Gdynia wybiera Mercedesa! 24 elektrobusy eCitaro
4 lutego komisja przetargowa Przedsiębiorstwa Komunikacji Autobusowej w Gdyni wybrała najkorzystniejszą ofertę w przetargu na zakup 24 szt. autobusów elektrycznych.
O ten najważniejszy w tym roku elektryczny kontrakt w Polsce ubiegały się trzy marki: Mercedes-Benz, SOR i Solaris.
DWA ZADANIA
Dzięki najnowszemu zamówieniu gdyńska flota powiększy się o 16 elektrobusów standardowej długości i 8 zeroemisyjnych przegubowców
-„Jest to projekt dość innowacyjny, preferujemy rozwiązania z silnikami umieszczonymi w piastach kół, przez co przestrzeń dla pasażerów będzie większa i bardziej dostępna, a sam autobus nieco lżejszy. Kolejna bardzo ciekawa rzecz to ogrzewanie elektryczne, tak aby wszystkie elementy pojazdu były zeroemisyjne. Skupiamy się też na kwestiach bezpieczeństwa, w tym bezpieczeństwa jazdy, co oznacza m.in. automatyczne hamowanie przed przeszkodami. Postawiliśmy też wymogi dotyczące defibrylatorów w każdym pojeździe oraz – to kompletna nowość – systemu powodującego neutralizację wirusów, bakterii i grzybów wewnątrz pojazdu – wymienia Lech Żurek, prezes Przedsiębiorstwa Komunikacji Autobusowej w Gdyni.
Analizę gdyńskiego SIWZ-u przedstawiliśmy w InfoBusie TUTAJ, teraz tylko przypomnijmy, że najważniejszym kryterium przy ocenie ofert była zaproponowana cena (53% punktacji).
Oprócz tego duże znaczenie miał też okres gwarancji udzielonej na autobusy (10%) i magazyny energii (4%) plus poziom zużycia energii elektrycznej (5%).
PKA wzięło też pod uwagę inne kwestie techniczne, jak chociażby wspomniane umieszczenie silnika, klimatyzator, ogrzewanie wnętrza czy systemy bezpieczeństwa. Jednym słowem - za nami bardzo techniczny przetarg.
Pięć ofert
Według tych kryteriów zostały ocenione wszystkie złożone oferty, czyli w klasie MAXI:
- SOR z autobusami NS12 electric za sumę 46.385.169,60 PLN brutto, co daje jednostkowy koszt autobusu SOR na poziomie 2.356.970 PLN netto;
- EvoBus Polska z autobusami Mercedes-Benz eCitaro na sumę 47.224.128 PLN brutto, co daje jednostkowy elektrobusu koszt na poziomie 2.399.600 PLN netto;
- Solaris Bus & Coach z autobusami Urbino 12 electric na sumę 51.561.600 PLN brutto, co daje jednostkowy koszt na poziomie 2.620.000 PLN netto
i w klasie MEGA:
- EvoBus Polska z autobusami Mercedes-Benz eCitaro G na sumę 32.639.280 PLN brutto, co daje jednostkowy koszt na poziomie 3.317.00 PLN netto;
- Solaris Bus & Coach z autobusami Urbino 18 electric na sumę 31.242.000 PLN brutto, co daje jednostkowy koszt na poziomie 3.175.000 PLN netto.
Przypomnijmy, że budżet zamawiającego wynosił:
- w zadaniu 1 – 49.041.656,96 PLN brutto
- w zadaniu 2 – 29.557.594,66 PLN brutto.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
To oznacza, że dwie oferty w części solowej znalazły się w ofercie, a w części przegubowej mieliśmy lekki przekroczenie.
Gdyński wybór
Dzisiaj PKA Gdynia podjęło decyzję, że najkorzystniejsza ofertę złożyła spółka EvoBus Polska i to w obu zdaniach.
W klasie MAXI przedstawiciel marki Mercedes-Benz w Polsce pewnie wygrał z konkurentami, zdobywając prawie 99 pkt, natomiast w klasie MEGA wyprzedził Solarisa „o włos”, zdobywają o ... 0,16 więcej punktów. Ostateczną punktację przedstawia poniższa tabela:
Zgodnie z naszymi przywidywaniami PKA Gdynia dołoży brakującą kwotę w części przegubowej – z oszczędności z zamówienia na ładowarki.
Teraz czekamy na ewentualne odwołania i … podpisanie umów. Dodajmy, że wszyscy oferenci zaproponowali wymaganą SIWZ-em całopojazdową gwarancję na okres 84 m-cy plus 96 m-cy na baterie.
ŁADOWARKOWE INWESTYCJE
Gdynia jak zawsze ma wszystko dobrze zaplanowane, dlatego równolegle toczą się już prace związane z budową stacji ładowania. Przypomnijmy, że na terenie Gdyni powstaje 7 tzw. szybkich ładowarek (stacji pantografowych szybkiego ładowania) na pętlach i przystankach końcowych w różnych dzielnicach oraz 22 standardowe ładowarki (punkty wolnego ładowania plug-in) w bazie PKA przy ul. Platynowej na Pogórzu. Wszystkie dostarczy zielonogórska firma Ekoenergetyka.
-„Gdyńska wizja elektromobilności to konkretne działania. Już spełniamy normy ustawowe, teraz dążymy do miana polskiego lidera elektromobilności. 24 nowe pojazdy i nowe elementy infrastruktury to kolejna z dużych zmian w gdyńskiej komunikacji miejskiej. Nowoczesne elektrobusy to transport efektywny, szybki i stosunkowo niedrogi, a przede wszystkim przyjazny dla środowiska. Chcemy, aby gdynianie na dobre przyzwyczaili się do zeroemisyjnych pojazdów. Co ważne, inwestujemy przy dużym udziale unijnych środków – mówi Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni ds. gospodarki.
Zakup nowych elektrobusów oraz budowa sieci stacji ładowania na terenie Gdyni jest możliwa dzięki pozyskaniu przez miasto wielomilionowego dofinansowania z unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014–2020. Wartość całego projektu sięga ponad 81 milionów złotych.