Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Gmina Grudziądz wybiera własną komunikację. Rozwód z MZK

infobus
31.12.2020 08:00

Od 1 stycznia Gmina Grudziądz uruchamia własną gminną komunikację publiczną.

Aby zapobiec komunikacyjnemu chaosowi i jednocześnie mieć czas na dopięcie wszystkich elementów, do 8 stycznia 2021 r. przejazd gminnymi autobusami będzie bezpłatny.

W międzyczasie będzie możliwość nabycia biletów miesięcznych u kierowcy. W styczniu 2021 r. zostanie uruchomiony stały punkt sprzedaży biletów w markecie Intermarche przy ulicy Rapackiego 19 w Grudziądzu. A do 8 stycznia - w celu usprawnienia procesu sprzedaży biletów miesięcznych - gmina Grudziądz uruchomi mobilne punkty sprzedaży biletów.

Od złotówki

Nadal nie wiadomo kto będzie operatorem gminnych połączeń. Pewne na razie jest tylko to, że nie będzie to spółka Miejski Zakład Komunikacji w Grudziądzu. Nieoficjalnie mówi się, że ma być Arriva. Natomiast znamy już ceny gminnych biletów:

  • Bilet jednorazowy 60-minutowy na terenie Gminy Grudziądz kosztuje 1 zł,
  • Bilet jednorazowy na trasie gmina - miasto Grudziądz kosztuje 3,20 zł,
  • Bilet miesięczny na terenie Gminy kosztuje 30 zł,
  • Bilet miesięczny na trasie gmina - miasto Grudziądz kosztuje 50 zł

Jak deklaruje wójt Andrzej Rodziewicz, rozkłady jazdy będą systematycznie rozwieszane na przystankach gminnych.  Początek jednak dla gminnych pasażerów nie będzie łatwy.

-„Informujemy, że w związku z brakiem zgody Prezydenta Grudziądza na zatrzymywanie się autobusów naszej komunikacji publicznej na przystankach miejskich jesteśmy zmuszeni do zatrzymywania się w Grudziądzu jedynie na przystanku końcowym, który jest zlokalizowany na terenie marketu Intermarche przy ul. Rapackiego 19 – informuje Gmina Grudziądz.

10 linii

Gmina uruchomi 10 linii autobusowych oznaczonych symbolem G. To:

  •     G1 Linarczyk -> Piaski –> Kobylanka,
  •     G2 Zielnowo -> Dębieniec –> Turznice –> Piaski –> Linarczyk,
  •     G3 Węgrowo -> Gać,
  •     G4 Wielkie Lniska –> Wielkie Lniska I,
  •     G5 Dusocin -> Leśniewo -> Mokre -> Świerkocin, 
  •     G6 Wielki Wełcz -> Zakurzewo -> Mokre -> Świerkocin,
  •     G7 Parski -> Nowa Wieś,
  •     G8 Sosnówka -> Szynych -> Gogolin -> Mały Rudnik -> Pieńki Królewskie,
  •     G9 Pieńki Królewskie –> Mały Rudnik –> Ruda –> Wałdowo Szlacheckie –> Biały Bór,
  •     G10 Lisie Kąty -> Mokre -> Świerkocin

Rozkłady jazdy są dostępne TUTAJ

Komunikacyjna konferencja

30 grudnia wójt Gminy Grudziądz przedstawił powody wypowiedzenia umowy na realizowanie komunikacji miejskiej na terenie gminy. To brak realnego wpływu Gminy Grudziądz na siatkę połączeń i przebieg linii komunikacyjnych. Wprowadzenie z dniem 20 lipca br. zmian w rozkładach jazdy wymuszających konieczność przesiadania się mieszkańców z południowej części gminy na osiedlu Rządz. Gmina Grudziądz, podzielając uwagi mieszkańców, wystosowała negatywne stanowisko względem proponowanych zmian, które w całości nie zostało uwzględnione przy korekcie rozkładów jazdy.

Z kolei za „wyjście poza MZK” przemawia wg gminy kilka argumentów:

możliwość skorzystania z dopłat do 1 wozokilometra w wysokości 3 zł w ramach FRPA – tak jak 3 linie dojazdowe do węzłów przesiadkowych zlokalizowanych w Piaskach, Małym Rudniku oraz Mokrem.

możliwość uzyskania zwrotu dopłat do biletów ulgowych od marszałka województwa kujawsko-pomorskiego;

możliwość samodzielnego i dowolnego kształtowania rozkładów jazdy i sieci połączeń komunikacyjnych na terenie gminy;

Na konferencji prasowej przedstawiono również listę działań ze strony Gminy Grudziądz, aby "dogadać" się z miastem. Zdaniem gminnych urzędników, po stronie miasta nie było woli porozumienia. Z kolei w imieniu grudziądzkiego prezydenta, sprawę skomentowała Beata Adwent, rzecznik prasowy:

-" Prawda jest taka, że finansowo dla miasta to porozumienie nie było korzystne. Dzięki temu będziemy mogli przesunąć środki finansowe na zapewnienie dogodnych połączeń dla mieszkańców Grudziądza. A dla nas właśnie to jest priorytetem."