Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Gdyńskie testy Solarisa Trollino AC z agregatem dieslowskim

infobus
02.12.2006 18:22
Przez siedem listopadowych dni (od 10 do 16) gdyńskie PKT testowało trolejbus Solaris Trollino 12AC wyposażony w agregat prądotwórczy diesla, wyprodukowany dla czeskiego miasta – Opava. Jest to dobra okazja do bliższego zaprezentowania tego pojazdu.
Solaris Trollino AC w Gdyni (foto: ZKM Gdynia)
Trollino w Gdyni
Do Gdyni Solaris Trollino 12AC z agregatem prądotwórczym dotarł 10 listopada b.r.  Jeszcze tego samego dnia wyruszył w pierwszą pokazową jazdę. Był to przejazd zamknięty dla pracowników PKT i ZKM Gdynia. Oficjalna prezentacja trolejbusu odbyła się trzy dni później –w poniedziałek 13 listopada 2006 roku pod Urzędem Miasta. Wówczas to na przejażdżkę Solarisem mogli udać się wszyscy zainteresowani. Trolejbus przemierzył trasę do Placu Konstytucji, jadąc w jednym kierunku z wykorzystaniem agregatu dieslowskiego i wracając na silniku elektrycznym. W środę natomiast pracownicy PKT wyruszyli na przejażdżkę ulicami Trójmiasta. Po drodze odwiedzili m.in. Gdańsk Oliwę, Sopot czy Witomino. Tego samego dnia wieczorem trolejbus zabrał na wycieczkę członków Klubu Miłośników Komunikacji Miejskiej 'Vetra’. 16 listopada Solaris na lawecie opuścił Gdynię i podążył do swojego macierzystego miasta – Opavy.
Niebawem będzie wiadomo czy trolejbusy z agregatem diesla pojawią się w Gdyni na stałe
– Tygodniowe testy trolejbusu Solaris Trollino na gdyńskich ulicach mają rozpocząć dyskusję, czy przy okazji planowanych dużych zakupów taborowych w najbliższych latach (50 nowych trolejbusów) nie warto się pokusić o pojazdy droższe o około 50 tys. euro za sztukę, ale o wiele bardziej elastyczne w eksploatacji, bo częściowo uniezależnione od sieci trakcyjnej –stwierdził Marcin Gromadzki, rzecznik ZKM Gdynia. Jak powszechnie bowiem wiadomo trolejbus wyposażony w agregat dieslowski może poruszać się także ulicami, na których nie ma sieci trakcyjnej. Rozwija on wówczas prędkość do 40 km/h. Zaletą tych trolejbusów jest także to, iż prowadzący pojazd nie musi z niego wysiadać, aby opuścić pałąk łączący go z siecią. Solarisy chwalił prezes Przedsiębiorstwa Komunikacji Trolejbusowej w Gdyni Ryszard Alaśkiewicz, który  wyjaśnił, iż taki trolejbus jest w stanie samodzielnie poruszać się tam, gdzie nie ma sieci trakcyjnej, albo w sytuacjach, kiedy sieć jest, ale są jakieś nieprzewidziane okoliczności na drodze – awaria czy objazd. Wówczas można odłączyć się od sieci i swobodnie dojechać do celu przy pomocy napędu spalinowego. To czy „bezszelkowe”trolejbusy pojawią się nad polskim morzem zależy także od dofinansowania, które Gdynia może otrzymać z Unii Europejskiej. Jeśli tak się stanie jest szansa, że pierwsze takie pojazdy pojawią się w mieście już za dwa lata.
Na razie Opava
Solaris dostarczy do Opavy 8 takich trolejbusówPrezentacja setnego trolejbusu Solarisa w Opavie (foto: Solaris)
Jeśli chodzi o Solarisa Trollino 12 dla Opavy (bo to dla tego miasta trolejbusy mają agregat diesla) to łącznie dostarczymy tam 8 sztuk. 4 pojazdy już są u klienta, pozostałe 4 trafią tam na początku roku –powiedział nam Mateusz Figaszewski z firmy Solaris. W tej chwili montowany jest osprzęt elektryczny w Ostrawie. Jeden z pojazdów dostarczonych do Czech jest setnym trolejbusem wyprodukowanym, przez firmę z Bolechowa. Zakup Solariów był współfinansowany przez Unię Europejską. Warto dodać, iż przegubowe trolejbusy Solarisa wyposażone w agregat prądotwórczy kursują z powodzeniem po Ostrawie.  
Trolejbusy z agregatem diesla kursują z powodzeniem po Ostrawie (foto: Solaris)Solaris Trollino 18 dla Ostawy (foto: Solaris)
Specyfikacja techniczna Solarisa Trollino 12AC dla miasta Opava
Trollino 12 III + agregat diesel Kirsch Euro 3
Długość/szerokość/wysokość 12000/2550/2850 [mm]        
W wieży silnika – agregat Kirsch 100 kW z silnikiem Euro 3
Zbiornik paliwa – 125L montowany w podeście po prawej stronie za II drzwiami,
Oś przednia – RL 85/A (oś sztywna) 4474 085 089 Stabilizator osi przedniej
Oś napędowa – AV 132 / 80 i=6,2
ABS/ASR II generacji – standard
Koła – 275/70 (OS 160) 6 sztuk
Układ drzwi 2-2-2
Fotel Kierowcy – ISRI 6500
Siedzenia pasażerów – Ster 6MN
Klimatyzacja miejsca pracy kierowcy – Konvekta
Solaris Trollino 12AC w Opavie (foto: Solaris)Solaris Trollino 12AC w Opavie (foto: Solaris)