Gdynia robi miejsce dla elektrycznych autobusów. Zmiany na liniach
ZKM Gdynia przygotowuje się na skok jakościowy, dostosowując do nowej technologii rozkłady jazdy niektórych linii.
Zeroemisyjne pojazdy będą docelowo kursować m.in. po Obłużu i Oksywiu, Śródmieściu czy Witominie, gdzie zlokalizowano szybkie stacje ładowania.
Od 1 lutego
ZKM Gdynia nie podaje daty wprowadzenia elektrobusów do gdyńskiej komunikacji miejskiej (pada tylko enigmatyczne „w tym roku”), natomiast wiemy, kiedy zaczną obowiązywać zmiany w rozkładzie jazdy – od 1 lutego. Wprowadzone korekty nie tylko wynikają z „elektrycznej logistyki”, ale także z ograniczonego budżetu pomorskiego miasta na miejską komunikację w tym roku oraz sytuacji pandemicznej, czyli głównie mniejszą liczbę pasażerów komunikacji miejskiej.
-„Rozkłady zostaną zoptymalizowane tak, aby spełniały potrzeby podróżnych, którzy korzystają z autobusów i trolejbusów w inny sposób, niż jeszcze np. dwa lata temu. Poprawki rozkładów dotyczą tych kursów lub linii, gdzie z pomiarów potoków pasażerskich wynika, że liczba pasażerów spadła bardzo mocno, a możliwość przemieszczania się w tej samej relacji zapewniają też inne linie” – informuje ZKM.
O szczegółach tych zmian piszemy w InfoTrans.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Elektryczna logistyka
Autobusy elektryczne zakupione przez Przedsiębiorstwo Komunikacji Autobusowej będą, zgodnie z unijnym projektem, docelowo włączane do eksploatacji na istniejących liniach: 128, 133, 150, 190, 282, N40 i N94 (objęte projektem unijnym) oraz dodatkowo także na liniach 104 i 196, które funkcjonują w godzinach porannego szczytu przewozowego.
Przypomnijmy, że w ramach zamówienia na gdyńskie ulice mają trafić nowoczesne pojazdy marki Mercedes-Benz klasy MAXI (16 sztuk eCitaro) oraz w wersji przegubowej klasy MEGA (8 sztuk eCitaro G). W ich wnętrzach zastosowano mnóstwo nowych rozwiązań przyjaznych podróżnym i środowisku, od antywirusowej klimatyzacji po zabezpieczenia przeciwpożarowe, system rekuperacji energii czy elektryczne, bezemisyjne ogrzewanie.
Jak będą funkcjonować elektryczne autobusy? Ich akumulatory będą doładowywane w nocy w zajezdni (tzw. wolne ładowanie), a w dzień na trasie, podczas postojów na pętlach, przez ładowarki pantografowe (tzw. szybkie ładowanie). Nowe stacje ładowania znajdują się na kilku pętlach w różnych dzielnicach Gdyni:
- Dom Marynarza (dwie stacje)
- Dworzec Morski - Muzeum Emigracji
- Oksywie - Godebskiego
- Plac Kaszubski
- Witomino Leśniczówka (dwie stacje)