Gdynia: Na gazie pojadą ciszej i taniej
Stacja szybkiego tankowania gazu powstanie do końca tego roku obok bazy Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej przy ul. Chwaszczyńskiej 169 w Gdyni. Ta wiadomość ucieszy nie tylko kierowców, ale także wszystkich mieszkańców Gdyni. Nowa stacja to więcej autobusów na gaz, a to z kolei oznacza czystsze powietrze w mieście. Do już kursujących po Gdyni pięciu 'manów’ napędzanych gazem dołączą w tym roku kolejne trzy. Do końca 2010 r. ekologicznych autobusów ma być 40. – Teraz mamy jedną stację szybkiego tankowania gazu przy ul. Hutniczej – mówi Lech Żurek, wiceprezes PKM w Gdyni. – To zdecydowanie za daleko od naszej bazy. Dojazd do stacji tylko po to, żeby zatankować, to strata paliwa w postaci gazu, a także czasu kierowcy. Żeby rozwój komunikacji miejskiej w Gdyni szedł w dobrym kierunku, konieczna jest nowa stacja tankowania gazu. Z tego co wiem, jeszcze w tym tygodniu ma być złożony w Urzędzie Miasta wniosek o wydanie zgody na budowę stacji. Inwestycja powinna przebiegać sprawnie, ponieważ rura, przez którą będzie płynął gaz, jest już zainstalowana.Autobusy na gaz to nie tylko czystsze powietrze, ale też wymierne oszczędności dla przewoźnika. Pojazdy napędzane gazem są tańsze o 40 procent od tych, do których tankowany jest olej napędowy. Autobus na gaz spala 63 litry gazu ziemnego na sto kilometrów. Jest zdecydowanie wygodniejszy od tradycyjnego. Może przewozić 160 pasażerów i jest wyposażony w klimatyzację. Silnik pracuje zdecydowanie ciszej. Stację szybkiego tankowania gazu wybuduje Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo SA, oddział handlowy – Gazownia Gdańsk.- Koszt tej inwestycji to około dwóch milionów złotych – informuje Grzegorz Dettlaff, zastępca dyrektora firmy. – Na stacji będą dwa dystrybutory. Jeden ogólnodostępny, a drugi tylko dla autobusów. Bardzo chcielibyśmy, żeby stacja stanęła już w tym roku. Uda się, jeżeli załatwimy wszystkie wymogi formalne.Urządzenia do sprężania gazu zostaną sprowadzone aż z Argentyny, ponieważ ten właśnie kraj przoduje pod względem jakości w ich produkcji. – Większość państw europejskich stawia na autobusy napędzane gazem – podkreśla Marcin Gromadzki, rzecznik Zarządu Komunikacji Miejskiej w Gdyni. – Decydują o tym względy ekologiczne.