Gorzów powitał swoje pierwsze elektrobusy. Od Solarisa
20 października Miejski Zakład Komunikacji w Gorzowie zaprezentował debiutujące we flocie firmy autobusy elektryczne – Solaris Urbino 12 electric.
Pierwszymi zwiedzającymi były dzieci, które wzięły udział w konkursie na oklejenie nowych pojazdów. Taka zabawę pod hasłem „Chodź, pomaluj eko autobusy” ogłosił prezydent miasta razem z partnerami: firmą Solaris Bus&Coach, MZK i spółką Inneko.
Czwartek z autobusami
Podczas wizyty w zajezdni MZK laureaci konkursu i ich szkolni koledzy, mogli zobaczyć, jak prezentują się prace plastyczne na nowych gorzowskich autobusach elektrycznych, które jeszcze w tym roku zastąpią stare autobusy spalinowe. Ten walor ekologiczny podkreślał właśnie prezydent Jacek Wójcicki podczas powitania przyszłych pasażerów.
-„Chcę podziękować wspaniałym artystom, którzy tak pięknie udekorowali nam nowe autobusy elektryczne, pojazdy nowoczesne, ekologiczne i ciche - powiedział prezydent Wójcicki. - Konkurs stworzyliśmy po to, by wyróżnić te autobusy, by pokazać , że wszyscy patrzymy na ten świat, zwracamy uwagę na ekologię, że chcemy dbać o nasze środowisko. Wasze prace sprawią, że autobusy będą się wyróżniać na naszych ulicach i mam nadzieję, że mieszkańcy miasta patrząc na nie, będą pamiętali jak ważne są zagadnienia ekologii. Dziękuję uczestnikom konkursu, dziękuję opiekunkom i opiekunom konkursu w szkołach. Bardzo dziękuję też firmie Solaris za dostarczenie do naszego miasta tych wspaniałych elektrycznych autobusów - mówił prezydent Wójcicki.
O zaletach autobusów elektrycznych mówił dzieciom Roman Maksymiak, prezes MZK:
- Autobusy wyróżniają się przyjaźnią ze środowiskiem, nie wytwarzają spalin i hałasu. Są wygodne do podróżowania i mają wszystko to, co będzie wam w tych autobusach potrzebne, pełną informację pasażerską, a nawet ładowarki do telefonów. A latem autobus będzie w pełni klimatyzowany.
Gorzowskie elektrobusy
Docelowo osiem elektrobusów Solaris Urbino 12 electric w barwach MZK Gorzów będzie obsługiwało trzy linie autobusowe:
- nr 124 – 4 autobusy elektryczne z 6 obsługujących tę linię,
- nr 125 – 3 autobusy elektryczne (wymiana całego taboru),
- nr 126 – 1 autobus elektryczny z 6 obsługujących tę linię.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Pozostałe autobusy na tych liniach będą spełniać normę Euro 6.
Autobusy wyruszą na trasy po zakończeniu budowy infrastruktury wolnego ładowania na terenie zajezdni MZK oraz stacji pantografowych szybkiego ładowania na terenie trzech pętli autobusowych przy ulicach Marcinkowskiego, Dekerta i Śląskiej. Wykonawca deklaruje, że zakończy te prace w październiku tego roku.
Generalnie spodziewamy się, że pierwsze cztery elektryczne autobusy zadebiutują na gorzowskich liniach w listopadzie.
Kontrakt pod klucz
Przypomnijmy, że umowa Solarisa z Gorzowem obejmuje:
- dostawę 8 bezemisyjnych autobusów elektrycznych Urbino 12 electric;
- dostawę czterech dwustanowiskowych ładowarek zajezdniowych o mocy 2 x 60 kW, umożliwiające m.in. standardowe nocne ładowanie pojazdów;
- budowę infrastruktury do ładowania pojazdów, w tym rozbudowę pętli autobusowej, zaprojektowanie i wybudowanie trzech ładowarek pantografowych o mocy ładowania aż 400 kW, które będą rozmieszczone na pętlach w strategicznych rejonach miasta, pozwalających zmaksymalizować dzienną operacyjność autobusów elektrycznych.
Autobusy elektryczne, które zadebiutują na ulicach Gorzowa Wielkopolskiego, będą wyposażone w baterie Solaris High Power o łącznej pojemności ok. 120 kWh, odpowiedzialne za magazynowanie energii niezbędnej do zasilania elektrycznej osi napędowej pojazdu. Ładowanie Solarisów będzie możliwe na dwa sposoby: zarówno przez klasyczny system plug-in, jak i przez pantograf. W tym przypadku miejski przewoźnik zdecydował się na wersję pantografu odwróconego (w tej wersji urządzenie znajduje się nie na dachu autobusu, ale na maszcie ładowarki). Na pokład 12-metrowego elektrobusa wejdzie minimum 80 pasażerów. Kabina kierowcy w zamówionym modelu będzie całkowicie zamknięta.