Gorzów przetestuje Citaro G hybrid. Która hybryda lepsza?
Od 17 czerwca demonstracyjny autobus Mercedes-Benz Citaro G hybridbędzie woził pasażerów w Gorzowie Wlkp.
Pojazd z napędem hybrydowym będzie testowany przez MZKGorzów Wlkp. przez prawie trzy tygodnie, do 5 lipca. Autobus będzie wysyłany doobsługi linii 104, 124 oraz 126.
Jak informuje MZK, ten dwutygodniowy test ma na celuzapoznanie się z zastosowaną w autobusie innowacyjną technologią hybrydową orazporównanie oszczędności w spalaniu oleju napędowego z autobusami hybrydowymijuż eksploatowanymi przez gorzowski MZK, tj. autobusami MAN Lion's City hybrid.
Polski pakiet
Autobusem Citaro G hybrid, należącym do EvoBus Polska, możepodróżować 135 pasażerów, w tym 41 na miejscach siedzących. Wejście na pokładtego w pełni niskopodłogowego pojazdu jest możliwe dzięki czterem drzwiom wukładzie 2-2-2-2.
Demonstracyjna hybryda to autobus w wersji, która ma byćukłonem w kierunku polskich przewoźników. A to m.in. dzięki zastosowaniuwydzielonej i w pełni odseparowanej od przestrzeni pasażerskiej kabiny dlakierującego. Jest ona zabudowana na pełnej szerokości autobusu (z dwomaniezależnymi wyjściami).
Przegubowego Mercedesa wyposażono w klimatyzację przestrzenipasażerskiej, którą oparto na wydajnych agregatach Konvekty. Naturalnawentylacja jest zapewniona przez siedem okien przesuwnych oraz wywietrznikidachowe. Citaro jest monitorowany, a także w razie potrzeby przystosowano go tozamontowania biletomatu.
Autobus został wyposażony w system informacji pasażerskiejmieleckiego R&G Plus. Postawiono na dosyć podstawowy pakiet wyposażenia.Hybrydowa „gwiazda” posiada trzy diodowe wyświetlacze zewnętrzne o wysokiejrozdzielczości. W środku nie znajdziemy żadnej tablicy informacyjnej. Całościąsteruje autokomputer SRG6000P.
Hybryda według Mercedesa
Czas zerknąć pod tylną maskę białej „gwiazdy”.Autobus posiada silnik OM936. To jednostka o pojemności skokowej niespełna 7,7l. Ma ona 260 kW mocy oraz osiąga 1400 Nm maksymalnego momentu obrotowego.Naturalnie spełnia ona normę Euro 6. Silnik zblokowany jest z automatycznąsześciobiegową skrzynią ZF Ecolife. To przekładnia typu 6AP1600B.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Skoro Citaro C2, to oczywiście nie mogło zabraknąć modułurekuperacyjnego. Dzięki temu autobus ma charakteryzować się niższym spalaniemoraz m.in. większą żywotnością akumulatorów.
Podstawowa zasada działania nowego modelu Citaro hybrid jestbardzo prosta. Bardzo solidnie skonstruowany elektryczny silnik tarczowy o mocy14 kW i 220 Nm maksymalnego momentu obrotowego zintegrowany jest pomiędzysilnikiem spalinowym, a skrzynią biegów. W trakcie wyhamowywania autobusu pełnion funkcję prądnicy, która przetwarza energię kinetyczną pochodzącą z hamowaniasilnikiem w prąd – podczas hamowania i po zwolnieniu pedału gazu.
Wytworzony prąd zostaje zmagazynowany w postaci energiielektrycznej. Bez technologii hybrydowej energia pozyskiwana w fazierekuperacji byłaby tracona, zaś nowy Citaro hybrid wykorzystuje ją, przy okazjioszczędzając. Gdy tylko autobus rusza z miejsca, silnik elektryczny wspomagasilnik diesla dodatkowym momentem obrotowym. Dzięki temu silnikowi spalinowemuwystarczy wytworzenie mniejszej mocy, by ruszyć z miejsca, oszczędzając tymsamym na paliwie.
Dzięki wysokiej gęstości mocy innowacyjne superkondensatorymagazynują energię elektryczną dla silnika elektrycznego, wyróżniając się przytym bardzo niewielkimi rozmiarami i wysokim bezpieczeństwem działania.Zaprojektowane są na ciągłe i szybkie przełączanie pomiędzy trybem ładowania irozładowywania w typowym cyklu autobusu miejskiego, cechując się wysokążywotnością.
Kolejnym czynnikiem przyczyniającym się do zwiększeniasprawności w nowym Citaro hybrid jest także montowany seryjnie nowyelektrohydrauliczny układ kierowniczy. System pracuje w sposób zoptymalizowanypod kątem zapotrzebowania, przyczyniając się istotnie do obniżenia zużyciapaliwa w ruchu miejskim.
„