Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Gdynia o elektryczny ofertach: Bardzo konkurencyjne

infobus
14.01.2021 09:00

Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni wypowiedziała się o propozycjach trzech firm, które wpłynęły w przetargu na zakup łącznie aż 24 nowoczesnych elektrobusów dla PKA Gdynia.

O tym, jakiej marki będą nowe, zeroemisyjne pojazdy, zadecyduje nie tylko ich cena, ale też szereg innowacyjnych rozwiązań. O otwarciu ofert w Gdyni pisaliśmy w InfoBusie TUTAJ. Teraz czas na pierwszą ocenę tego wydarzenia z perspektywy miasta.

-„Postępowanie było bardzo konkurencyjne, to wskazuje na duże zainteresowanie potencjalnych wykonawców, a my dzięki temu będziemy w stanie zapewnić gdynianom naprawdę najlepsze pojazdy: nowoczesne, bezpieczne, ekologiczne i przede wszystkim bardzo wygodne dla pasażera. Cena nie jest jedynym kryterium wyboru, punkty w ocenie ofert można otrzymać m.in. za długą gwarancję, którą rozpatrujemy osobno na autobus i jego baterie, za rozwiązania techniczne, które sprawiają, że pojazd jest mniej hałaśliwy, za całkowicie elektryczne ogrzewanie czy innowacyjny system klimatyzacji – zaznacza Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni ds. gospodarki.

Powiększony budżet

Przypomnijmy, że ogłoszony pod koniec października przetarg na zakup elektrobusów podzielono na dwie części: pierwsza obejmowała dostawę 16 nowych pojazdów elektrycznych o standardowej długości, druga - zakup 8 przegubowych „elektryków”. Wpłynęły trzy oferty dotyczące części pierwszej i dwie oferty dotyczące części drugiej.

Dobra wiadomość to fakt, że wszystkie propozycje mieszczą się w budżecie projektu – ten został powiększony o oszczędności z przetargu na część infrastrukturalną (sieć ładowarek dla elektrobusów, które już powstają).

Oto szczegóły otrzymanych ofert:

  • SOR Libchavy spol. s.r.o. – oferta tylko w części 1, w kwocie 2 356 970,00 zł netto za jeden autobus, razem: 46 385 169,60 zł brutto;
  • Solaris Bus & Coach sp. z o.o. – w części 1 - oferta w kwocie 2 620 000,00 zł netto za jeden autobus, razem: 51 561 600,00 zł brutto oraz w części 2 - oferta w kwocie 3 175 000,00 zł za jeden autobus netto, razem: 31 242 000,00 zł brutto
  • EvoBus Polska Sp. z .o.o. - oferta w części 1 w kwocie 2 399 600,00 zł netto za jeden autobus, razem: 47 224 128,00 zł brutto oraz w części 2 - oferta w kwocie 3 317 000,00 zł za jeden autobus netto, czyli razem: 32 639 280,00 zł brutto

Ładowarki w produkcji

Do pierwszego kwartału 2022 roku w Gdyni powstaną 22 standardowe stacje ładowania autobusów elektrycznych i 7 tzw. szybkich ładowarek w różnych dzielnicach. Podpisano umowę z konsorcjum firm Ekoenergetyka-Polska i Westa Building, które w ramach zadania rozbuduje też bazę PKA na Pogórzu. Po tej inwestycji Gdynia będzie gotowa na wprowadzenie do użytku kolejnych zeroemisyjnych pojazdów – elektrobusów, które będą kursować w dzielnicach.

Inwestycja składająca się z dwóch części będzie kosztować dokładnie 5 039 713,77 złotych i 7 493 986,23 złotych. Wykonawcę wyłonił rozstrzygnięty pod koniec lipca przetarg gdyńskiego Przedsiębiorstwa Komunikacji Autobusowej.

Po podpisaniu umowy wykonawca ma odpowiednio 17 i 18 miesięcy na zrealizowanie zadania. 22 standardowe stacje ładowania powstaną na terenie istniejącej bazy Przedsiębiorstwa Komunikacji Autobusowej przy ul. Platynowej na Pogórzu. To tzw. punkty wolnego ładowania plug-in. W ramach inwestycji w Gdyni pojawi się też 7 szybkich ładowarek - stacji pantografowych szybkiego ładowania. Zostaną ulokowane na pętlach i przystankach końcowych, gdzie elektryczne pojazdy przy okazji postoju będą mogły szybko naładować baterie. Pozwolą na wykorzystanie zeroemisyjnego taboru na trasach biegnących do pętli przy Domu Marynarza, Dworca Morskiego (Muzeum Emigracji), ul. Godebskiego na Oksywiu, pętli na Witominie-Leśniczówce i Placu Kaszubskiego.

- To umowa na infrastrukturę, która dotyczy wybudowania siedmiu dużych ładowarek, które będą usadowione w pięciu miejscach miasta. Duża rzecz również wydarzy się w naszej bazie, tam będzie zlokalizowanych 11 podwójnych ładowarek, którymi będziemy ładowali nasze autobusy stacjonarnie. Zostanie też wybudowana część płyty postojowo-manewrowej i cała niezbędna infrastruktura. Pracujemy obecnie nad drugą częścią zamówienia, czyli dużym postępowaniem na autobusy elektryczne – wyjaśnia Lech Żurek, prezes Przedsiębiorstwa Komunikacji Autobusowej w Gdyni.

Elektrobusy docelowo zastąpią pojazdy kursujące na liniach 128, 133, 150, 190 i 282 oraz nocnych kursach N40 i N94. Mowa o 16 standardowych i 8 przegubowych pojazdach napędzanych energią elektryczną.

Poniżej mapa z zaznaczonymi lokalizacjami ładowarek dla elektrobusów:

Screenshot 2021 01 13 Wkrotce Gotowi Na Elektrobusy
Screenshot 2021 01 13 Wkrotce Gotowi Na Elektrobusy