Gdynia z kasą na 6 elektrobusów. Gepard!
Do Gdyni trafią autobusy z napędem elektrycznym. Miasto podpisało umowę odofinansowanie projektu z programu „Gepard”. Dzięki temu będzie mogłozakupić bezemisyjne pojazdy i przeszkolić kierowców. Cały projekt opiewa naponad 15,5 miliona złotych, natomiast dofinansowanie wyniesie ponad 5 milionówzłotych.
Gdynia podpisała z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i GospodarkiWodnej umowę o dofinansowanie projektu pn.: „Obniżenie zużycia energii ipaliw w transporcie publicznym w Gdyni poprzez zakup bezemisyjnego taboru znapędem elektrycznym”. W ramach projektu w naszym mieście pojawić się małącznie 6 nowych pojazdów z napędem elektrycznym. Dzięki wykorzystaniu”systemu ładowania w ruchu” będą one w stanie poruszać się tak samowydajnie, jak autobusy z konwencjonalnym napędem. Zostaną wyposażone w baterietypu LTO o obniżonej pojemności.
– Od lat pracujemy nad unowocześnianiem gdyńskiego transportupublicznego. W trosce o naszych mieszkańców, ich komfort i z myślą okorzyściach dla środowiska. Nowoczesne, bezemisyjne pojazdy z napędemelektrycznym, to kolejny krok na drodze zrównoważonego rozwoju naszego miasta –mówi Michał Guć, wiceprezydent Gdyni.
Nowe elektryczne pojazdy będą ponadto poruszać się w obrębie siecitrolejbusowej, dzięki której bateria będzie ładować się za pomocązainstalowanych na autobusach pantografów – w dużym uproszczeniu odbierakówprądu. Skumulowana w ten sposób energia umożliwi obsługę odcinków liniikomunikacyjnych bez wykorzystania sieci trakcyjnej. W każdym z sześciu pojazdówznajdzie się też system rekuperacji energii – rozwiązanie pozwalające naodzyskiwanie energii z hamowania pojazdu, którą można wykorzystać do zasilaniaukładu napędowego. W ramach projektu Gdynia przeszkoli także kierowców.
Technologiczne zalety nowoczesnego taboru, który trafi do Gdyni pozwolą naplanowanie rozwoju komunikacji bez potrzeby inwestowania w sieć ładującą pozaobrębem sieci trolejbusowej. Lista zalet jest dużo dłuższa, uda się takżeuniknąć niskiej emisji dwutlenku węgla, ograniczyć pylenie i emisję tlenkówazotu oraz benzopirenu.
Cały gdyński projekt kosztować będzie dokładnie 15 510 300 złotych. Jak mówiregulamin programu GEPARD, maksymalne dofinansowanie może sięgać 40% wydatkówkwalifikowanych (w naszym przypadku jest to kwota netto – 12 610 000 złotych),dlatego Gdynia ze środków zewnętrznych otrzyma dokładnie 5 044 000 złotych.Zakończenie realizacji projektu jest planowane na koniec 2019 roku.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Projekt współfinansowany ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska iGospodarki Wodnej, w ramach Programu priorytetowego „System zielonychinwestycji (GIS – Green Investment Scheme). Część 2) Gepard – Bezemisyjnytransport publiczny”.
„