Gdynia: Silnik spalinowy + elektryczny = hybryda!
W końcu nadszedł czas, na który wszysycy miłośnicy i pasjonaci komunikacji czekali z ustęsknieniem. 16 października br. na ulice Gdyni wyjechał pierwszy w historii gdyńskiej komunikacji miejskiej hybrydowy autobus. Solaris Urbino 18 Hybrid, bo o nim mowa, to pierwszy europejski autobus hybrydowy produkowany seryjnie. Co więcej, w Gdyni oglądamy autobus drugiej już generacji! Najważniejszym elementem, różniącym testowany pojazd od pozostałych eksploatowanych w Gdyni autobusów, jest zastosowanie trzech silników:
– dieslowskiego, o mocy 178 kW (firmy Cummins),
– dwóch elektrycznych, o mocy 75 kW każdy.
Istotnym elementem napędu hybrydowego jest moduł Ev firmy Allison Transmission, w którym następuje łączenie momentu obrotowego silnika spalinowego i silników elektrycznych. Moduł, który wyglądem przypomina tradycyjną skrzynię biegów, składa się m.in. z 2 wspomnianych silników elektrycznych, 2 sprzęgieł i 3 przekładni planetarnych.
Jednostka sterująca systemu hybrydowego, również firmy Allison, utrzymuje silnik Diesla w optymalnym zakresie obrotów, a nadwyżkę jego mocy wykorzystuje do ładowania niklowo-metalowo-wodorkowych baterii, zamontowanych na dachu pojazdu. Baterie gromadzą również energię odzyskiwaną przy hamowaniu autobusu (przy wykorzystaniu silników elektrycznych), którą następnie oddają podczas ruszania i przyspieszania pojazdu.
Za sprawą odzyskiwania energii hamowania, a także dzięki redukcji mocy silnika spalinowego i ograniczeniu jego wagi, udało się wypracować mniejsze zużycie paliwa. Właściciele Solarisa p. Olszewscy liczą, że autobus będzie zużywać 20-30% paliwa mniej niż podobnej wielkości pojazdy ze spalinowym silnikiem. Dotychczasowe badania przeprowadzone w Pradze, mające na celu porównanie zużycia paliwa w Solarisie Urbino 18 Hybrid oraz Solarisie Urbino 18 z tradycyjnym silnikiem Diesla, potwierdziły redukcję zużycia paliwa o ok 23%. Państwo Olszewscy zapewniają, że kolejne optymalizacje pracy elementów napędu umożliwią dalsze ograniczenia zużycia paliwa.
W Solarisie Urbino 18 Hybrid elementy zespołu napędowego znajdują się w drugim członie autobusu, podobnie jak w tradycyjnych pojazdach. Silnik ustawiony jest pionowo w jego tylnej części, a napęd przenoszony jest na trzecią oś autobusu. Pozostałe części systemu hybrydowego, takie jak baterie oraz dwa moduły przetwornic AC/DC – DC/AC, zainstalowano na dachu. Dla firm przewozowych oznacza to brak ograniczeń w kształtowaniu wnętrza autobusu, a dla pasażerów ten sam wystrój wnętrza, który znają na codzień korzystając z Solarisów z tradycyjnym napędem. Jedynie zabudowa dachu oraz dużo bardziej cicha praca silnika zdradzają pasażerowi, iż podróżuje autobusem z wyjątkowo ekologicznym napędem.
Hybrydowy Solaris ma dbać o środowisko dzięki niskim emisjom szkodliwych substancji, zapewniając jednocześnie ekonomiczność. Jak podają specjaliści z branży autobusowej, oszczędność zużycia paliwa, powinna zapewnić zwrot poniesionych kosztów po 6-7 latach przy przeciętnym przebiegu autobusu 60 tys.km rocznie.
Pierwszy w Polsce Solaris Urbino 18 Hybrid o nr. inw. 5200 testowany jest, co najmniej do końca października, przez Przedsiębiorstwo Komunikacji Autobusowej w Gdyni. Spotkać go będzie można najczęściej na liniach: R, 146 i 194. Po testach w Gdyni autobus będzie prezentowany w kolejnych polskich miastach. Liczymy jednak na to, że powróci do Gdyni, ale tym razem już na stałe…