Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

GEPARD następcą GAZELI. 200 mln zł na elektrobusy!

infobus
07.08.2017 10:03

Zakup nowych autobusów elektrycznych,szkolenia kierowców, modernizacja lub budowa stacji ładowania pojazdówpublicznego transportu zbiorowego – to przedsięwzięcia, które dofinansujeNFOŚiGW w celu obniżenia zużycia energii i paliw w transporcie publicznym.Nabór wniosków rozpocznie się 4 września, a na jednostki samorząduterytorialnego czeka 200 mln zł. Poznajcie program GEPARD.

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska iGospodarki Wodnej do 22 września br. będzie przyjmował wnioski w ramachprogramu priorytetowego System Zielonych Inwestycji (GIS – Green InvestmentScheme). Część 2) GEPARD – Bezemisyjny transport publiczny. Na dotacjeprzewidziano 41 mln zł, a na pożyczki do 159 mln zł.

Szansę na wsparcie finansowe mająprzedsięwzięcia zmierzające do obniżenia zużycia energii i paliw w publicznymtransporcie zbiorowym – dotyczące taboru (zakup nowych autobusów elektrycznych,szkolenie kierowców pojazdów publicznego transportu zbiorowego z obsługibezemisyjnego taboru) lub infrastruktury i zarządzania (modernizacja bądźbudowa stacji ładowania pojazdów publicznego transportu zbiorowego w zakresiedostosowania do autobusów elektrycznych pod warunkiem, że stacja ładowaniawykorzystywana będzie wyłącznie do obsługi publicznego transportu zbiorowego).

O dofinansowanie mogą ubiegać się: jednostkisamorządu terytorialnego (JST); spółki komunalne, które działają w celuwykonania zadań JST związanych z publicznym transportem zbiorowym oraz innepodmioty świadczące usługi w zakresie publicznego transportu zbiorowego napodstawie umowy zawartej z JST. Szczególnie warto podkreślić trzecią z grup beneficjentów.

GEPADRD to długo wyczekiwana forma wsparciaprojektów mających na celu pozyskiwanie autobusów zero- i niskoemisyjnych. Mimopewnych różnić można się doszukiwać pewnych podobieństw z programem GAZELA. Alesą też i zasadnicze różnice.

A tą jest przede wszystkim ograniczeniebudżetu na dotacje i przestawienie się na większe premiowanie wniosków oniskooprocentowane pożyczki, zapewne z możliwością częściowego umorzenia.GAZELA natomiast zakłada udzielenie bezzwrotnej pomocy w kwocie 80 mln złsamorządom lub przewoźnikom komunalnym. Dzięki niej miały być pozyskane hybrydygazowo-elektryczne.

Program jednak okazał się niewypałem.Częstochowskie MPK do dziś zmaga się z problemami technicznymi jakie sprawia 40gazowo-elektrycznych Solbusów Sm12 i Sm18. Z kolei PKM Gdynia parokrotniepróbował kupić tak specyficzne autobusy i za każdym razem nie otrzymywał ofert.

Pozostaje mieć nadzieję, że GEPARD będziedużo bardziej przemyślanym programem niż GAZELA. Branża komunikacyjna maponadto wielkie nadzieje, że będzie on sensownym wsparciem, które pozwoli napewien podział ryzyka z wrażaniem nowej technologii jaką bez wątpienia nachwilę obecną są autobusy elektryczne.