GIS: Można włączyć klimatyzację w komunikacji!
Po dwóch miesiącach oczekiwań, Główny Inspektor Sanitarny zajął w końcu stanowisko ws. klimatyzacji w taborze komunikacji miejskiej. Mamy to na piśmie!
Za ten sukces odpowiedzialna jest Izba Gospodarcza Komunikacji Miejskiej, która codziennie dopytywała GIS o rekomendacji dotyczących stosowania klimatyzacji w środkach transportu publicznego. W końcu 18 czerwca nastąpił przełom!
-„Izba nie poprzestała na informacji pozyskanej z materiału publikowanego przez TVN i wypowiedzi przed kamerą Głównego Inspektora Sanitarnego w sprawie stosowania klimatyzacji w komunikacji miejskiej. Od ponad miesiąca codziennie telefonowaliśmy do Głównego Inspektoratu Sanitarnego oraz do Państwowego Zakładu Higieny, i w końcu udało się otrzymać pisemną rekomendację tych instytucji. To dla nas bardzo ważna sprawa – mówi Dorota Kacprzyk, prezes Izby Gospodarczej Komunikacji Miejskiej.
Cztery warunki
W inspektorskim liście skierowanym do IGKM czytamy m.in.:
-„Zdaniem Instytutu, z uwagi na charakterystykę urządzeń wentylacyjnoklimatyzacyjnych montowanych w autobusach i tramwajach, a więc działających w systemie zapewniającym możliwość pracy bez stosowania powietrza pochodzącego z cyrkulacji, nie widzi się przeciwskazań do uruchamiania tych systemów.”
To oznacza możliwość bezpiecznego włączenia klimatyzacji w transporcie pasażerskim i spełnienie oczekiwań pasażerów. Ale są cztery warunki
-
1. Przed rozpoczęciem użytkowania, systemy wentylacyjno-klimatyzacyjne pojazdów powinny podlegać przeglądom oraz wymianie elementów filtracyjnych i dezynfekcji. Podczas dezynfekcji elementów instalacji wentylacyjnej, zaleca się stosowanie środków dezynfekcyjnych dopuszczonych do obrotu na terenie kraju przez Urząd Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych. Dodatkowo wyroby te powinny posiadać potwierdzoną skuteczność bójczą wobec wirusów i stosowane powinny być zgodnie z ich przewidzianym przeznaczeniem przez osoby używającego odpowiednich środków ochrony osobistej, przeszkolone lub przez profesjonalne firmy zajmujące się procesami czyszczenia i dezynfekcji instalacji wentylacyjno-klimatyzacyjnej.
-
2. Istotne jest zapewnienie stałych, wysokich wydajności przepływu powietrza w systemie wentylacyjno-klimatyzacyjnym danego pojazdu oraz utrzymanie jego ciągłej pracy w trakcie użytkowania pojazdu do przewozu osób.
-
3. Powietrze zużyte wywiewane z wnętrza pojazdu powinno być, w miarę możliwości, usuwane na zewnątrz, a do wnętrza nawiewane powinno być głównie odpowiednio uzdatnione powietrze świeże (atmosferyczne) z możliwie jak najmniejszym dodatkiem powietrza z sytemu cyrkulacji. Jeśli stosowane jest powietrze podlegające cyrkulacji, krążące w układzie zamkniętym, powinno podlegać filtracji z użyciem wysokiej klasy filtrów powietrza o oznaczeniach zgodnych z aktualną klasyfikacją filtrów i normami określającymi ich sprawność w zakresie redukcji liczby cząstek o określonej wielkości. Jednak Państwowy Zakład Higieny podkreśla, że stosowanie powietrza pochodzącego z cyrkulacji jest niepożądane i dopuszczalne tylko w przypadku braku innych rozwiązań technicznych oraz ograniczone do niezbędnego minimum.
-
4. Szczególną uwagę zwrócić należy na utrzymanie częstotliwości kontroli czystości elementów instalacji i zadanych parametrów jej pracy, a także prac serwisowych obejmujących wymianę i czyszczenie filtrów i dezynfekcję elementów, które są szczególnie narażone na zanieczyszczenie. W trakcie przeglądów i działań serwisowych należy szczególnie zwrócić uwagę na zabezpieczenie personelu technicznego poprzez stosowanie odpowiednich środków ochrony osobistej. Dodatkowo należy zwrócić uwagę na fakt aby podejmowane działania były przemyślane, poprzedzone wnikliwą analizą sytuacji, oceną ryzyka oraz podjęte na podstawie profesjonalnej wiedzy w przedmiotowym zakresie. Należy również dostosować je do aktualnej sytuacji epidemicznej i wynikających z niej wytycznych sanitarnych oraz charakterystyki stosowania danego pojazdu w zakresie przewozu osób.
„