Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Gorzów wybiera Solarisa na dwie hybrydy. Wygrana o 0,08 pkt!

infobus
30.03.2021 13:00

Znamy wynik gorzowskiego pojedynku na szczycie,  w którym wzięli udział liderzy autobusowego rynku w Polsce - MAN, Mercedes i Solaris.

30 marca firma MZK Gorzów Wlkp. poinformowała o wyborze najkorzystniejszej oferty.  Przypomnijmy, że pojazdy mają być dostarczone w ciągu 9 miesięcy od podpisania umowy, a formalnych szczegółach tego zamówienia pisaliśmy w InfoBusie TUTAJ

AUTOBUSOWE WYMAGANIA

Zamawiający wybrał najkorzystniejszą ofertę na podstawie oceny następujących kryteriów: całkowitego kosztu oferowanych pojazdów (70%), właściwości techniczno-eksploatacyjnych (22%), warunków gwarancji (5%), gotowości technicznej (3%). W przypadku parametrów technicznych, MZK premiuje następujące rozwiązania:

  • szkielet nadwozia wykonany ze stali nierdzewnej – odpornej na korozję zgodnej z PN-EN 10088 lub stali zabezpieczonej metodą KTL, lub aluminium – 15 pkt,
  • największa powierzchnia niskiej podłogi – 10 pkt,
  • 12 lub więcej siedzeń dostępnych z poziomu niskiej podłogi – 8 pkt,
  • zaoferowanie autobusu wyposażonego w superkondensatory – 10 pkt,
  • możliwość jednoczesnej regulacji wysokości i nachylenia kolumny kierowniczej wraz z kokpitem – 5 pkt,
  • najniższe zużycie paliwa – 25 pkt,
  • pojemność skokowa silnika powyżej 9 dm3 – 14 pkt,
  • autobusy spełniające wymogi homologacji typu pojazdu w zakresie wytrzymałości ich konstrukcji nośnej – 5 pkt,
  • silnik z maksymalnym momentem obrotowym powyżej 1250 Nm – 5 pkt,
  • niepalność materiałów użytych wewnątrz konstrukcji autobusów – 3 pkt.

TRZY OFERTY

24 lutego swoje propozycje złożyły trzy firmy:

  • MAN TRUCK & BUS z ceną 2.949.540 PLN netto / 2.398.000 PLN netto, co daje jednostkowy koszt modelu MAN Lion`s City EfficientHybrid na poziomie 1.1999.000 PLN netto. Plus 36 miesięcy gwarancji całopojazdowej i 120 miesięcy gwarancji na perforację;
  • EvoBus Polska z ceną 3.207.079,68 PLN brutto / 2.607.381,30 PLN netto, co daje jednostkowy koszt Mercedes-Benz Citaro MildHybrid na poziomie 1.303.690,60 PLN netto. Plus 36 miesięcy gwarancji całopojazdowej i 120 miesięcy gwarancji na perforację;
  • Solaris Bus & Coach z ceną 2.790.762,99 PLN brutto / 2.268.912,9 PLN netto, co daje jednostkowy koszt Solaris Urbino 12 Hybrid na poziomie 1.124.456,40 PLN netto. Plus 36 miesięcy gwarancji całopojazdowej i 120 miesięcy gwarancji na perforację;

I teraz najważniejsze – budżet. Zamawiający na sfinansowanie tego zamówienia (z unijnym dofinansowaniem) przeznaczył kwotę 2.614.980 zł brutto / 2.126.000 PLN netto, czyli koszt jednej gorzowskiej hybrydy to 1.063.000 PLN netto. To oznacza, że żadna ze złożonych oferta nie zmieściła się w gorzowskim budżecie, a do najtańszej propozycji (od Solarisa) brakowało tylko 175 782 PLN brutto.

W tej sytuacji spółka podjęła decyzję o dołożeniu brakującej sumy i przedstawiła ostateczną punktację ofert. Wynika z niej, że Solaris wygrał gorzowskie zamówienie dosłownie o włos, a dokładnie o 0,08 pkt.

Screenshot 2021 03 30 Informacja O Wyborze Oferty Najkorzystniejszej Pdf
Screenshot 2021 03 30 Informacja O Wyborze Oferty Najkorzystniejszej Pdf

Obecnie po Gorzowie kursuje ok 90 autobusów, z czego 33 egzemplarze mają logo Solarisa. Hybrydowa flota to 6 szt. MAN Lion's City Hybrid, do której teraz dołączą nowe "jamniki". 

CO CHCIAŁ GORZÓW?

Autobusy dla Gorzowa Wielkopolskiego mają mieć długość od 11,5 do 12,5 m. Oferowane konstrukcje powinny być pojazdami z całkowicie niską podłogą, bez stopni pośrednich wewnątrz, o wysokości podłogi od 320 mm do 470 mm (nad II osią). Przepływ pasażerów ma odbywać się przez troje dwuskrzydłowych drzwi, w układzie 2-2-2. Autobusy będą napędzane czterosuwowym silnikiem Diesla spełniającym normę czystości spalin EURO 6d. Pojemność skokowa silnika ma być wyższa niż 4,5 dm3. Z kolei moc maksymalna silnika powinna wynieść co najmniej 210 kW, z momentem obrotowym minimum 1100 Nm. Napęd hybrydowy będzie realizowany poprzez układ spalinowo elektryczny. Magazynowanie energii elektrycznej musi odbywać się w oparciu o akumulatory lub superkondensatory lub też inne urządzenia, zdolne do magazynowania energii elektrycznej i współpracy z systemem zarządzania energią napędu hybrydowego. Energia elektryczna do magazynu energii musi być generowana podczas hamowania autobusu na zasadzie rekuperacji (przetwarzania energii hamowania na energię elektryczną). Moc silnika lub silników wykorzystywanych do napędzania pojazdu nie może być mniejsza niż 130 kW. Silnik ten może również pełnić funkcję generatora energii elektrycznej. W przypadku kiedy silnik jest wykorzystywany jedynie jako generator energii elektrycznej jego moc nie może być mniejsza niż 10 kW. Autobusy będą wyposażone w czterobiegową skrzynię biegów ze zintegrowanym retarderem, zaprogramowaną na jazdę oszczędnościową z ogranicznikiem prędkości.

W przedziale pasażerskim znajdą się siedzenia ukształtowane ergonomicznie z uchwytami przy siedzeniach od strony przejścia. Pasażerowie i kierowca będą mogli naładować urządzenia mobilne dzięki gniazdom USB. Przestrzeń pasażerska jak i kabina kierowcy mają być klimatyzowane.

Z kolei stanowisko kierowcy oddzielone będzie od przedziału pasażerskiego, kabiną typu zamkniętego posiadającą oszklone drzwi z tzw. ”kieszenią” i możliwością przejścia od przedziału pasażerskiego. Pierwsze skrzydło I drzwi ma być wydzielone jako wejście do kabiny kierowcy, całkowicie oddzielone od przestrzeni pasażerskiej. Siedzenie kierowcy ma być amortyzowane, regulowane w płaszczyźnie pionowej i poziomej, obrotowe. Na wyposażeniu kabiny znajdzie się również lodówka dla kierowcy.

System informacji pasażerskiej stanowić będą tablice zewnętrzne LED w kolorze bursztynowym (przednia, dwie boczne, tylna). Wewnątrz znajdzie się tablica LCD – umożliwiająca prezentowanie przebiegu trasy oraz reklam.