Gliwice: Szybciej przez DTŚ

Rozpoczynają się odbiory ostatniego, liczącego ponad 5 kmodcinka Drogowej Trasy Średnicowej, w Gliwicach ? poinformował w czwartekprezydent miasta Zygmunt Frankiewicz. Zaznaczył, że aktualny pozostaje terminoddania trasy do użytku – wiosną 2016 r.
Podczas czwartkowej sesji rady miasta Frankiewiczpoinformował, że 15 grudnia zakończyły się główne prace budowlane przy budowieDTŚ i rozpoczynają się odbiory techniczne, które będą trwały ? szacunkowo ? dopołowy marca. W najbliższym czasie w rejonie inwestycji będzie można jeszczespotkać ekipy, które będą eliminowały wady i wprowadzały poprawki.
Najwięcej czasu zajmą prawdopodobnie badania i próbysystemów bezpieczeństwa tunelu pod ścisłym centrum miasta. Po zakończeniuodbiorów trasa ma zostać oddana do użytku. Według obecnych prognoz powinno tonastąpić w drugiej połowie marca ? mówił Frankiewicz. ?To będzie zmianajakościowa? – ocenił prezydent Gliwic.
Budowa DTŚ to największa inwestycja realizowana od lat przezśląskie samorządy i najważniejsza, obok odcinka autostrady A4, arteria drogowaw aglomeracji katowickiej. Wytyczona możliwie w pobliżu centrów miast obsługujeruch lokalny. Uzupełnia tym samym równoległą autostradę A4, przeznaczoną dlatranzytu.
Obecnie dostępny jest liczący 26,1 km odcinek średnicówki odwęzła z trasą S-86 w Katowicach do węzła z ul. Kujawską w Gliwicach. Pierwszygliwicki fragment DTŚ otwarto w listopadzie ub. roku. Odcinek G1 połączyłistniejącą część trasy m.in. z węzłem z autostradą A1 i dalej np. zautostradami na zachód i południe (A4 na Wrocław i A1 na Ostrawę).
Budowany od wiosny 2013 r. odcinek G2 ma 5,6 km długości i wwiększości charakter bezkolizyjnej ulicy miejskiej. Węższy niż pozostała częśćDTŚ (ma w większości po dwa pasy w każdym kierunku na jednej wspólnej jezdni)prowadzi od końca odcinka G1 przy ul. Kujawskiej, przez centrum miasta, gdziepowstał 500-metrowy tunel, do węzła drogi krajowej nr 88 z ul. Portową. Nacałej tej długości powstało kilkanaście powiązań z istniejącym układemdrogowym.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Szacowana na 954,6 mln zł budowa odcinka G2średnicówki” w ub. roku napotkała na poważny problem zfinansowaniem. Pierwotnie zapewnione środki (oparte o kredyt w EuropejskimBanku Inwestycyjnym, rezerwę subwencji ogólnej, Regionalny Program OperacyjnyWoj. Śląskiego na lata 2007-2013 i budżety miast) okazały się niewystarczające.
Prowadzoną przez konsorcjum firm Eurovia Polska i PORR (poprzejęciu przezeń Bilfinger Infrastructure) budowę kontynuowano dzięki tzw.faktoringowi, a także przeniesieniu projektu z programu regionalnego dokrajowego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Wiązało się to m.in. z przekwalifikowaniem odcinka G2 zdrogi wojewódzkiej na krajową oraz przejęciem inwestycji od marszałka przezsamorząd Gliwic. Do końca roku to miasto będzie więc jeszcze prowadziłorozliczenia ? zakończony i rozliczony musi zostać m.in. unijny projekt, dziękiktóremu budowa otrzymała blisko 450 mln zł ze środków POIiŚ. (PAP)
„