Gdynia wspomina: 60 lat temu wyjechały Skody 8Tr
60 lat temu – 1 lutego 1958 r. – wprowadzono do eksploatacji pierwszy gdyńskie trolejbusyŠkoda 8Tr, rozpoczynając ich numerację od 313.
Generalnie w rozwoju trolejbusów w Gdyni można wyróżnićkilka etapów. Pierwszy etap, który zakończył się w 1957 r., charakteryzował sięekspansją przestrzenną sieci trolejbusowej i eksploatowaniem pojazdów różnychmarek.
Drugi etap rozwoju gdyńskich trolejbusów przypadł na lata1958–1971. Przy niewielkim rozwoju przestrzennym sieci trolejbusowej nastąpiłistotny wzrost intensywności jej eksploatacji. Trolejbusy osiągnęły dominującyudział w przewozach pasażerskich w Gdyni. Wielkie znaczenie miało wprowadzeniedo eksploatacji fabrycznie nowych trolejbusów czechosłowackich marki Škoda 8Tri Škoda 9Tr, które zastąpiły wszystkie pojazdy używane wcześniej.
Konstrukcja trolejbusu Škoda 8Tr (podobnie zresztą jakpoprzednie modele 6Tr i 7Tr) została oparta na samonośnym nadwoziu wykonanym wcałości ze stali. Wyposażona została w troje drzwi harmonijkowych otwieranychpneumatycznie. Produkowana w Czechosłowackich Zakładach Škody w Pilźnie byłanapędzana silnikiem elektrycznym szeregowym o mocy 120 kW umieszczonym międzyosiami. Miejsca dla pasażerów umieszczono w układzie 2+1, zapewniającodpowiednią przestronność i pojemność pasażerską. D
Dodatkowo, we wnętrzu, oprócz miejsc siedzących dlapasażerów, znajdowało się stanowisko dla konduktora.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
„