Gdynia wysłuchała kierowców. Wchodzą strefy
Od 19 listopada w pojazdach ZKM w Gdyni strefy wydzielone dla kierowców mogą pojawić się w jednym z dwóch wariantów za kabiną albo przesunięte w głąb pojazdu o jeden rząd siedzeń (takie rozwiązanie funkcjonowało w marcu br., na początku pandemii).
Wprowadzone środki profilaktyczne mają za zadnie zwiększyć bezpieczeństwo oraz ograniczyć ryzyko związane z rozprzestrzenianiem się koronawirusa. Przypomnijmy, że wcześniej – 17 października – Gdynia do odwołania wstrzymała sprzedaż karnetów biletowych w pojazdach.
KONIEC OTWARCIA
Dynamicznie rozwijająca się sytuacja epidemiologiczna w Polsce wymaga wprowadzania odpowiednich środków ostrożności. Zgodnie z zarządzeniem Dyrektora Zarządu Komunikacji Miejskiej w Gdyni, od 19 listopada w pojazdach mogą pojawić się dwa rodzaje wydzielonych stref dla kierowców – bezpośrednio przy kabinie lub z wyłączeniem pierwszego rzędu siedzeń, tuż za kabiną. Choć według statystyk Wojewódzkiej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w Gdańsku, publiczne środki transportu nie są częstym ogniskiem zachorowań na koronawirusa, miasto postanowiło wprowadzić takie rozwiązanie po wysłuchaniu sugestii i próśb kierowców.
-„Wprowadzamy w życie dodatkowe środki ostrożności. Wysłuchaliśmy sugestii kierowców pojazdów komunikacji miejskiej w Gdyni i powiększamy istniejące już strefy. Chodzi przede wszystkim o ich subiektywne samopoczucie, bo takiego wymogu sanitarnego sanepid nie nakłada, a poza tym kierowcę chroni zazwyczaj kabina. Od tej pory wydzielone strefy w pojazdach mogą pojawić się w jednym z dwóch wariantów – bezpośrednio za kabiną albo przesunięta w głąb pojazdu o jeden rząd siedzeń. Powiększone strefy bezpieczeństwa funkcjonują już w pojazdach Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej w Gdyni, Przedsiębiorstwa Komunikacji Trolejbusowej w Gdyni oraz Przedsiębiorstwa Komunikacji Autobusowej w Gdyni – mówi Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni ds. gospodarki.
PO SĄSIEDZKU
Jak wyglądają strefy w sąsiednich miastach?
Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku od marca utrzymuje wyznaczoną strefę bezpieczeństwa w pojazdach – z użytku wyłączone są pierwsze drzwi oraz pierwszy rząd siedzeń.
Z kolei Miejski Zakład Komunikacji w Wejherowie, z początkiem czerwca, przywrócił możliwość sprzedaży biletów oraz ładowanie portmonetek Kart Elektronicznych w pojazdach, co wyklucza się z istnieniem strefy.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
WIETRZENIE POJAZDÓW
Zgodnie z wytycznymi Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w Gdyni nie ma przeciwwskazań do stosowania klimatyzacji i nagrzewnic w celu zapewnienia odpowiedniej temperatury w pojeździe. Zaleca się jednak przewietrzanie wnętrza pojazdów przez kierowców.
Zarząd Komunikacji Miejskiej w Gdyni, ze względu na porę roku, zmniejszył wymaganą liczbę wietrzeń w pojazdach. Do tej pory, jeśli rozkład i brak opóźnień na to pozwalał, wymagane były dwa, 5-minutowe wietrzenia pojazdów – po przyjeździe na pętle oraz po podstawieniu pojazdu na przystanek początkowy. Teraz wystarczy jedno, 5-minutowe wietrzenie. Oczywiście, jeśli kierowca uzna to za konieczne, może przewietrzyć pojazd dwukrotnie.
Pierwsze drzwi w pojazdach w dalszym ciągu pozostają wyłączone z użytku, a tzw. „ciepły guzik” jest zawieszony. Oznacza to, że drzwi są otwierane zdalnie przez kierującego pojazdem. Z kolei pasażerowie, którzy nie chcą używać przycisków „Stop” na przystankach na żądanie, mogą zgłaszać żądanie zatrzymania pojazdu ustnie.
Przypomnijmy, że wszystkie pojazdy obsługujące pasażerów gdyńskiej komunikacji miejskiej są codziennie dezynfekowane. Autobusy i trolejbusy obsługujące zadania szczytowe są dezynfekowane także po każdym zjeździe do bazy. Dodatkowo raz na 2 tygodnie pojazdy są ozonowane.