Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Gmina Tarnów chce kolejowych autobusów. Z dofinansowaniem FRPA  

infobus
19.06.2023 11:06

Wygląda na to, że pasażerów komunikacji publicznej na terenie Gminy Tarnów czeka kolejna zmiana autobusowego operatora.

Po wymianie MPK Tarnów na prywatnego przewoźnika, czyli firmę Michalus (co miało miejsce pod koniec 2021 r.) , teraz wójt gminy, Grzegorz Kozioł chce powierzyć organizację transportu publicznego małopolskiemu urzędowi marszałkowskiemu. Zgodnie z planem, od lipca na gminnych trasach miałyby kursować autobusy Autobusowych Linii Dowozowych Kolei Małopolskich. Z dofinansowaniem FRPA.

najpierw przetarg

Aby tak się stało, województwo małopolskie musi jak najszybciej ogłosić przetarg liniowy i to zarówno na obsługę komunikacyjną gminy Tarnów, jak i gminy Pleśna. Jak powiedział „Radiu Kraków” marszałek Witold Kozłowski – sprawa jest na dobrej drodze:

-„Jeszcze w czerwcu uruchomimy postępowanie przetargowe, które wyłoni operatora Autobusowych Linii Dowozowych na terenie zarówno miasta Tarnowa, Gminy Tarnów, jak i Gminy Pleśna. To konsekwencja moich licznych rozmów z wójtem gminy Tarnów Grzegorzem Koziołem, który zwrócił się do mnie z pismem o uwzględnienie gminy Tarnów w Autobusowych Liniach Dowozowych, które realizuje nasza spółka Koleje Małopolskie. Nowa linia będzie finansowana zarówno ze środków rządowych, budżetu województwa, jak i z budżetu gminy. Planowany budżet to blisko 4 miliony złotych - wyjaśnia marszałek małopolski Witold Kozłowski.

Z kolei wójt Grzegorz Kozioł w rozmowie z "Radiem Kraków" liczy na to, że taka zmieniona komunikacja mogłaby ruszyć już w lipcu.

-"Założenie jest takie, że dla pasażerów ma to być przynajmniej nie droższe niż teraz, ale przede wszystkim komfort ma być większy. Koszty cały czas wzrastają. Współpraca z Urzędem Marszałkowskim ma powstrzymać proces zwiększenia kosztów. Stawka będzie określona po przetargu. Będziemy mogli pozyskać pieniądze rządowe - 3 złote dopłaty do wozokilometra, z czego do tej pory nie mogliśmy skorzystać. Wszystko powyżej trzech złotych będzie pokrywała gmina Tarnów. Sieć połączeń oraz kursów ma być taka sama" - podkreśla.

Dodajmy, że jeszcze w tym roku tabor Autobusowych Linii Dowozowych Kolei Małopolskich wzmocni siedem autobusów Iveco Crosway 12 LE Hybrid, zakupionych przez województwo z funduszy europejskich.

fot. Gmina Tarnów

Co z miastami?

Do sprawy zmiany operatora przez Gminę Tarnów odniósł się też prezydent Tarnowa, Roman Ciepiela, który jednocześnie podkreślił fakt, że miasta nie mogą korzystać z dofinansowania z Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych.

-„Jeśli Urząd Marszałkowski uważa, że powinien dopłacać do kosztów komunikacji miejskiej, zapraszam do rozmów. Też chętnie przyjmiemy 3 złote za kilometr. Wtedy nie będą potrzebne podwyżki. Wtedy będzie więcej autobusów w Tarnowie. Jeśli bogata gmina Tarnów może dostać dofinansowanie, dlaczego nie miasto Tarnów? Reguły powinny być takie same dla wszystkich – powiedział „Radiu Kraków” Roman Ciepiela.

Na koniec dodajmy, że gmina Tarnów płacił firmie Michalus za obsługę gminnej komunikacji około 5 milionów złotych rocznie. W kwietniu br. miała miejsce podwyżka cen biletów do poziomu 4,6 zł za jednorazowy przejazd.

fot. Koleje Małopolskie