Goodyear – nowa oferta opon zimowych do ciężarówek i autokarów
Choć do zimy pozostało jeszcze kilkadziesiąt dni, już teraz warto zapoznać się z zasadami prawidłowego doboru opon na tę porę roku, jak również z ofertą przygotowaną dla kierowców przez firmę Goodyear, która wprowadziła w ostatnim czasie specjalne logo dla opon zimowych, przeznaczonych do samochodów ciężarowych i autokarów. Właściwy ich dobór zwiększa bowiem bezpieczeństwo na drodze.
Lód i opady śniegu występują w większości krajów europejskich. W części z nich, występują regularnie długie okresy zimy, w trakcie których posiadanie specjalnego ogumienia zimowego jest wymagane prawnie. Jednakże, wymagania te różnią się od siebie w kwestii prawnego uregulowania obowiązku stosowania opon zimowych i związanego z nimi wyposażenia. Na przykład w Austrii wymaga się minimalnej głębokości bieżnika nie mniejszej niż 4 mm w przypadku zimowych opon radialnych, podczas gdy w krajach sąsiednich głębokość ta może spaść nawet do 1 mm. Różnorodne są także wymagania dotyczące łańcuchów śnieżnych. Co ważne, ustawodawcy w niektórych krajach podjęli działania zmierzające do wprowadzenia obowiązku zakładania opon zimowych w czasie zimy. W związku z tym przewoźnicy oraz operatorzy flot czują się niepewnie dokonując wyboru opon oraz dodatkowego wyposażenia, jakie zimą powinni stosować, poruszając się po drogach Europy.
„Coraz częściej operatorzy flot stosują opony zimowe w swoich ciężarówkach, ponieważ wiedzą, że nagłe opady śniegu lub pokryta lodem droga mogą z łatwością zatrzymać pojazd, który nie został w pełni przygotowany do zimowych warunków, albo wręcz spowodować wypadek. Każdy postój ciężarówki lub jej czasowe wyłączenie z ruchu, powoduje wymierne straty finansowe. Dlatego, aby umożliwić naszym klientom lepszą orientację wśród opon Grupy Goodyear, wprowadziliśmy specjalne oznakowania opon zimowych dla ciężarówek”–powiedział Janusz Krupa, Kierownik ds. Produktu, Opony ciężarowe w firmie Goodyear Dunlop Tires Polska. „Istnieje już logo oznaczające opony zimowe do samochodów osobowych, ale nie chcieliśmy go stosować, żeby nie wprowadzić niepotrzebnego zamieszania. Uważamy, że opony do samochodów ciężarowych i autokarów powinny być oznaczane innym symbolem”–dodał Janusz Krupa.
Niektórzy operatorzy mają problemy z określeniem pojęcia opony zimowej. Producenci opon powszechnie oznaczają opony na oś napędową symbolem „M&S”, czyli „Mud and Snow”, co w języku polskim oznacza „Błoto i Śnieg”. Takie opony zaprojektowano z przeznaczeniem na drogi, na których leży błoto i/lub śnieg. Nie są to jednak opony zimowe w pełnym tego słowa znaczeniu, których zadaniem jest przede wszystkim zapewnienie optymalnej przyczepności i trakcji na nawierzchniach pokrytych śniegiem lub lodem.
Dotychczas nie istniało specjalne oznakowanie, które definiowałoby oponę jako zimową. Z tego powodu Goodyear zaprojektował nowe logo, które będzie umieszczane na wszystkich oponach zimowych produkowanych przez Goodyear oraz Dunlop, zarówno dla samochodów ciężarowych, jak i autokarów. Logo, umieszczone na boku opony, przedstawia sugestywny obrazek nawiązujący do warunków zimowych, wskazując tym samym na fakt, że opona została stworzona specjalnie do jazdy w warunkach zimowych, na śniegu i lodzie.
Goodyear zaproponował Europejskiej Organizacji Technicznej ds. Opon i Obręczy (ETRTO – European Tyre and Rim Technical Organisation), aby wprowadzone przez koncern oznakowanie było stosowane przez wszystkich producentów opon jako wspólny i standardowy identyfikator.
Kiedy należy stosować opony zimowe?
Pojazd wykorzystywany stale w warunkach zimowych powinien posiadać opony zimowe zamontowane na wszystkich kołach przez cały rok. Biorąc pod uwagę, że nowe opony zimowe zapewniają optymalne osiągi, gdy głębokość bieżnika wynosi powyżej 6 mm, opony Goodyear Ultra Grip mogą być wykorzystywane także jako ogumienie całoroczne. W ten sposób przewoźnicy mogą montować nowe opony zimowe na początku sezonu zimowego, co zapewni im maksymalną trakcję przez całą zimę, a następnie mogą dalej jeździć na zamontowanych oponach zimowych przez resztę roku. Opony te nadają się również do ponownego bieżnikowania i rowkowania.
Na oś sterującą Goodyear zaleca opony Goodyear Ultra Grip WTS, zaś Goodyear Ultra Grip WTD będą najlepszym rozwiązaniem na oś napędową. Jeśli pojazd posiada dodatkowe osie, poza napędową, powinno się na nich stosować opony WTS.
W przypadku pojazdów regularnie napotykających trudne warunki pogodowe zimą, a które są wykorzystywane na trasach całej Europy, zarówno pokonując szlaki górskie, jak i te o bardziej łagodnym klimacie, Goodyear rekomenduje stosowanie ogumienia zimowego. Osiągi opony na suchych i nagrzanych nawierzchniach są nadal bardzo wysokie, a profil ścierania pozostaje mniej więcej na tym samym poziomie. Jednakże, dzięki oponom zimowym można poprawić mobilność, jak również bezpieczeństwo przy pokonywaniu szlaków w regionach alpejskich i na obszarach przez większą część roku pokrytych śniegiem.
Z kolei w przypadku pojazdów, które rzadko przemieszczają się po drogach w warunkach zimowych, Goodyear zaleca stosowanie opon zimowych jedynie w tych okresach. Sprawdza się to szczególnie w przypadku autokarów wykorzystywanych do obsługi wyjazdów narciarskich. Znane są przypadki, kiedy po utracie przez kierowcę kontroli nad pojazdem na nawierzchni skutej lodem, policja krytykowała przewoźników autokarowych za brak odpowiedniego ogumienia. Przewoźnikom, których autokary okazjonalnie wykorzystywane są w bardziej srogich warunkach zimowych zaleca się stosowanie na wszystkich kołach opon Goodyear Ultra Grip WTS.
Goodyear radzi, aby zimą zawsze wozić ze sobą łańcuchy śnieżne. Oprócz tego, że pomagają one kontynuować jazdę w złych warunkach pogodowych, w niektórych krajach są one wymagane prawnie. Jeśli posiadamy tylko jedną parę łańcuchów, należy je założyć na koła napędzające (na zewnętrznych kołach w przypadku zakładania łańcuchów pojedynczych na podwójne obręcze). Należy przy tym pamiętać o ich zdjęciu zaraz po tym, jak pojazd wjedzie ponownie na suchą nawierzchnię. Ponadto zaleca się również, aby kierowca upewnił się, czy zna dokładnie przepisy obowiązujące w kraju, przez który będzie podróżował oraz co oznaczają odpowiednie znaki drogowe. Ważne jest również, aby sprawdzić czy łańcuchy, które posiadamy, pasują do założonych opon. Często zdarza się bowiem, że przekładamy łańcuchy z jednego pojazdu do drugiego, nie sprawdzając, czy pasują na dane opony. Należy również pamiętać o ciśnieniu powietrza w oponach, które powinno być utrzymywane na odpowiednim poziomie przez cały rok i nie powinno się go zmniejszać ze względu na warunki zimowe.
Goodyear jest największym producentem opon na świecie, z siedzibą w Akron, w stanie Ohio, USA. Firma wytwarza opony, wyroby gumowe oraz środki chemiczne w ponad 80 zakładach w 28 krajach. Swoją działalność prowadzi w większości krajów świata. Goodyear zatrudnia ponad 80.000 pracowników. W Polsce firma oferuje opony takich marek, jak: Goodyear, Dunlop, Fulda, Sava i Dębica. Jest także głównym akcjonariuszem Firmy Oponiarskiej Dębica S.A.
Goodyear Ultra Grip WTS i WTD -Poszerzona oferta opon zimowych do samochodów
ciężarowych i autokarów
Goodyear wprowadził dodatkowe rozmiary, które uzupełniają ofertę opon zimowych do samochodów ciężarowych i autokarów: Goodyear Ultra Grip WTS na przednie koła oraz Goodyear Ultra Grip WTD na oś napędową. Tym samym Goodyear posiada najszerszą ofertę rozmiarów opon zimowych na europejskim i polskim rynku. Ponadto, w celu ułatwienia klientom identyfikacji opon zimowych, Goodyear wprowadził także nowe logo, które będzie oznaczało oponę zimową, przeznaczoną dla samochodów ciężarowych. (więcej na ten temat w osobnym materiale).
„Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom klientów, Goodyear stawia sobie za cel nie tylko dostarczanie wysokiej jakości opon, które będą spełniały najsurowsze wymagania stawiane przez nowoczesne ciężarówki i autobusy oraz specyfikę współczesnego transportu ciężarowego. Równie ważne dla nas jest oferowanie pełnej palety rozmiarów opon”
–powiedział Janusz Krupa, Kierownik ds. Produktu, Opony ciężarowe w firmie Goodyear Dunlop Tires Polska.
–powiedział Janusz Krupa, Kierownik ds. Produktu, Opony ciężarowe w firmie Goodyear Dunlop Tires Polska.
Opony zimowe Goodyear Ultra Grip WTS i WTD – w porównaniu do opon standardowych, zarówno w przypadku przewozów długodystansowych, jak i regionalnych – oferują zdecydowanie lepsze trakcję na śniegu oraz lodzie. Trakcja została poprawiona o co najmniej 10 proc. Podobnie, o około 10 proc. polepszono również charakterystykę opon w zakresie hamowania. Jest to możliwe dzięki zastosowaniu blokowej rzeźby bieżnika z gęstym ożebrowaniem oraz specjalnej kompozycji. Oprócz tego, znacznie poprawiono parametry opon związane ze sterownością i stabilnością na zaśnieżonych lub oblodzonych nawierzchniach.
Goodyear Ultra Grip WTD
Oparta na opatentowanej przez Goodyeara technologii 3D-Bis, opona zimowa na oś napędową Goodyear Ultra Grip WTD do samochodów ciężarowych i autokarów, zapewnia optymalne osiągi na ośnieżonych, mokrych i oblodzonych nawierzchniach.
Technologia 3D-BIS opiera się na wzorze bieżnika z lamelkami, o trójwymiarowym, trapezoidalnym kształcie. Wyjątkowy kształt lamelek powoduje wzajemne blokowanie się bloków bieżnika, tworząc tym samym sztywniejszą i bardziej stabilną powierzchnię styku opony z nawierzchnią. Takie rozwiązanie wpłynęło na polepszenie własności trakcyjnych opony o 10 proc. na śniegu oraz o 5 proc. na mokrej lub oblodzonej nawierzchni. Ponadto, pozwala ono na mniejsze zużycie opony oraz zwiększa jej odporność na uszkodzenia.
Rzeźba bieżnika opony posiada optymalną szerokość rowków oraz kształt, dzięki któremu uzyskano ochronę przed osadzaniem się w nim kamieni. Opona ma także otwarte barki, co dodatkowo polepsza właściwości trakcyjne na śniegu i błocie, przy jednoczesnym zachowaniu przyczepności bocznej. Konstrukcja opony łączy w sobie najnowocześniejsze technologie, zapewniając tym samym optymalną wytrzymałość oraz możliwość wielokrotnego bieżnikowania.
Cechy
|
Korzyści
|
Wysoki współczynnik porowatości oraz gęstość lamelek
|
Doskonała przyczepność/ trakcja
na ośnieżonych i oblodzonych nawierzchniach |
Technologia Waffle Blade
|
Polepszona stabilność i mniejsze ścieranie, lepsza trakcja na lodzie, odporność na uszkodzenia
|
Zoptymalizowane, niezależne bloki
|
Równy profil ścierania oraz lepsza trakcja na mokrej nawierzchni
|
Kompozycja o wysokiej odporności na ścieranie
|
Zwiększony przebieg
Odporność na uszkodzenia powodowane przez kamienie oraz na rozcięcia
|
Zoptymalizowana szerokość i kształt rowków
|
Odporność na osadzanie się kamieni
|
Otwarte barki
|
Lepsza trakcja na śniegu i błocie oraz przyczepność boczna
|
Konstrukcja oparta na najnowszych technologiach
|
Większa wytrzymałość i możliwość bieżnikowania
|
Goodyear Ultra Grip WTS
Opona na koła przednie Goodyear Ultra Grip WTS do samochodów ciężarowych i autokarów, oferuje o 25 proc. lepsze własności trakcyjne w warunkach zimowych oraz o 20 proc. lepszy przebieg, w porównaniu z jej najbliższą konkurentką. Mimo że zaprojektowana jako opona na koła przednie, WTS może być stosowana na wszystkich kołach w autokarach w przypadku łagodniejszych zim lub przez cały rok. Opona WTS zastąpiła oponę Goodyear G250.
Zwiększenie przebiegu opony Ultra Grip WTS jest efektem zastosowania najnowocześniejszej technologii kompozycji bieżnika oraz ulepszenia charakterystyki styku opony z nawierzchnią. Oprócz poprawionej żywotności i właściwości trakcyjnych, opona cechuje się równym profilem ścierania, dobrą sterownością, odpornością na poślizg na mokrej nawierzchni oraz na osadzanie się kamieni. W porównaniu ze swoją najbliższą konkurentką, jak i z oponą poprzedniej generacji Goodyear G250, dzięki zastosowaniu nowej kompozycji bieżnika oraz optymalnej amplitudzie rowków, polepszono o 6 proc. właściwości trakcyjne na mokrej nawierzchni.
Optymalna amplituda rowków w połączeniu ze schodkowymi lamelkami typu „Z”w bieżniku, pozwala skrócić drogę hamowania oraz własności trakcyjne na śniegu aż o 25 proc. W celu zwiększenia przyczepności, opona WTS może zostać wyposażona w kolce.
Cechy
|
Korzyści
|
Optymalna liczba bloków (6 lub 5 żeber)
|
Optymalna trakcja i poziom hałasu Równa dystrybucja ciśnienia
Równe ścieranie
|
Schodkowe lamelki „Z”
|
Krótka droga hamowania na mokrej nawierzchni
Wolniejsze ścieranie
Dobra sterowność i przyczepność boczna
|
Półotwarte barki z radialnymi lamelkami i wycięciami
|
Lepsza trakcja na śniegu i błocie Odporność na poślizg na mokrej nawierzchni
Własności samoczyszczące
|
Miejsce na kolce
|
Możliwość dodania kolców
|
Szeroki i głęboki bieżnik
|
Przebieg zwiększony o około 20 proc., w porównaniu z poprzednim modelem
Lepsze rozłożenie nacisku oraz większa stabilność boczna
|
Kompozycja oparta na najnowszych technologiach
|
Odporność na uszkodzenia powodowane przez kamienie
Trakcja na mokrej nawierzchni poprawiona o 6% proc., w porównaniu z poprzednim modelem
|
Optymalna amplituda rowków
|
Kompozycja bieżnika przyjazna dla środowiska
Równe ścieranie
Dobra stabilność i sterowność
Odporność na osadzanie się kamieni
|
W pełni nadające się do ponownego rowkowania i bieżnikowania, nowe opony będą dostępne w następujących rozmiarach (nowe rozmiary podano wytłuszczonym drukiem):
Ultra Grip WTS
|
Ultra Grip WTD
|
12R22.5
295/80R22.5
315/70R22.5
315/80R22.5
385/65R22.5
385/55R22.5
295.60R22.5
|
12R22.5
295/80R22.5
315/70R22.5
315/80R22.5
|
Oferta opon do pojazdów użytkowych, autobusów i autokarów produkowanych przez Goodyear Tire &Rubber Company obejmuje ponad 400 różnych rodzajów w ponad 55 rozmiarach. Wielu wiodących w świecie producentów pojazdów użytkowych montuje opony Goodyear jako wyposażenie fabryczne, w tym Volvo, Renault, Scania, DAF, MAN, Daimler Chrysler oraz Iveco. Goodyear jest również dostawcą opon dla wszystkich największych producentów przyczep. Dzięki rozwiązaniu Fleet First obejmującym serwis sieciowy TruckForce, pomoc drogową ServiceLine 24h, Mobility – program ubezpieczenia, internetowy system zarządzania flotą FleetOnlineSolutionsTM oraz system bieżnikowania Next Tread, Goodyear obecnie oferuje kompleksowy i najszerszy w całej branży oponiarskiej zakres usług dla flot transportowych.
Europejskie wymogi dotyczące opon zimowych do samochodów ciężarowych
Dla kierowców jeżdżących swoimi pojazdami po drogach Europy przedstawiamy wymogi w zakresie opon zimowych do ciężarówek, które obowiązują w różnych krajach europejskich. Ze względu na fakt, że przepisy prawne nieustannie ulegają zmianie, przewoźnicy powinni upewnić się co do obowiązującego stanu prawnego w danym kraju.
Austria –mimo że wożenie łańcuchów śnieżnych może nie być konieczne, są one prawnie wymagane na drogach, przy których ustawiono znak „Schneeketten vorgeschrieben”. Łańcuchy należy założyć przynajmniej na dwie osie napędowe. Na innych drogach, łańcuchy muszą być założone w sytuacji, kiedy wymagają tego warunki pogodowe. Muszą one ponadto spełniać wymagania normy ÖNORM lub mieć oznaczenie EU CE;muszą być także poprawnie założone. Opony zimowe są obowiązkowe jedynie na drogach oznaczonych znakiem „Winterausrüstung erfodrerlich”, a odpowiedzialność za dopasowanie opon do panujących na drodze warunków pogodowych ponosi kierowca. W przypadku pojazdów ponad 3,5 tony ładowności całkowitej, każda oś musi być wyposażona w opony tego samego typu. Możliwa jest kombinacja: opony letnie na kołach przednich i opony zimowe na osi napędowej. Normalna minimalna głębokość bieżnika wynosi 2 mm;minimalna głębokość bieżnika dla opon radialnych wynosi 4 mm, a dla opon z poprzecznym ułożeniem włókien to 5 mm.
Belgia –łańcuchy zimowe muszą być stosowane na nawierzchniach pokrytych śniegiem lub lodem, jednak ich wożenie nie jest obowiązkowe. Opony z kolcami mogą być stosowane od 1 listopada do 31 marca w przypadku samochodów do 3,5 tony oraz samochodów pomocy drogowej, pod warunkiem uzyskania pozwolenia. Maksymalna prędkość dla pojazdów z oponami wyposażonymi w kolce wynosi 90 km/h na autostradach i drogach dwupasmowych oraz 60 km/h na innych drogach. Minimalna głębokość bieżnika to 1,6 mm.
Bośnia –od 15 listopada do 15 kwietnia wyposażenie zimowe jest obowiązkowe na wszystkich drogach pokrytych śniegiem. Minimalnie jedna para łańcuchów musi być założona na oś napędową. Wszystkie autokary i ciężarówki powinny być wyposażone w łopaty do odgarniania śniegu. Minimalna głębokość bieżnika to 4 mm.
Bułgaria –od 1 listopada do 31 marca łańcuchy śnieżne należy wozić w pojeździe, a korzystanie z nich jest obowiązkowe przy jeździe po drogach górskich. Łańcuchy należy stosować zgodnie ze wskazaniami znaków drogowych i muszą być zamontowane przynajmniej na dwóch kołach napędowych. Samochody nieodpowiednio wyposażone mogą być niedopuszczone do ruchu po niektórych drogach oraz mogą zostać niewpuszczone do Bułgarii.
Chorwacja –łańcuchy śnieżne są obowiązkowe, kiedy na drogach leży przynajmniej 5-centymetrowa warstwa śniegu lub gdy drogę pokrywa lód. W pojeździe należy wozić jedną parę łańcuchów na oś napędową, jak również łopatę do odgarniania śniegu. Samochody nie posiadające wyposażenia zimowego nie będą wpuszczane na drogi. Policja ma prawo nakazać kierowcy założenie łańcuchów lub odstawienie pojazdu do miejsca, gdzie można zamontować łańcuchy oraz odpowiednie opony. Minimalna głębokość bieżnika zimą wynosi 4 mm. Stosowanie opon z kolcami jest zabronione.
Czechy –zimą kierowcy pojazdów o ładowności ponad 7,5 tony muszą wozić ze sobą łańcuchy, a samochody w nie wyposażone nie mogą przekraczać prędkości 50 km/h. Minimalna głębokość bieżnika to 1,6 mm. Stosowanie opon z kolcami jest zabronione.
Dania –minimalna głębokość bieżnika wynosi 1,6 mm dla pojazdów do 3,5 tony oraz 1 mm dla pojazdów o większej ładowności. Nie ma szczególnych przepisów dotyczących stosowania łańcuchów lub opon zimowych.
Estonia –łańcuchy śnieżne nie są obowiązkowe. Stosowanie opon z kolcami jest dozwolone od 1 października do 1 maja.
Finlandia –wymagane jest stosowanie łańcuchów śnieżnych w miesiącach zimowych. Stosowanie opon z kolcami jest dozwolone od 1 listopada do 31 marca. Minimalna głębokość bieżnika wynosi 1,6 mm.
Francja –stosowanie opon z kolcami nie jest dozwolone w przypadku pojazdów o ładowności całkowitej ponad 3,5 tony, z wyjątkiem pewnych określonych zastosowań. Łańcuchy śnieżne należy zakładać na koła w pojazdach korzystających z dróg ośnieżonych lub oznakowanych znakiem „Equipements speciaux obligatoires”. Minimalna głębokość bieżnika wynosi 1 mm.
Grecja –minimalna głębokość bieżnika to 1,6 mm.
Hiszpania –brak konkretnych przepisów dotyczących stosowania opon zimowych. Minimalna głębokość bieżnika wynosi 1,6 mm.
Holandia –minimalna głębokość to wynosi 1,6 mm. Nie ma obowiązku wożenia łańcuchów śnieżnych, ani korzystania z opon zimowych.
Irlandia –brak przepisów dotyczących stosowania łańcuchów śnieżnych.
Litwa –brak przepisów dotyczących stosowania łańcuchów śnieżnych. Opony z kolcami mogą być stosowane od 2 listopada do 9 kwietnia, a są zabronione przez pozostałe miesiące.
Luksemburg –minimalna głębokość bieżnika wynosi 1,6 mm. Nie ma obowiązku wożenia łańcuchów śnieżnych, ani korzystania z opon zimowych.
Łotwa –stosowanie opon z kolcami jest zabronione od 1 maja do 1 października.
Macedonia –od 15 października do 15 marca wszystkie pojazdy muszą być wyposażone w łańcuchy śnieżne. Opony zimowe nie są obowiązkowe, ale jeśli są stosowane, minimalna głębokość bieżnika wynosi 5 mm.
Mołdawia –brak szczególnych przepisów dotyczących stosowania łańcuchów śnieżnych lub opon zimowych.
Niemcy –łańcuchy śnieżne wymagane są w przypadku pojazdów poruszających się po drogach pokrytych śniegiem, zgodnie ze stosownym oznakowaniem drogowym. Łańcuchy należy montować na osiach napędowych. Maksymalna prędkość wynosi 50 km/h. Minimalna głębokość bieżnika to 1,6 mm. Oprócz łańcuchów, kierowcy powinni wozić ze sobą łopatę, kilof oraz linę holowniczą. Stosowanie opon z kolcami jest zabronione.
Norwegia –od 1 listopada do poniedziałku po Wielkanocy minimalna głębokość bieżnika powinna wynosić 3 mm (w innych przypadkach wynosi 1 mm dla pojazdów o masie powyżej 3,5 tony). Od 16 października do 3 kwietnia kierowcy odwiedzający Nordland, Troms i Finnmark muszą wozić ze sobą łańcuchy śnieżne, taki sam obowiązek istnieje w przypadku, gdy przeważają opady śniegu i lód.
Polska –kierowcy muszą wozić łańcuchy śnieżne, jeśli nakazane jest to przez znaki drogowe.
Portugalia –brak szczególnych przepisów dotyczących stosowania opon zimowych;w regionach górskich, takich jak Serra da Estrela, łańcuchy śnieżne dla wszystkich pojazdów są obowiązkowe, jeśli tak nakazują konkretne znaki.
Rosja –stosowanie łańcuchów śnieżnych jest zalecane w górach Uralu. W pozostałych decyzja co do korzystania z nich należy do kierowcy.
Rumunia –stosowanie łańcuchów śnieżnych jest obowiązkowe w miejscach oznaczonych odpowiednimi znakami drogowymi, na całym odcinku drogi pokrytym śniegiem. Brak konkretnych przepisów dotyczących stosowania opon zimowych, ale minimalna głębokość bieżnika wynosi 2 mm. Policja może zakazać jazdy po drogach pokrytych śniegiem lub lodem pojazdom o masie całkowitej przekraczającej 12 ton.
Serbia i Czarnogóra –wyposażenie zimowe jest obowiązkowe w przypadku pojazdów podróżujących przez Serbię i Czarnogórę oraz –ponadto –przez Hercegowinę i Kosowo.
Słowacja –łańcuchy należy wozić i stosować w miesiącach zimowych. Kierowcy powinni zwracać uwagę na znak „Snehove Retaze”. Minimalna głębokość bieżnika wynosi 1 mm.
Słowenia –od 15 listopada do 15 marca samochody powinny być wyposażone w opony zimowe lub też kierowcy powinni wozić łańcuchy śnieżne, w przeciwnym razie mogą nie zostać wpuszczeni do kraju. Minimalna głębokość bieżnika opon zimowych wynosi 4 mm.
Szwajcaria –opony z kolcami mogą być stosowane jedynie w przypadku pojazdów do 3,5 tony, od 1 listopada do 30 kwietnia. Łańcuchy śnieżne są obowiązkowe na drogach oznakowanych znakiem „Chaines àneige obligatoires”, nie ma jednak obowiązku ciągłego wożenia ich w pojeździe. Jednakże z powodu nagłych opadów śniegu latem, zaleca się wożenie ich przez cały czas. Minimalna głębokość bieżnika to 6 mm.
Szwecja –opony z kolcami są dozwolone od 1 października do 30 kwietnia, o ile warunki zimowe nie przekraczają tego okresu. Łańcuchy śnieżne nie są obowiązkowe. Minimalna głębokość bieżnika wynosi 1,6 mm.
Turcja –wożenie łańcuchów śnieżnych jest obowiązkowe. Stosowanie opon zimowych nie jest wymagane.
Ukraina –stosowanie łańcuchów śnieżnych nie jest obowiązkowe.
Węgry –łańcuchy śnieżne mogą być stosowane na drogach pokrytych śniegiem lub lodem, przy zachowaniu maksymalnej prędkości 50 km/h. W przypadku, gdy na przejściu granicznym jest postawiony znak „Mandatory use of snow chains”, granicę przekroczyć mogą jedynie pojazdy wyposażone w łańcuchy. W wyjątkowych warunkach pogodowych, pojazdy mogą nie być przepuszczane przez granicę. Za stosowanie łańcuchów na suchych nawierzchniach obowiązują wysokie kary. Minimalna głębokość bieżnika wynosi 1,6 mm. Nie ma szczególnych przepisów dotyczących stosowania opon zimowych.
Wielka Brytania i Północna Irlandia –brak wymogów dotyczących stosowania łańcuchów śnieżnych lub opon zimowych. Minimalna głębokość bieżnika w przypadku samochodów dostawczych o ładowności 3,5 tony i powyżej to 1 mm.
Włochy –łańcuchy śnieżne należy stosować, gdy są konieczne lub zgodnie z oznakowaniem drogowym, dlatego lepiej wozić je ze sobą. Minimalna głębokość bieżnika wynosi 1,6 mm.
Opracowane na podstawie informacji Goodyear.