Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Gdynia kupi dwa trolejbusy z bateriami

infobus
20.05.2015 10:00

Przedsiębiorstwo Komunikacji Trolejbusowej w Gdyni informuje o ogłoszeniu przetargu na zakup 2 szt. fabrycznie nowych trolejbusów niskopodłogowych. To powtórzenie tegorocznego zamówienia przewoźnika. Firma chce kupić pojazdy o długości 12m – 12,5 m, z zasilaniem alternatywnym opartym na bateriach litowo-jonowych, jednego typu, pochodzące od tego samego producenta wraz z przeszkoleniem pracowników PKT. Postępowanie wyklucza możliwość zaoferowania pojazdów prototypowych – -producent musi wykazać co najmniej 2 dostawy trolejbusów całkowicie niskopodłogowych, produkowanych seryjnie, wyposażonych w napęd prądu przemiennego, z alternatywnym zasilaniem bateriami trakcyjnymi, do minimum 2 odbiorców, po min. 2 trolejbusy w każdej dostawie, w okresie ostatnich trzech lat. Zastosowane przez gdyńskiego przewoźnika kryteria wyboru ofert są następujące: 

  • Cena: waga 90%
  • Gwarancja: waga 10%

Zamawiający wymaga przekazania nowych trolejbusów do Gdyni do dnia 30 marca 2016 r. O tym czy ponownie dostarczy je firma Solaris Bus & Coach przekonamy się 29 czerwca br., kiedy zaplanowano otwarcie ofert. 

Trolejbusem bez sieci 

Przypomnijmy, że 24 kwietnia w Gdyni odbyło się uroczyste przekazanie dwóch niskopodłogowych trolejbusów Solaris  Trollino 12. Największą nowością gdyńskich trolejbusów było wyposażenie ich właśnie w system pozwalający na autonomiczną jazdę bez sieci trakcyjnej i to na dystansie co najmniej 15 kilometrów. Jest to możliwe dzięki zamontowanym bateriom litowo-jonowym ładowanym podczas jazdy za pośrednictwem trakcji. Energia w bateriach może być również uzupełniana w dowolnym miejscu z gniazda trójfazowego. Oprócz tego w trolejbusach zastosowano system rekuperacji, który umożliwi pojazdom odzyskiwanie energii elektrycznej w procesie hamowania, co obniży koszty ich eksploatacji.

Napęd z Medcomu 

Ponadto Solarisy Trollino 12 dla Gdyni wyposażone są w klimatyzację przestrzeni pasażerskiej, system monitoringu, a także kamerę cofania i LED-owe światła do jazdy dziennej. Jednostkę napędową trolejbusu stanowi silnik trakcyjny o o mocy 175 kW. Osprzęt elektryczny dostarczyła polska firma Medcom. -?Jestem bardzo dumny z faktu, że współpraca pomiędzy Solarisem a PKT Gdynia jest tak owocna. Jej początki sięgają 2001 roku, kiedy to powstał nasz pierwszy trolejbus. Prezentowany dziś Trollino jest przykładem możliwości technologicznych, jakimi dysponuje Solaris w obszarze elektromobilności. Dzięki zamontowanym bateriom pojazd ten może wozić pasażerów również poza siecią trakcyjną. W ten sposób niewątpliwe zalety trolejbusów zostały z powodzeniem połączone z atrybutami autobusów bateryjnych”, powiedział Zbigniew Palenica, członek zarządu firmy Solaris obecny na uroczystym przekazaniu trolejbusów w Gdyni.

54 trolejbusy w 15 lat 

Kwietniowa prezentacja trolejbusów (w tym jednego z  numer 1001) była także okazją do przypomnienia pierwszego egzemplarza Solarisa Trollino zakupionego przez PKT Gdynia w 2001 roku. Blisko 15-letnia współpraca między PKT Gdynia a Solarisem zaowocowała dostawami łącznie 54 trolejbusów w wersji 12-metrowej. Gdyńskie przedsiębiorstwo komunikacji nie tylko inwestuje w nowoczesny tabor trolejbusowy, ale również nieustannie rozwija trolejbusową sieć komunikacyjną, zapewniając gdynianom coraz lepszy dostęp do ekologicznej komunikacji miejskiej. Działania te są wysoko oceniane przez Komisję Europejską, która uhonorowała Gdynię prestiżową nagrodą Regiostars 2014 za projekt proekologicznego transportu publicznego. Ostatni zakup dwóch nowoczesnych trolejbusów powiązany jest z wydłużeniem trasy nr 21, która od MAJA będzie prowadziła aż do Gdyńskiego Akwarium.