Goodyear:Bezpieczna jazda zimą
Tegoroczna zima zaskoczyła wszystkich kierowców, ale prognozy wskazują, że nie powiedziała jeszcze ostatniego słowa. Z dnia na dzień, a nawet z godziny na godzinę możemy znaleźć się w trudnych warunkach. Goodyear przedstawia poniżej wskazówki eksperta, Josepha Lamberta, dzięki zastosowaniu których kierowcy mogą bezpieczniej podróżować.
Joseph Lambert, kierujący pracami ośrodka oceny i badań Goodyeara w Colmar-Berg w Luksemburgu, doskonale zna trudności, jakie czekają na kierowców na zimowych drogach. Odpowiada za ponad 200 kierowców testowych i inżynierów, którzy corocznie przejeżdżają kilkanaście tysięcy kilometrów –przez cały rok, w najróżniejszych, czasami bardzo trudnych warunkach atmosferycznych. Dla firmy Goodyear jako producenta opon testy to jedna z głównych gałęzi działalności, o czym świadczy ponad 6000 testów przeprowadzanych co roku w laboratoriach, na torach testowych i drogach.
Za sprawą zespołu Lamberta opony zimowe Goodyear przechodzą serię trudnych badań w ramach programu badawczego prowadzonego na trzech kontynentach, na obiektach zlokalizowanych w Nowej Zelandii, USA, Austrii, Niemczech, Szwajcarii, Szwecji i Finlandii oraz na własnych torach Goodyeara w Luksemburgu i we Francji.
Co Pan uważa za najtrudniejsze podczas jazdy zimą?
Joseph Lambert: Sprawne radzenie sobie ze złymi warunkami pogodowymi to na pewno największe wyzwanie. W ciągu kilku minut warunki na drodze mogą stać się niestabilne, a nawierzchnia śliska. Kierowcy często napotykają nagłe zmiany warunków panujących na drogach, kiedy to nawierzchnia raz pokryta jest miękkim śniegiem, raz skuwa ją lód, a kiedy indziej jeszcze staje się mokra oraz pokryta błotem pośniegowym. Marznący deszcz, mgła czy opady śniegu są przyczyną wielu wypadków i obrażeń. Jednakże kiedy kierowca stosuje kilka podstawowych zasad i nauczy się pewnych podstawowych technik, wówczas zwiększa bezpieczeństwo zarówno swoje, jak i swojej rodziny w czasie surowej zimy.
Jakie było Pana najgorsze doświadczenie związane z jazdą zimą?
Joseph Lambert: Trudno mi przypomnieć sobie jakiś jeden, konkretny incydent, ale wszystkie przykre wspomnienia mają wspólny mianownik: ludzie nie dostosowują stylu prowadzenia do różnych warunków drogowych i pogodowych, jakie napotykają zimą. Nadmierna prędkość w połączeniu ze złą reakcją mogą okazać się zimą fatalne w skutkach. Jednocześnie samochody osobowe, ciężarówki i autobusy często podczas jazdy po śniegu czy lodzie wyposażone są w opony letnie. Wiele osób nadal nie uświadamia sobie ogromnych zalet, jakie oferują opony zimowe.
Jak ważne są zimowe opony?
Joseph Lambert: Letnie opony nie nadają się do jazdy podczas surowej europejskiej zimy. Zwłaszcza w krajach północno- i środkowoeuropejskich oraz w rejonach alpejskich zima może okazać się bardzo ostra. Jeśli mieszkasz i jeździsz samochodem w tych rejonach, naprawdę powinno się go wyposażać w dobre „zimówki”. Poprzez polepszenie trakcji, przyczepności i precyzji jazdy, opony zimowe znacząco poprawiają bezpieczeństwo na śniegu, błocie pośniegowym czy lodzie. Zwiększają także kontrolę nad pojazdem oraz jego stabilność. Należy jednak unikać zakładania opon różnego typu, o różnych bieżnikach czy rozmiarach.
Co mógłby Pan na początek poradzić co do jazdy zimą?
Joseph Lambert: Przed rozpoczęciem jazdy i w trakcie podróży, zawsze zalecam sprawdzenie prognoz pogody oraz słuchanie radia, które podaje informacje drogowe i raporty z tras. Jeśli podawane jest ostrzeżenie pogodowe, lepiej odłożyć podróż do czasu, aż pogoda się poprawi.
Po drugie, należy oczyścić samochód z wszelkiego lodu i śniegu, nie jeździć ze śniegiem na dachu, czy z zaśnieżonymi światłami, bądź szybami.
Rozpoczynając podróż, trzeba pamiętać, że jazda zimą wymaga cierpliwości i praktyki. Bezwzględnie należy zmniejszyć prędkość. Tak samo warto unikać zmiany pasów oraz zbędnego wyprzedzania. Dla zachowania kontroli nad autem ważne jest także, aby unikać nagłych skrętów kierownicą czy gwałtownego hamowania. Wskazana jest płynna jazda i patrzenie przed siebie. Trzeba przewidywać nowe sytuacje, aby dać sobie czas na odpowiednią reakcję najwcześniej, jak to tylko możliwe. Zawsze trzeba myśleć wcześniej!
Co kierowca może zrobić, kiedy pogarsza się widoczność?
Joseph Lambert: Prowadząc we mgle albo w śnieżycy, najlepsze co można zrobić to zwolnić i jechać z prędkością dostosowaną do warunków na drodze. Jeśli widoczność pogarsza się naprawdę znacząco, należy włączyć światła przeciwmgielne;nie wolno zapomnieć o ich wyłączeniu, kiedy widoczność się poprawi. Nie należy gwałtownie przyspieszać, nawet jeśli wydaje się nam, że pogoda się poprawia –kłęby mgły często dryfują i widoczność może nagle spaść niemal do zera.
A co możemy zrobić, kiedy drogi pokrywa lód lub błoto pośniegowe?
Joseph Lambert: Jadąc po śliskiej lub oblodzonej drodze należy pamiętać o zachowaniu większej odległości między pojazdami. Testy pokazują, że zimą odległość ta powinna być przynajmniej trzy razy większa niż latem. Dodatkowe metry są potrzebne, aby bezpiecznie wyhamować. Zawsze mówię kierowcom, że kiedy nawierzchnia jest śliska, wszystkie manewry należy wykonywać łagodnie i ze spokojem, unikając ostrego hamowania i przyśpieszania, ponieważ grozi to poślizgiem.
Jeśli samochód posiada ABS (system przeciwdziałania blokowaniu się hamulców), nie trzeba hamować pulsacyjnie. Hamujemy łagodnie i nie wykonujemy gwałtownych ruchów kierownicą. Na oblodzonych drogach czy przy zjeździe zalecam również zredukowanie biegu wcześniej niż normalnie, wciskając przy tym delikatne pedał hamulca –w ten sposób bezpiecznie zmniejszymy prędkość naszego auta.
Jakie sytuacje są najbardziej niebezpieczne zimą na drodze?
Joseph Lambert: Najniebezpieczniejsze miejsca to mosty, wzgórza, zakręty, przejścia dla pieszych i skrzyżowania ze światłami. Tam nawierzchnie stają się śliskie w pierwszej kolejności i pozostają niebezpieczne nawet wtedy, gdy inne drogi wydają się w porządku. Kierowcy powinni również być szczególnie ostrożni przejeżdżając w pobliżu jezior oraz podczas jazdy przez las: wyższa wilgotność na takich obszarach zwiększa niebezpieczeństwo. Ostrożności nigdy dość też kiedy ze słonecznego i suchego odcinka drogi wjeżdżamy w cień. Droga może być oblodzona. Temperatura między 0oC a 3oC to jedna z najbardziej niebezpiecznych sytuacji. Wydaje się, że drogi są w dobrym stanie, ale temperatura przy gruncie może faktycznie spaść poniżej zera i droga nadal pozostanie oblodzona.
Wszyscy kierowcy, którzy dodatkowo chcieliby poprawić swoje umiejętności prowadzenia samochodu zimą, mogą obejrzeć film-poradnik, przygotowany przez Goodyeara wspólnie z Tomaszem Kucharem. Film dostępny jest pod adresem internetowym: http://eu.goodyear.com/pl_pl/advice/safe_driving_winter/