Gorzów: Obwodnica Gorzowa gotowa 16 grudnia
Na budowie zachodniej obwodnicy Gorzowa drogowcy zaczęli nasuwać most nad Wartą, a pierwszym, gotowym od dwóch lat odcinkiem obwodnicy zainteresowała się prokuratura. Przy ulicy Kostrzyńskiej wylewane są ostatnie filary wiaduktu, który przebiegać będzie nad ulicą, torami kolejowymi i zjazdem z obwodnicy. Ta trzypoziomowa budowla inżynieryjna będzie gotowa do wakacji. Gotowe są także filary 730-metrowego mostu nad Wartą i jej rozlewiskiem. Już rozpoczęło się nasuwanie z obu brzegów rzeki dwóch z sześciu ponadstumetrowych odcinków przeprawy przez Wartę. – Most od wałów do wałów podzielony jest na dwie sekcje – dłuższa, która przebiegać ma nad terenami zalewowymi, oraz tzw. nurtowa, czyli nad korytem rzeki. Sekcja nurtowa będzie nasuwana na końcu. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, to w maju pracownicy zatrudnieni na budowie przejdą przez Wartę po moście – mówi Józef Włosek, który nadzoruje budowę w imieniu inwestora (GDDKiA). Mimo dłuższej zimy wykonawca II i III odcinka obwodnicy – firma Strabag – nie ma opóźnień w pracach budowlanych. Obecnie wykonane jest już ponad 40 proc. wszystkich zaplanowanych robót wartych ok. 150 mln zł. Na II i III odcinku praca wre, a pierwszym odcinkiem obwodnicy od ul. Sulęcińkiej do ul. Kasprzaka zainteresowali się kilka dni temu prokuratorzy. Okazało się, że na tym fragmencie trasy zostały przy drodze zamontowane zbyt małe separatory kanalizacji deszczowej. Woda z jezdni zalała nasypy i podmyła drogę. Nadzór nad budową tej części obwodnicy miała firma Budinwest, która jest zamieszana w gorzowską aferę budowlaną wyjaśnianą od dwóch lat przez szczecińską prokuraturę. To Budinwest w imieniu miast robił odbiór techniczny tego odcinka obwodnicy, podobnie jak innych nowych dróg, przy budowie których prokuratura wykryła różne nieprawidłowości. Teraz prokuratorzy sprawdzą, kto jest winny dokonania odbioru wadliwie wykonanego odcinka obwodnicy. – Zapewniam, że na nadzorowanej przeze mnie budowie części obwodnicy wszystkie separatory i wszystkie obiekty oraz prace zostaną wykonane zgodnie z projektem – mówi Włosek. Pierwszy asfalt zostanie wylewany na ponad 10- km odcinku obwodnicy już we wrześniu. 16 grudnia cała inwestycja ma być gotowa. Po zakończeniu budowy wszystkie obiekty inżynieryjne czeka kilka dni testów, m.in. zostanie podany obciążeniom most nad Wartą. Dzięki obwodnicy zniknie z centrum miasta cały ruch tranzytowy z południa kraju i z Wielkopolski do Szczecina i nad Bałtyk.