Gdynia ze środkami na kolejne elektrobusy i trolejbusy
Blisko 8 mln zł otrzyma z Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej gdyński projekt, który obejmie zakup dwóch autobusów elektrycznych i dwóch trolejbusów.
Tym samym liczba elektrobusów w Gdyni wzrośnie do poziomu 26 sztuk.
24 gwiazdy
Przypomnijmy, że najpóźniej w połowie przyszłego roku na ulicach Gdyni pojawią się 24 nowoczesne elektrobusy marki Mercedes-Benz.
Wyposażone zostaną m.in. w: elektryczne ogrzewanie, system rekuperacji, innowacyjne systemy bezpieczeństwa z asystentem martwego pola i systemem awaryjnego hamowania, tzw. alkolock, automatyczne wykrywanie i tłumienie ognia, aktywny tempomat czy wreszcie nowoczesna klimatyzacja z aktywnymi filtrami neutralizującymi wirusy. W każdym z pojazdów będzie też defibrylator. Nie zabraknie również udogodnień dla osób z niepełnosprawnościami.
-„Najpóźniej na przełomie pierwszego i drugiego kwartału 2022 roku do Gdyni przyjadą 24 nowoczesne autobusy marki eCitaro, z tego 16 to autobusy krótkie, standardowe, a 8 to autobusy przegubowe. Będą jeździły na linii 150, łączącej Witomino-Leśniczówkę z ulicą Godebskiego na Oksywiu. Pozostałe autobusy będą kursować na liniach gdyńskich, bardziej śródmiejskich: na linii 133 oraz na liniach 128, 190 i 282 – wymieniał Lech Żurek, prezes gdyńskiego PKA.
Każdy z nowych pojazdów będzie objęty aż 7-letnią gwarancją producenta oraz 8-letnią gwarancją na baterie. Zastosowana zostanie technologia NMC z ogniwami najnowszej generacji, wyposażonymi w system zarządzania temperaturą baterii. Elektrobusy będą ładować się przez pantograf do szybkiego ładowania na mieście oraz dwa gniazda plug-in zlokalizowane z tyłu oraz nad prawym przednim nadkolem.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Z POIiŚ
Przypomnijmy, że fabrycznie nowe elektrobusy, które dostarczy do Gdyni firma EvoBus Polska, to element większego projektu związanego z elektromobilnością w gdyńskiej komunikacji miejskiej. Jego realizacja rozpoczęła się już wcześniej, od budowy sieci ładowarek na planowanych dla przyszłych zeroemisyjnych pojazdów trasach.
Łącznie w Gdyni powstaje 7 tzw. szybkich ładowarek (stacji pantografowych szybkiego ładowania) na pętlach i przystankach końcowych w różnych dzielnicach oraz 22 standardowe ładowarki (punkty wolnego ładowania plug-in) w bazie PKA przy ul. Platynowej na Pogórzu.
Projekt „Rozwój elektrycznego transportu publicznego w Gdyni poprzez zakup elektrycznego taboru wraz z rozbudową infrastruktury oraz budową punktów doładowań” został dofinansowany w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014–2020. Głównym założeniem jest zastąpienie zeroemisyjnymi elektrobusami części pojazdów napędzanych silnikami spalinowymi, które aktualnie obsługują linie ZKM Gdynia.