzi się taki pojazd –mówił na prezentacji SOR-a szef MZA Mieczysław Magierski. W przypadku, gdyby rozwiązanie takie okazało się korzystne dla pasażerów, niewykluczone, że specyfikacja przetargowa będzie preferował wozy o większej liczbie drzwi. Poza dodatkową parą drzwi, zadowolenie pasażerów, zdaniem MZA, mogą wzbudzić także okna o dużej powierzchni z przesuwnymi szybami, a także przyciski do otwierania drzwi umieszczone na ich środku –w najbardziej widocznym dla pasażerów miejscu.
Autobus SOR NB 12 City jest testowany do 7 sierpnia br. na jednej z bardziej obciążonych linii –127. Zatłoczenie i duża wymiana pasażerów na tej trasie pozwoli przewoźnikowi na optymalną ocenę wartości pojazdu. Warto przypomnieć, że nie jest to pierwszy autobus czterodrzwiowy testowany przez stołeczną komunikacją –24 lata temu po Warszawie kursowały testowo dwa autobusy Autosan H-10 30. Niestety, pojazdy takie nigdy nie pojawiły się na dłużej w ruchu liniowym.
Można powiedzieć, że jesteśmy specjalistami od budowy autobusów o zwiększonej liczbie drzwi –chwalił się na prezentacji szef SOR Polska Jan Cerny. Dodatkowym atutem naszych pojazdów jest to, że przy ich budowie wykorzystujemy jak najwięcej elementów zbudowanych z materiałów całkowicie odpornych na korozję. SOR-y SA eksploatowane głównie w Czechach. Obecnie producent realizuje zamówienie na 620 pojazdów dla Pragi.
Jeżeli testy autobusu wypadną pomyślnie, to firma SOR może przełamać „monopol Solarisa”na dostawy 12 i 18-metrowych autobusów i stać poważnym konkurentem, tym bardziej, że nie jest to jedyna, atrakcyjna oferta firmy na miejskie autobusy –mówi jeden wiwo, jeden ze związkowców MZA. Firma SOR kończy testowanie tzw. biprzegubu, czyli autobusu 24-metrowego, które są przygotowane pod nową jakość miejskiej komunikacji autobusowej tzw. metrobusów, czyli autobusów, które będą konkurować z komunikacją tramwajową pod względem przewożonych pasażerów jednym kursem i będą kursować z podobną częstotliwością jak metro (2-3 minuty po wyznaczonych buspasach). MZA w najbliższym czasie planuje zakup kilkunastu takich autobusów pod planowane przez ZTM –Warszawa uruchomienie pilotażowych linii metrobusów. Jak widać młoda (zaledwie działająca na rynku 15 lat) czeska firma dynamicznie idzie do przodu i staje się poważnym konkurentem dla producentów biprzegebów (Volvo, Mercedes), a nie jest to ostatnie słowo firmy. Niewątpliwym strzałem w „10”mogą być w pełni elektryczne autobusy miejskie. Dlatego też, warto uważnie obserwować naszych sąsiadów zza południowej granicy i firmę SOR –dodaje wiwo.
Testy autobusów różnych marek o różnych właściwościach pozwolą na zoptymalizowanie potrzeb spółki w odniesieniu do nowego taboru, który MZA chcą zamówić w najbliższym czasie. Niebawem w stolicy pojawi się przegubowy SOR, a w dalszej kolejności miejski autobus BOVA. W tej chwili trwa procedura wyboru doradcy finansowego, dzięki któremu możliwe będzie poznanie źródła finansowania dla zakupu nowego taboru. Taka procedura jest konieczna ze względu na to, że przedsiębiorstwo samodzielnie finansuje zakupy taboru. Do tej pory Zarząd spółki podpisał umowę na zakup 20 autobusów, jako przedłużenie kontraktu z koncernem Solaris Bus &Coach. Pojazdy te przyjadą do Warszawy już we wrześniu br. W zeszłym tygodniu podjęto również uchwałę o zakupie dwudziestu kolejnych autobusów. W sumie w tym roku MZA chcą kupić około 160 autobusów. Warto wspomnieć, że w ostatnich dwóch latach największy polski przewoźnik bije krajowe rekordy w zakresie zakupu autobusów (350 wozów w latach 2007-08). Dzięki rekordowym zakupom średnia wieku taboru MZA spadła w ciągu ostatnich dwóch lat z ponad 10 do 8,5 roku. Do tego dochodzą inwestycje na terenie oddziałów przewozów –od dwóch miesięcy kierowcy korzystają z nowej stacji benzynowej na zajezdni Woronicza, przygotowywany jest też zakup nowych myjni, odkurzaczy przemysłowych do sprzątania autobusów oraz urządzeń, które mają zautomatyzować obsługę codzienną wozów (m. In. urządzenia do automatycznego pomiaru ciśnienia i wysokości bieżnika w oponach). Szykowany jest także projekt kompleksowej modernizacji zajezdni Kleszczowa i Ostrobramska.