Gdynia z kasą na autobusowy kontrapas
24 maja, w Pomorskim Urzędzie Wojewódzkim odbyło siępodpisanie umów pomiędzy wojewodą pomorskim a beneficjentami Funduszu DrógSamorządowych. Ze strony Miasta Gdyni umowę o dofinansowanie projektu pn.:”Utworzenie kontrapasa autobusowego w ciągu ul. Chwarznieńskiej w Gdyni”podpisał Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni ds. rozwoju.
W ramachprzedsięwzięcia miasto pozyskało dofinansowanie w wysokości 2 008 391 zł, costanowi 50% szacowanej wartości całkowitej inwestycji.
-„Miasto Gdyniarealizuje wiele inwestycji drogowych i są one w różny sposób finansowane.Czasem są to środki tylko i wyłącznie z budżetu miasta, w innych przypadkach sąto fundusze miejskie oraz rady danej dzielnicy. Bardzo często szukamy równieżwspółfinansowania ze środków Unii Europejskiej. Pozyskujemy także dotacjekrajowe i właśnie dziś podpisaliśmy umowę na otrzymanie takiego dofinansowania– mówi Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni ds. rozwoju – Dzięki pozyskanym środkomjuż niebawem rozpoczniemy budowę kontrapasa autobusowego na ul.Chwarznieńskiej. To projekt, który umożliwi mieszkańcom Chwarzna-Wiczlina znacznieszybsze przemieszczanie się komunikacją miejską do centrum miasta. Zależy namna promowaniu transportu publicznego w całej Gdyni. To dla nas szczególnainwestycja, ponieważ kontrapas na ul. Chwarznieńskiej będzie pierwszym z kilku,które w przeciągu najbliższych lat powstaną w naszym mieście.”
Po co kontrapas?
Celem przebudowy leśnego odcinka ul. Chwarznieńskiej jestwprowadzenie zmiennej organizacji ruchu, która umożliwi pojazdom transportupublicznego ominięcie zatoru drogowego w kierunku Centrum, pomiędzy Chwarznem-Wiczlinema Witominem.
Projekt jest oparty na wykorzystaniu systemu TRISTAR,wykonującemu elektroniczne pomiary natężenia ruchu na drodze. W sytuacji, kiedywzmożony ruch na południowej jezdni ulicy Chwarznieńskiej w kierunku centrumbędzie powodować znaczne wydłużenie czasu przejazdu, lewy pas ruchu jezdni północnej- w kierunku Chwarzna-Wiczlina – zmieniswą funkcję i stanie się pasem wyłącznie dla autobusów, które jadą w przeciwnymkierunku.
O 10 minut szybciej
Jak pokazują dane z modelu transportowego dla Miasta Gdyni –zastosowanie tego rozwiązania pozwoli na skrócenie czasu przejazdu pojazdówtransportu publicznego w szczycie porannym o około 10 minut.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
-„Ciąg komunikacyjnywzdłuż ul. Chwarznieńskiej każdego dnia jest wykorzystywany coraz bardziej.Liczba autobusów linii 147, która będzie głównie użytkowała nowy kontrapasstale rośnie. Tylko w przeciągu dwóch ostatnich lat wzrosła o około 30% – mówiJakub Ubych, pełnomocnik prezydenta Gdyni ds. dzielnic.
Za realizację działańodpowiedzialny będzie Zarząd Dróg i Zieleni w Gdyni, który obecnie finalizujeprace związane z przygotowaniem dokumentacji przetargowej dla postępowania nawybór wykonawcy zadania. Planowane zakończenie inwestycji ma mieć miejsce przedkońcem roku.
Na zdjęciu powyżej od lewej: Jakub Ubych, pełnomocnikprezydenta Gdyni ds. dzielnic, Dariusz Drelich, wojewoda pomorski, Marek Łucyk,wiceprezydent Gdyni ds. rozwoju.
„