Gliwice i Gorzów wybierają autobusy używane
infobus
27.08.2014 23:54
Gliwice i Gorzów wybierają autobusy używane
PKM Gliwice ogłosiło właśnie przetarg na zakup siedmiu używanych niskopodłogowych autobusów komunikacji miejskiej. Wcześniej kontrakt na dostawę sześć pojazdów o długości 15 m ogłosił MZK Gorzów Wlkp. O tym przetargu pisaliśmy w InfoBusie TUTAJ. O ile lubuski przewoźnik przyzwyczaił nas do częstych zakupów pojazdów używanych (w zasadzie MZK tylko ze środków unijnych kupuje nowe pojazdy), tak śląska firma od dłuższego czasu inwestowała wyłącznie w nowe konstrukcje. Tylko w tym roku firma odebrała z fabryki w Bolechowie 22 nowe autobusy (10 szt. Solaris Urbino 10 i 12 szt. Solaris Urbino 15) oraz domówiła 6 szt. kolejnych 15-metrowych pojazdów z logo jamnika. Wcześniej śląski przewoźnik nabył 10 nowych autobusów Scania OmniCity (2011 r.), 3 szt. MAN Lion`s City G (2011 r.) oraz 20 szt. Urbino 18 (2010 r.). Z kolei ostatnie zakupy używanych autobusów miały miejsce w 2010 r. (10 szt. Mercedes-Benz Citaro G) i 2009 r. (1 szt. Volvo 7700). Teraz PKM wraca do tego okresowego odmładzania swojej floty w oparciu o rynek wtórny, ale stawia dość wysokie warunki. Pojazdy mają być niskopodłogowe, przegubowe, jednej marki i jednego typu. Rok produkcji nie wcześniejszy niż 1.1.2008 roku. Zamawiający także wymaga, aby dostarczone autobusy spełniały co najmniej normę Euro 4. Co ciekawe, przewoźnik zastosował aż trzy kryteria wyboru najkorzystniejszej oferty (zamiast tylko najniższej ceny, co jest standardem w przetargach na używane pojazdy). Oprócz ceny mamy wymagania w zakresie rozwiązań technicznych (waga 10%) i zużycia paliwa (10%). W zakresie preferencji techniczno-eksploatacyjnych PKM zdecydowanie wyżej oceni następujące rozwiązania:
– pojemność skokowa silnika powyżej 11 dm³
– wzdłużne położenie silnika –bez dodatkowej przekładni kątowej w układzie przeniesienia napędu.
– liczba siedzeń bezpośrednio dostępnych z niskiej podłogi (powyżej 18 –15 pkt.)
Dostawcę używanych pojazdów dla PKM-u poznamy najwcześniej 6 października br., kiedy zaplanowano otwarcie ofert. Zwycięzca przetargu będzie miał 21 dni (od udzielenia zamówienia) na dostarczenie pojazdów do bazy przewoźnika.
Najnowsze zamówienia Gliwic i Gorzowa pokazują, że miejski wtórny rynek zaczyna rosnąć w siłę. To także widać po statystykach CEPIK-u. W ciągu siedmiu miesięcy br. polscy przewoźnicy sprowadzili 298 autobusów miejskich, podczas gdy rok wcześniej –tylko 182 . To oznacza wzrost o 116 szt. (+63,7%), czyli całkiem sporo. Wśród rejestrowanych używanych autobusów dominują marki MAN (28% udziału), MAZ (20%) oraz Mercedes-Benz (19%). Najczęściej sprowadzane w tym roku modele to Lion`s City i Ciatro (po 22 szt.), a następnie Lion`s City G (18) i A12 (16). Osobną kategorię stanowią egzemplarze MAZ 203 z rocznika 2014, których już ponad 30 szt. odebrały firmy wykonujące przewozy miejskie na południu Polski.