Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Gdynia robi miejsce dla elektrycznych autobusów. Zmiany na liniach

infobus
28.01.2022 12:00

ZKM Gdynia przygotowuje się na skok jakościowy, dostosowując do nowej technologii rozkłady jazdy niektórych linii.

 Zeroemisyjne pojazdy będą docelowo kursować m.in. po Obłużu i Oksywiu, Śródmieściu czy Witominie, gdzie zlokalizowano szybkie stacje ładowania.

Od 1 lutego

ZKM Gdynia nie podaje daty wprowadzenia elektrobusów do gdyńskiej komunikacji miejskiej (pada tylko enigmatyczne „w tym roku”), natomiast wiemy, kiedy zaczną obowiązywać zmiany w rozkładzie jazdy – od 1 lutego. Wprowadzone korekty nie tylko wynikają z „elektrycznej logistyki”, ale także z ograniczonego budżetu pomorskiego miasta na miejską komunikację w tym roku oraz sytuacji pandemicznej, czyli głównie mniejszą liczbę pasażerów komunikacji miejskiej.

-„Rozkłady zostaną zoptymalizowane tak, aby spełniały potrzeby podróżnych, którzy korzystają z autobusów i trolejbusów w inny sposób, niż jeszcze np. dwa lata temu. Poprawki rozkładów dotyczą tych kursów lub linii, gdzie z pomiarów potoków pasażerskich wynika, że liczba pasażerów spadła bardzo mocno, a możliwość przemieszczania się w tej samej relacji zapewniają też inne linie” – informuje ZKM.

O szczegółach tych zmian piszemy w InfoTrans.

Elektryczna logistyka

Autobusy elektryczne zakupione przez Przedsiębiorstwo Komunikacji Autobusowej będą, zgodnie z unijnym projektem, docelowo włączane do eksploatacji na istniejących liniach: 128, 133, 150, 190, 282, N40 i N94 (objęte projektem unijnym) oraz dodatkowo także na liniach 104 i 196, które funkcjonują w godzinach porannego szczytu przewozowego.

Przypomnijmy, że w ramach zamówienia na gdyńskie ulice mają trafić nowoczesne pojazdy marki Mercedes-Benz klasy MAXI (16 sztuk eCitaro) oraz w wersji przegubowej klasy MEGA (8 sztuk eCitaro G). W ich wnętrzach zastosowano mnóstwo nowych rozwiązań przyjaznych podróżnym i środowisku, od antywirusowej klimatyzacji po zabezpieczenia przeciwpożarowe, system rekuperacji energii czy elektryczne, bezemisyjne ogrzewanie.

Jak będą funkcjonować elektryczne autobusy? Ich akumulatory będą doładowywane w nocy w zajezdni (tzw. wolne ładowanie), a w dzień na trasie, podczas postojów na pętlach, przez ładowarki pantografowe (tzw. szybkie ładowanie). Nowe stacje ładowania znajdują się na kilku pętlach w różnych dzielnicach Gdyni:

  • Dom Marynarza (dwie stacje)
  • Dworzec Morski - Muzeum Emigracji
  • Oksywie - Godebskiego
  • Plac Kaszubski
  • Witomino Leśniczówka (dwie stacje)