Gdynia zamawia 10 gazowych hybryd

infobus
28.09.2014 22:10

Gdynia w gazowym natarciu. W sierpniu br. spółka PKM Gdynia poinformowała o przyznaniu MAN Trucks &Bus kontraktu na dostawę 15 szt. standardowych autobusów MAN Lion`s City CNG, a już 23 września miasto ogłosiło kolejny przetarg –na zakup 10 hybrydowych gazowców. Przypomnijmy, że jest to drugie zamówienie na tego typu pojazdy w Polsce. Pierwsze pod koniec sierpnia br. opublikowało Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Częstochowie, które dzięki 100% dofinansowaniu w ramach projektu NFOŚiGW „Gazela – Niskoemisyjny transport miejski”chce zakupić aż 40 niskopodłogowych hybryd o napędzie gazowo-elektrycznym, w tym 25 szt. w wersji standardowej i 15 szt. w wersji przegubowej. Warto dodać, że Częstochowa przejęła 80% całego budżetu ekologicznego programu, natomiast pozostałe 20% przyznano Gdyni. Całkowita wartość gdyńskiego projektu to nieco ponad 15 mln zł, z czego 14 mln pochodzić będzie z programu Gazela. Projekt zakłada nie tylko zakup 10 autobusów, ale też gruntowne przeszkolenie 25 kierowców z obsługi nowego taboru. Nowe pojazdy mają pojawić się nad morzem już w pierwszym kwartale 2015 roku. Zarówno w Częstochowie, jak i w Gdyni teoretycznym faworytem w prowadzonych postępowaniach jest hiszpański producent Castrosua, który jako jedyny posiada w swojej ofercie gotowe pojazdy tego typu. Jednak zakres zamówienia i zbliżone wymagania obu miast pozwala przypuszczać, że do tego kontraktu podejdzie także polski Solaris. Producent z Bolechowa już wcześniej zadeklarował, że jeżeli tylko skala ogłoszonych przetargów będzie opłacalna jest gotowy dołączyć do swojej programu produkcyjnego także gazowe hybrydy. Dodając do tego słabą aktywność Hiszpanów w naszym kraju, a także brak wymogu „gazowo-hybrydowego”doświadczenia (w obu zamówieniach należy osobno wykazać się dostawami pojazdów gazowych i hybrydowych) otrzymujemy ciekawy polsko-hiszpański pojedynek. Przetargowe wymagania MPK Częstochowa względem doświadczenie oferentów są następujące: – dostawy fabrycznie nowych autobusów niskopodłogowych o liczbie min. 40 sztuk (dla obu części), w tym: 25 sztuk (część I) i 15 sztuk (część II);- 10 sztuk fabrycznie nowych autobusów niskopodłogowych o napędzie CNG;- 5 sztuk fabrycznie nowych autobusów niskopodłogowych o napędzie hybrydowym. Z kolei Gdynia wymaga referencji z dostaw na minimum 5 gazowców i 5 hybryd.

1_i_front_760

Zamawiane przez Gdynię miejskie autobusy mają być niskopodłogowe, o długości max. 13,5 m i szerokości max. 2,55 m. Wysokość całkowita z dachowymi zbiornikami na gaz CNG ma wynosić max. 3,45 m. Pojemność pasażerska pojazdu to co najmniej 80 miejsc, w tym minimum 27 miejsc siedzących + miejsce kierowcy + dwa flipy (fotele składane). Dodatkowo autobus będzie mógł zabrać na pokład jeden wózek dziecięcy i jeden wózek inwalidzki. W zakresie układu napędowego Gdynia wymaga zastosowania silnika CNG, 6-cylindrowy spełniającego normę Euro 6, o pojemności minimum 7,5 l i mocy minimum 270 KM. System napędu hybrydowego ma być równoległy, wyposażony w silnik elektryczny o mocy nie mniejszej niż 30 kW. Układ magazynowania energii to baterie litowo-jonowe, bezobsługowe. Ponadto system napędowy ma być wyposażony w układ automatycznego uzupełniania oleju oraz system detekcji i gaszenia pożaru. To bardzo podobne wymagania do Częstochowy, o których pisaliśmy TUTAJ

2_760

Różnice pomiędzy ogłoszonymi „hybrydowymi”zamówieniami pojawią się w sposobie oceny zgłoszonych ofert. Gdynia zastosowała trzy kryteria: najniższa cena (waga 80%), ocena oferowanych pojazdów (15%) i warunki gwarancji i serwisu oferowanych autobusów (5%), natomiast Częstochowa dwa: najniższa cena (70%) i parametry techniczno-eksploatacyjne (30%). W obu przypadkach nie znajdziemy tutaj zapisów wyraźnie faworyzujących któregoś z producentów, a zastosowane wymagania są odzwierciedleniem doświadczeń eksploatacyjnych przewoźników. Zobaczmy teraz co wymaga Gdynia, a co Częstochowa w zakresie parametrów technicznych:
Gdynia:
– konstrukcjanośna nadwozia- w przypadku zastosowania kratownicy przyznanych zostanie 5 pkt., w przypadku zastosowania ramy nośnej –0 pkt;
– materiałkonstrukcjinośnej autobusu – w przypadku zastosowania stali nierdzewnej i aluminium przyznanych zostanie 5 pkt., w przypadku innych materiałów –0 pkt;
– pojemność silnika – w przypadku pojemności silnika przekraczającej 7,4 litrów przyznanych zostanie 5 pkt., w przypadku pojemności silnika do 7,4 litrów -0 pkt.
Częstochowa;
– szyba przednia składająca się z 2 części (część lewa i część prawa) podzielona w pionie wzdłuż osi pojazdu –max 20 pkt
– liczba 10 i więcej siedzeń pasażerskich z dostępem bezpośrednim z poziomu niskiej podłogi –max 20 pkt.
– wykonane z materiałów odpornych na korozję (stal nierdzewna, aluminium, tworzywa sztuczne) lub ze stali wysokiej jakości, zabezpieczonej przed korozją, zapewniająca min 10 letnią eksploatację bez konieczności wykonania napraw i okresowych czynności obsługowych –max 15 pkt
– jednoczesna regulacja wysokości i nachylenia kolumny kierowniczej wraz z kokpitem –max 15 pkt
– automatyczny dozownik oleju do silnika z wymuszoną dawką dolewek i z elektroniczną pamięcią zapisu danych pracy dozownika –max 10 pkt
– oś przednia sztywna –max 10 pkt
– możliwość czyszczenia chłodnic bez ich demontażu –max 10 pkt.
Dodatkowo Gdynia dodatkowo punktuje długość gwarancji na cały pojazd –w przypadku udzielenia gwarancji na okres 36 miesięcy (bez limitu kilometrów) ¬przyznane zostanie 2 pkt., w przypadku wersji 24 miesięcznej – 0 pkt. Wszystkie gazowe hybrydy mają pojawić się w zajezdni PKM Gdynia –zgodnie z informacjami podanymi na stronie miasta –już w I kwartale 2015 r. O tym który z producentów je dostarczy, dowiemy się najwcześniej 29 października 2014 roku, o godzinie 10.00, kiedy zaplanowano otwarcie ofert.

solaril_urbino_12_cng_1_760